بررسی, تکنولوژی

مقایسه iPad Air 5 و iPad Air 4

مقایسه iPad Air 5 و iPad Air 4

مقایسه iPad Air 5 و iPad Air 4

سخت افزار مهم تر است!

اکنون که iPad Air 2022 جدید اپل منتشر شده است، منطقی است طرفداران آیپد از خود بپرسند که آیا این یک ارتقاء و پیشرفت مناسب نسبت به نسل قبلی این آیپد که یک دستگاه کاملا قدرتمند بود هست یا خیر و آیا ارزش خرید دارد؟

با توجه به این سوالات، بیایید آیپد ایر جدید (۲۰۲۲) را با آیپد ایر (۲۰۲۰) مقایسه کنیم که به ترتیب با نام های آی پد ایر ۵ و آی پد ایر ۴ نیز شناخته می شوند.

مقایسه iPad Air 5 و iPad Air 4: رنگ ها و گزینه های ذخیره سازی

رنگ آبی آیپد ایر ۵ به نسبت ایر ۴ متفاوت تر و جدید است. جدای از گزینه های رنگی، ظاهر آن ها یکسان می باشد. برخلاف آیپد پرو، هر دوی این مدل ‌های آیپد ایر در رنگین ‌کمانی از رنگ ها عرضه شده اند. بنابراین اگر به دنبال گزینه های رنگی متنوع و بیشتر هستید، احتمال زیادی وجود دارد که رنگ مورد علاقه خود را بین این دو تبلت پیدا کنید.

رنگ های iPad Air 5 عبارتند از: آبی، بنفش، صورتی، استارلایت، خاکستری فضایی

رنگ ‌های iPad Air 4 عبارتند از: آبی آسمانی، سبز، رزگلد، نقره ‌ای، خاکستری فضایی

در مورد گزینه های ذخیره سازی، این دو دستگاه کمی مایوس کننده هستند. هر دو آیپد ایر ۵ و آیپد ایر ۴ تنها با ۶۴ گیگابایت یا ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی عرضه می شوند که در بحث قیمت نیز جهش های بزرگی دارند.

با این حال، اگر تولید کننده محتوا هستید، مطمئناً مدل ۲۵۶ گیگابایتی آیپد ایر مناسب شماست، زیرا با شروع ضبط یا انتقال ویدیو، ۶۴ گیگابایت به سرعت پر می شود. علاوه بر این، اگر می ‌خواهید فیلم‌ ها، نمایش ‌ها و همه موسیقی ‌هایتان را داشته باشید و بازی های مختلف دانلود کنید، باز هم ۶۴ گیگابایت ممکن است پاسخگوی نیاز شما نباشد.

iPad Air 5  و iPad Air 4:  طراحی و صفحه نمایش

همانطور که مطمئناً متوجه شده اید  iPad Air 5 جدید از نظر بصری با iPad Air 4 یکسان است. در هر دو تبلت ما یک ساخت عالی، صفحه نمایش شیشه ای، قاب و پشتی فلزی، لبه های صاف و حاشیه های نسبتا کوچک و متقارن داریم. آن ها کمی بزرگتر از آیپد پرو هستند، اما برای اینکه انگشتان شما به راحتی روی آن فعالیت کنند، عالی هستند. هر دو مدل iPad Air بسیار سبک و با وزنی در حدود ۱۶.۲۳ اونس (۴۶۰.۰ گرم)  و توزیع وزن یکنواخت می باشند. به این معنی که در دست گرفتن آن ها برای مدت طولانی نسبت به سایر تبلت ها راحت تر خواهد بود.

در قسمت پایین پورت ‌های USB Type-C  به جای پورت لایتنینگ که هنوز در آیفون ‌های مدرن وجود دارد را می بینیم. طبق گفته اپل، درگاه USB  آیپد ایر ۵ «سرعت انتقال تا ۲ برابر سریع تر از نسل قبلی» دارد، بنابراین یک نکته خوب نسبت به آیپد ایر ۴ در این بخش وجود دارد.

هر دو تبلت همچنین دارای چهار دریچه بلندگو هستند، دو عدد در هر طرف، اما در واقع فقط دو بلندگو در پشت خود، یعنی یکی در هر طرف را دارند. این دو آیپد همچنین دارای یک داک شارژ مغناطیسی برای قلم اپل (نسل دوم) هستند.

