بررسی, سامسونگ, موبایل

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A53 5G

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A53 5G

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی  A53 5G

چیزی که خوب است را تغییر نده!

مقدمه

سری گلکسی A5x میان رده ای مناسب و خوب است که سامسونگ در طیف گسترده ای از گوشی های خود ارائه می دهد. به عنوان مثال، در سال گذشته، گلکسی A52 5G آنقدر خوب بود که توصیه به خرید گلکسی A72 گران ‌تر که در کنار آن عرضه شد، تا حدودی سخت بود.

گلکسی A53 5G که به طور رسمی در ۱۷ مارس بر اساس فرمول موفق قبلی خود معرفی شد، اما آیا این گوشی گزینه مناسبی برای ارتقا از مدل قبلی است؟ خوب به بیان ساده، A53 5G  نسبت به A52 5G یک ارتقاء قوی به نظر می رسد و برای محدوده قیمتی خود یک گوشی عالی است.

البته در حال حاضر، هیچ جهش عمده و بزرگی در این گوشی انجام نشده است. سامسونگ با یک چیپست جدید و چند ارتقاء در بخش های مختلف، مانند باتری بزرگتر، نرخ تازه سازی صفحه نمایش بالاتر و طراحی تغییر یافته، همه چیز را ساده نگه داشته است. با این حال، به نظر می رسد تراشه جدید به بهبود سیستم دوربین کمک زیادی می کند.

گلکسی A53 5جی در ایالات متحده ۴۴۹ دلار قیمت دارد و تنها در یک نسخه دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی با ۶ گیگابایت رم عرضه می شود. اکنون این ترکیب بدی نیست، اما نگران نباشید، در صورت نیاز، فضای ذخیره ‌سازی قابل ارتقا وجود دارد.

طراحی و نمایشگر  Galaxy A53 5G

A53 5G  دارای پشتی پلاستیکی با روکش مات بوده که در برابر اثر انگشت مقاوم است. این گوشی در دو رنگ جدید آبی و هلویی علاوه بر رنگ های سفید و سیاه عرضه می شود.

از نظر اندازه، کمی بزرگتر از A33 بوده و ابعاد آن  ۶.۲x 2.9 x 0.3  اینچ (۱۵۹.۷x 74 x 8.1  میلی متر) است. کلید تنظیم صدا و دکمه پاور در سمت راست قاب A53 قرار گرفته اند و دسترسی به آن ها آسان است. هر دو با کلیک کردن احساس محکم بودن می دهند و حس کیفیت ساخت خوبی را به شما القا می کنند.

در قسمت پایین، اسلات سیم کارت/میکرو اس دی، میکروفون، پورت USB-C و دریچه بلندگو را خواهید دید. در سمت چپ هیچ دکمه ای قرار نگرفته، در حالی که در قسمت بالایی یک میکروفون دیگر اضافه شده است. اگر بیشتر دقت کنید یک دریچه بلندگوی بسیار نازک نیز در قاب بالایی صفحه نمایش خواهید دید. شاید قبلاً متوجه شده باشید که هیچ جایی از جک هدفون خبری نیست. بله، متأسفانه اکنون جک هدفون از سری گلکسی A5x و A3x حذف شده که اندکی ناراحت کننده است. از نظر محافظت، گلکسی A53 5G دارای استاندارد IP67 برای ضد گرد و غبار و ضد آب بودن و همچنین گوریلا گلس ۵ برای محافظت از نمایشگر آن است.

محتویات داخل جعبه Galaxy A53 5G

وقتی جعبه کوچک گلکسی A53 را باز می‌ کنید، ابتدا خود گوشی و سپس یک جعبه مقوایی کوچک ‌تر که شامل تمام اسناد، ابزار خارج کردن سیمکارت و کابل USB-C به USB-C است را مشاهده خواهید کرد. در جعبه این گوشی خبری از شارژر و لوازم دیگری نیست.