و شاید مهم‌ تر از همه، در گوشه سمت راست بالای هر دو، حسگر اثرانگشت Touch ID قدیمی اپل را داریم که در دکمه پاور تعبیه شده است. بدون دردسر و سریع تنظیم می شود و عالی عمل می کند. اگر به ‌جای آن Face ID می‌خواهید این ویژگی هنوز فقط برای iPad Pro ارائه می شود.

عملکرد iPad Air 5  در مقایسه با iPad Air 4

Apple M1  در مقابل  A14 Bionic

اینجاست که بزرگترین جهش از دیدگاه تئوریک بین این دو مدل iPad Air مشخص می شود. ما می گوییم که این ها صرفا تئوریست زیرا iPad Air 4 قبلاً به لطف پردازنده قدرتمند A14 Bionic خود کاملاً قادر بود از آنچه iPadOS 15 ارائه می دهد کاملاً استفاده کند. اما اکنون آیپد ایر ۵ جدید با پردازنده بسیار محبوب M1 اپل عرضه می ‌شود که یک تبلت میان رده پیشرو در صنعت را هم حتی قدرتمندتر می ‌کند. اما اگر اپل قصد نداشته باشد که iPadOS  را با ویژگی ‌های انحصاری برای آیپدهای M1 به ‌روزرسانی کند، من واقعاً شک دارم که تفاوت در عملکرد برای همه قابل توجه باشد. البته ممکن است کسانی که با آیپد ایر به صورت تخصصی تولید محتوا می کنند تفاوت ها را حس کنند.

آیپد ایر ۵ جدید نیز با ۸ گیگابایت رم ارتقا یافته که دو برابر آیپد ایر ۴ است. باز هم در حالی که این یک جهش بزرگ به نظر می رسد (و همینطور است)، iPadOS بسیار بهینه شده است، بنابراین اکثر کاربران معمولی احتمالاً تفاوتی را متوجه نخواهند شد.

معنای رم بیشتر این است که برنامه ‌های بیشتری می ‌توانند برای مدت طولانی‌ در پس ‌زمینه باز بمانند، بدون نیاز به بازنشانی اطلاعات در هنگامی که به آن ها بر می گردید. بنابراین اگر تا به حال با این مشکل در iPad Air 4 مواجه شده اید (می دانم که معمولاً با تب های Safari این مشکل را دارید)، در iPad Air جدید ۵ کمتر شاهد این مشکل خواهید بود. همچنین با اطلاعاتی که از بنچمارک ها به دست آورده ایم، جهش قابل توجهی در عملکرد چند هسته ای  M1 در آیپد ایر جدید وجود دارد. اما تک هسته ای آن تفاوت چندانی ندارد.

دوربین iPad Air 5  در مقابل  iPad Air 4

Center stage یک ویژگی جدید!

به نظر می رسد دوربین اصلی آیپد ایر ۵ با آیپد ایر ۴ یکسان است. هر دو دوربین بسیار خوب و مناسبی برای تبلت هستند و می توانند تا ۴K  و ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند. آن ‌ها با تولید عکس ‌ها و ویدیوهای بهتر از گوشی‌ های پرچم ‌دار معمولی، کسی را غافلگیر نمی ‌کنند زیرا در نهایت دوربین ‌های تبلت بیشتر برای مواردی مانند اسکن اسناد طراحی شده ‌اند و چندان جالب نیستند.

اما تفاوت اصلی این دو تبلت در مورد دوربین، دوربین جلویی آن ها است. متأسفانه اپل هنوز هم این باگ را برطرف نکرده است که وقتی تبلت در حالت افقی نگه داشته می ‌شود تصویر را در مرکز بالای تبلت جابه‌ جا کند، بنابراین اگر تبلت خود را به این شکل نگه می ‌دارید، همچنان در حین تماس ‌های ویدیویی از زاویه ‌ای مبهم نمایش داده می‌ شوید. اما، حداقل دوربین جلوی iPad Air 5 جدید اکنون فوق عریض است و از پشتیبانی سنتر استیج برخوردار است که iPad Air 4 فاقد آن است.

Center stage یک ویژگی تماس ویدیویی دقیق است که از دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی دستگاه و فناوری یادگیری ماشینی استفاده می ‌کند تا سوژه را همواره در مرکز تصویر نگه دارد. بنابراین، اگر آیپد ایر ۵ شما به صورت عمودی قرار گرفته است و در حال مکالمه ویدیویی هستید، می توانید مثلاً در آشپزخانه خود قدم بزنید و در حین صحبت با یک دوست، غذای خود را آماده کنید، زیرا دوربین تمام تلاش خود را می کند تا شما را دنبال کند. شما حرکت می کنید، مثل اینکه اپراتور دوربین شخصی خود را دارید!

مقایسه بلندگو در iPad Air 5 و iPad Air 4

هر دو تبلت عالی هستند!

اپل هرگز در مورد صدا ضعیف عمل نمی کند. آیپد ایر ۴ بسیار عالی به نظر می رسد و علیرغم تمام آزمایش ها و تلاش های ما برای یافتن تفاوت، هیچ تفاوتی بین صدای ایر ۴ و آیپد ایر ۵ وجود ندارد. منطقی است که بگوییم ما دقیقاً همان بلندگوهای ایر ۴ را در داخل آیپد ایر ۵ هم داریم.

این چیز بدی نیست که ما جداسازی استریو کاملی داریم، زیرا هر یک از دو بلندگو در طرف مقابل تبلت قرار دارند (در حالت افقی). همچنین اوج‌ ها، میانه‌ های واضح و حتی کمی بیس قوی داریم. وقتی تبلت را در دست می گیرید می توانید کمی این بیس را احساس کنید و مطمئن باشید صدا به اندازه ای بلند است که یک اتاق را پر کند. بنابراین چه در حال تماشای فیلمی با یکی از عزیزان خود باشید، چه در حال پخش پادکست از گوشه ای از آشپزخانه در حالی که مشغول درست کردن ساندویچ در گوشه ای دیگر هستید، از کیفیت صدای هر دو آیپد ایر راضی خواهید بود.

مقایسه لوازم جانبی در iPad Air 5 و iPad Air 4

هر دو از Apple Pencil 2 و Magic Keyboard پشتیبانی می کنند و هر دو تبلت با لوازم جانبی  iPad Pro  ۱۱ اینچی سازگار هستند.

این ویژگی عالی است زیرا هر دو مدل iPad Air دقیقاً همان ابعاد بدنه iPad Pro 11 اینچی را دارند و با تمام لوازم جانبی iPad Pro 11 اینچی سازگار هستند. از جمله مهم ‌ترین آن ‌ها می ‌توان به صفحه ‌کلید جادویی جالب اما گران ‌قیمت اپل با ترک‌ پد و صفحه ‌کلید هوشمند Folio اشاره کرد.

و البته، همانطور که قبلاً گفتیم iPad Air 5 و iPad Air 4 دارای یک داک مغناطیسی برای Apple Pencil نسل دوم هستند، بنابراین اگر هنرمند هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید می ‌توانید روی هر دو تبلت به اندازه دلخواه طراحی و نقاشی کنید.

آیا باید iPad Air 4 خود را به  iPad Air 5 ارتقا دهید؟

آیا اگر قبلاً آیپد ایر ۴ ۲۰۲۰ را خریداری کرده اید، اکنون باید به نزدیکترین فروشگاه بروید و آیپد ایر جدید ۲۰۲۲ را تهیه کنید؟ خوب، صادقانه بگوییم، نه! نه واقعاً، مگر اینکه  دو ویژگی Center Stage  و تراشه M1 مقاوم تر و قدرتمندتر در آیپد ایر ۵ برای شما بسیار مهم باشند.

به طور خوش بینانه، اپل ممکن است در نهایت کارهای جالبی را با آیپدهای M1 انجام دهد، مثلا مانند ارائه قابلیت های چند وظیفه ای قدرتمندتر و شاید حتی برنامه های دسکتاپ انحصاری در آیپدهای دارای این تراشه؛ اما در واقع  در حال حاضر، هیچ دلیلی برای چنین انتظاری وجود ندارد و این ایده ها فقط در حد حدس و گمان است. اما اگر تمایل دارید که به این حدسیات به صورت جدی نگاه کنید، پس مطمئن باشید  آیپد ایر M1  جدید، خرید ارزشمندی برای تجربه تئوری iPadOS در آینده خواهد بود.

با تمام اوصاف و در حال حاضر ما به تمام کاربران می گوییم که دلیل بسیار کمی برای ارتقا به آیپد ایر ۵ وجود دارد. آیپد ایر ۴ کاملاً قدرتمند است و می ‌تواند از مزایای iPadOS 15 همانطور که هست استفاده کامل کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.