نمایشگر گلکسی  A53 5G

گلکسی A53 5G با صفحه نمایش Super AMOLED Infinity-O (چیزی که سامسونگ آن را صفحه ‌نمایش به سبک حفره ‌ای می ‌نامد) با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ و حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیت عرضه می ‌شود. اندازه آن برابر با همان ۶.۵ اینچ A52 5G  است. حالت ۱۲۰ هرتز در A53 5G به همان خوبی است که انتظار دارید. این ویژگی باعث می‌ شود گوشی بدون توجه به کاری که روی آن انجام می‌ دهید بسیار تند و تیز باشد و برای مثال پخش انیمیشن‌ ها بسیار روان به نظر می ‌رسند. هیچ مشکلی در مشاهده زاویه دید نمایشگر وجود ندارد و رنگ ها در هر دو حالت Vivid و Natural شگفت انگیز به نظر می رسند، که همیشه در مورد سایر گوشی های میان رده این مساله صدق نمی کند.

اسکنر اثر انگشت نوری در صفحه نمایش A53 5G تعبیه شده است که متأسفانه سنسور اولتراسونیک معروف سامسونگ نیست. این یکی از مشکلات اصلی ما با A53 است. نه اینکه سنسور اولتراسونیک وجود نداشته باشد، اما سنسور نوری مقداری کند است. مثلا زمان زیادی طول می کشد تا قفل گوشی از این طریق باز شود.

خوشبختانه، تشخیص چهره به لطف Exynos 1280 و پردازش هوش مصنوعی سریع تر آن، در این بخش نسبت به نسل قبلی بهبود یافته است. این یک اتفاق خوب است که بتوانیم تشخیص چهره را جایگزین اثر انگشت کنیم. البته، در این مورد، شما ممکن استکمی از اطمینان امنیتی خود را از دست بدهید، اما توصیه می کنیم از این ویژگی استفاده کرده و نگران چیزی نباشید.

عملکرد و نرم افزار  Galaxy A53 5G

در مقایسه با A52 5G که دارای چیپست کوالکام اسنپدراگون بود، گلکسی A53 5G به پردازنده Exynos 1280 خود سامسونگ مجهز شده است که بر اساس فرآیند ۵ نانومتری ساخته شده است. در مجموع دارای هشت هسته با ۲ هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۶ هسته Cortex-A55 2.0  گیگاهرتز است. در مورد پردازنده گرافیکی و APU، سامسونگ ادعا می کند که هر دو نسبت به A52 5G از سال ۲۰۲۱ عملکرد ۲.۱ افزایش یافته برای هر دو دارند. با این حال، امتیازات بنچمارک تصویر متفاوتی را نشان می دهد. فقط اعداد نیستند که در اینجا صحبت می کنند. همچنین در ادامه متوجه شدیم که به طور خاص هنگام بازی در گلکسی  A53 5G، مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال، در  Minecraft، ما اغلب در طول بازی متوجه افت فریم شدیم.

همانطور که گفته شد، سایر وظایف مانند مرور وب، تماشای فیلم ها و پیمایش در رابط کاربری کاملاً روان و بدون هیچ مشکلی بودند.

سیستم عامل

گلکسی A53 دارای رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ می باشد که آخرین نسخه پایدار در اندروید ۱۲ است. سیستم عامل گفته شده روی این گوشی بی ‌نقص اجرا می ‌شود. به راحتی می توانید مسیر خود را در میان منوها و ویژگی های مختلف پیدا کنید، زیرا رابط کاربری بصری بوده و به خوبی سازماندهی شده است. هنگامی که صحبت از به روز رسانی به میان می آید، سامسونگ ۴ سال به روز رسانی های اصلی سیستم عامل و نرم افزار را تضمین می کند، بنابراین نیازی به نگرانی در این زمینه نیست.

دوربین گلکسی  A53 5G

A53 5G  دارای دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی F1.8 با لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) است. علاوه بر دوربین اصلی، یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی F2.2  فوق عریض، یک ۵ مگاپیکسلی  F2.4  و یک ۵ مگاپیکسلی F2.4 ماکرو نیز در آن وجود دارد. اکنون مسلماً این ها همان مشخصات روی کاغذ هستند که برای سیستم دوربین گلکسی A52 5G وجود دارد، اما زود قضاوت نکنید. یک تفاوت بزرگ وجود دارد که باعث می شود سیستم دوربین A53 5G نسبت به نسل قبلی خود توانایی بیشتری داشته باشد و آن Exynos 1280 است. به لطف افزایش عملکرد هوش مصنوعی، حالت پرتره در هر دو دوربین جلو و پشت از جمله توانایی تنظیم تاری در آن حالت، بهبود یافته است. ویژگی دیگری که به لطف چیپست جدید امکان پذیر است، اضافه شدن نور پرتره در حالت پرتره است. در حالی که در گلکسی A53 5G دوربین تله فوتو وجود ندارد، Exynos 1280  قابلیتی را فعال می کند که سامسونگ آن را زوم هوش مصنوعی می نامد. ما با آزمایش این زوم هوش مصنوعی/زوم دیجیتال بهبود یافته را در A53 5G  و در واقع متوجه بهبودی بیشتر در میزان جزئیات عکس شدیم.

مهم تر از زوم هوش مصنوعی و حالت پرتره بهتر، محدوده دینامیکی بسیار بهبود یافته در هنگام عکاسی و فیلم برداری است. سامسونگ علم رنگ را مجدداً تنظیم کرده و رنگ ‌های زنده ‌تر و اشباع ‌تر را به ارمغان آورده است. اینکه ظاهر طبیعی ‌تر یا ظاهری فرآوری ‌شده را ترجیح می‌دهید، به سلیقه شخصی و اعمال تنظیمات توسط خودتان بستگی دارد.

با این حال، چیزی که نمی ‌توانید انکار کنید این است که افزایش جزئیات به خوبی در عکاسی با دوربین این گوشی قابل مشاهده و بهبود یافته به نظر می ‌رسد، چیپست جدید دقیقاً در هنگام عکاسی با دوربین فوق عریض A53 به این موضوع کمک می ‌کند. همان مزایایی که Exynos 1280 هنگام عکس برداری به ارمغان می آورد، در هنگام فیلم برداری نیز قابل مشاهده است. لرزش گیر تصویر همچنان درست مانند A52 5G بسیار مناسب است.  به نظر می ‌رسد میکروفون ‌ها نیز عملکرد فوق ‌العاده ‌ای دارند و صدای ضبط‌ شده توسط آن ها در فیلم برداری واضح و خوب است.

کیفیت صدای  Galaxy A53 5G

بلندگوهای استریو در A53 5G اکنون صدایی بلندتر از قبل را پخش می کنند. آن ها وضوح چشمگیر و صحنه صدا (sound stage) دارند. صدای سه ‌گانه و میانی ‌ها غنی و شفاف است و A53 ​​۵G را به یک گوشی عالی برای تماشای ویدیوها و گوش دادن به پادکست مورد علاقه ‌تان تبدیل می ‌کند. از سوی دیگر، باس به سختی اما اندکی وجود دارد. با این حال، نکته کوچکی که باید در نظر داشت این است که در ولوم ۱۰۰ درصد، مقداری اعوجاج بسیار خفیف شنیده می شود اما از مقدار ۹۰ درصد و پایین ‌تر همه چیز مناسب است.

اگر ترجیح می دهید به جای بلندگو از هدفون استفاده کنید، باید از برخی هدفون های بلوتوثی استفاده کنید، زیرا A53 جک ۳.۵ میلی متری صدا را که قبلا در Galaxy A52 5G وجود داشت، ندارد. ممکن است سامسونگ این مسیر را انتخاب کرده باشد تا بتواند برای قرار دادن قطعات جدید به داخل گوشی راهی داشته باشد. البته این ایده در حد حدس و گمان است.

هپتیک ها (به دانش و تکنولوژی انتقال و درک اطلاعات از طربق حس لامسه هپتیک گفته می‌شود.)

درست مانند گلکسی A52 5G و بسیاری دیگر از گوشی های مقرون به صرفه موجود در بازار، A53 5G  دارای لمس ناامیدکننده است. هر بار بعد از لمس صفحه، گوشی ویبره می رود. این ویبره ها و ارتعاشات ضعیف هستند. تنها نکته مثبتی که می توانیم بگوییم این است که هیچ تاخیری بین ضربه زدن روی صفحه نمایش و این لرزش ها وجود ندارد.

عمر باتری Galaxy A53 5G و شارژ

باتری گلکسی  A53 5G 5000  میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد و می تواند تا ۲۵ وات شارژ سریع را هندل کند. این بدون شک یک باتری قوی است که در استفاده روزانه ما از دستگاه قدرت خود را نشان داد.  A53 5G  به راحتی یک روز کامل را با استفاده سنگین دوام آورد، و این استفاده با روشن بودن نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز هم همراه بود.

اگر از کاهش نرخ به روز رسانی صفحه نمایش از ۱۲۰ هرتز به ۶۰ هرتز کمتر مشکلی ندارید و اگر بیشتر کارهای سبک با گوشی خود انجام می دهید، این گوشی احتمالا یک روز و نیم یا حتی دو روز برای شما دوام خواهد آورد. شارژ سریع ۲۵ واتی در این جا بسیار ناامید کننده است، به ویژه با دانستن اینکه رقبایی مانند شیائومی وجود دارند که گوشی هایی با مدیریت شارژ سریع ۴۰ وات و بالاتر تولید می کنند.

اگر به دنبال یافتن یک شارژر سریع مناسب برای این مدل و یا هر گوشی دیگری هستید، می‌توانید به قسمت فروش لوازم جانبی سایت ما سر بزنید.

رقبا

A53 5G  تقریباً به اندازه کافی نسبت به نسل قبلی خود بهبودهایی داشته است که بتوان آن را ارتقاء نامید، با این حال، Galaxy A52 5G هم هنوز  یک گوشی میان رده قابل توجه است که بسیاری از ویژگی های مثبت مشابه را دارد. ناگفته نماند که A52 5G دارای جک هدفون است و به نظر می رسد به خوبی A53 5G در چند امتیاز  و تست GeekBench  عمل می کند.

اگر با باتری تا حدودی کوچک ‌تر، نرخ تازه‌ سازی ۹۰ هرتز و ۱ سال کمتر تضمین به ‌روزرسانی ‌های نرم ‌افزاری توسط سامسونگ مشکلی ندارید، A52  همچنان ارزش بررسی دارد.  Redmi Note 11 Pro 5G  و Pro Plus 5G شیائومی نیز گزینه ‌های جایگزین عالی هستند. هر دو دارای صفحه نمایش AMOLED 120 هرتزی بزرگتر و برخی بلندگوهای استریو بسیار عالی هستند. ناگفته نماند که ۱۱ Pro 5G  را می توان با ۶۷ وات و ۱۱ Pro Plus 5G  را با توان ۱۲۰ وات شارژ کرد که امکان شارژ بسیار کوتاه را فراهم می کند. با این حال، یکی از بزرگترین موازنه ها با گوشی های  Redmi، در زمینه سیستم های دوربین است. علاوه بر گرفتن عکس های بسیار خوب با دوربین اصلی، هر دو تقریباً در هر چیز دیگری که مربوط به دوربین است بسیار بد هستند.

خلاصه مبحث و نظر نهایی

در ابتدا، فکر می ‌کردیم که گلکسی A53 5G نسبت به A52 5G ارتقا خاصی نداشته، با این حال، وقتی تمام پیشرفت‌ هایی را که سامسونگ موفق به انجام آن در این گوشی شده است دیگر نمی توانیم درباره A53 5G همچنان آن فکر و نظر را داشته باشیم.

عمر باتری بیشتر همیشه ویژگی مهم و خوبی است و گلکسی A53 ​​۵G  باتری بهتری نسبت به گلکسی A52 5G  سال گذشته دارد. نمایشگر و کیفیت صدا یک ترکیب شگفت‌انگیز هستند که به ارزش گوشی بسیار می ‌افزایند و آن را به دستگاهی عالی برای لذت بردن از رسانه‌ های مختلف تبدیل می‌ کنند.

نکات منفی مانند هپتیک ها (لمس) بد را می توان به راحتی نادیده گرفت، اما وقتی صحبت از عملکرد بازی A52 به میان می آید، اکنون داستان متفاوت است. شاید با چند به روز رسانی، سامسونگ بتواند از Exynos 1280 به روشی بهتر استفاده کند، اما انجام بازی ها در A53 5G مشکل خاصی ندارد.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که سیستم دوربین از تراشه جدید سود زیادی برده است و عکس ‌ها و ویدیوها از جهات مختلف، با وجود ثابت ماندن سخت‌ افزار مخصوص دوربین، بهتر و جذاب تر به نظر می ‌رسند.

به طور خلاصه، گوشی گلکسی A53 5G یک دستگاه همه جانبه قوی حتی بیشتر از نسل قبلی خود است. اگر طراحی و نرم افزار One UI سامسونگ را دوست دارید، این گوشی انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.