اخبار, اخبار آیفون, بررسی, بلاگ, تکنولوژی, موبایل

اخبار و بررسی چیپ A15 اپل

چیپ A15 اپل

امروزه، با نگرانی از افزایش ۲۰ درصدی قیمت A15 Bionic SoC که TSMC برای اپل تولید می‌کند و باعث خواهد شد قیمت iPhone 13 بالاتر رود ، ITHome از طریق (GizChina) گزارش می‌دهد که این نگرانی بی مورد است. 

Xingzhi lu، تحلیلگر صنعت می گوید TSMC برای بزرگترین مشتری خود امتیازی قائل می شود و فرصتی به او خواهد داد! 

با توجه به کمبود تراشه ای که در حال حاضر تعادل عرضه و تقاضا در صنعت حساس این نیم رسانا ها را تحت تأثیر قرار داده است ، رساله های مدارس مدیریت کسب و کار و بیزنس می گویند که TSMC باید کاری را انجام دهد که قیمت محصولات آن را افزایش می دهد ، البته این افزایش قیمت برای همه مشتریان این تولید کننده نخواهد بود.

 TSMC ادعا می کند که قیمت A15 Bionic را تنها ۳ افزایش می دهد؛ اپل بیش از ۲۰ درصد از عایدی  TSMC را به خود اختصاص داده ، اما می توان گفت این مقدار کمتر از ۲۰ درصد از سود  TSMC است. 

به گفته Lu، با توجه به اینکه حاشیه کار روی اپل از حد معمول کمتر است ، اما TSMC  هزینه اپل برای چیپست A15 Bionic را تنها ۳ درصد افزایش می دهد. این نه تنها تحلیلگران را که انتظار دارند TSMC از این فرصت برای افزایش حاشیه تولید تراشه های اپل استفاده کند ، غافلگیر می کند ، بلکه باعث عصبانیت مشتریانی مانند AMD ، Nvidia و MediaTek می شود که تا ۲۰ درصد بیشتر برای تراشه های خود پرداخت می کنند. اما اپل نیز می تواند با پرداخت ۳ درصد بیشتر برای تراشه های خود به لطف موقعیت اش به عنوان مشتری اصلی این کارخانه ، این مشکل را حل کند. 

در عین حال هر دو غول فناوری باید مسائل زیادی در نظر داشته باشند و در مورد سود و ضرر آن تصمیم گیری کنند. TSMC  باید تصمیم بگیرد که آیا می تواند تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد بگذارد و همه بودجه تحقیق و توسعه و هزینه های سرمایه ای خود را صرف گره های پیشرفته ای کند که تنها چند شرکت فناوری برتر به آن علاقه مند هستند؟…

در مورد اپل نیز ، این شرکت باید تصمیم بگیرد که آیا با افزایش قیمت مدل های آیفون ۲۰۲۱ برای تامین هزینه های اضافی تراشه ها ، حاشیه سود خود را یکسان نگه می دارد ، یا قیمت خود را یکسان نگه می دارد و ۳ درصد هزینه بیشتر را صرف  A15 Bionic می کند. از سوی دیگر ، سامسونگ قیمت مدل های پرچمدار ۲۰۲۱ خود را کاهش داد. با وجود این مسائل اپل باید روی سیاست قیمت گذاری و فروش خود نیز بیشتر کار و فکر کند.

در مورد A15 Bionic ، توییتی از یکی از طرفداران فناوری Tron (@FrontTron) نشان می دهد که پردازنده گرافیکی A15 به تازگی در آزمایش Manhattan 3.1 در GFXBench استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که اپل ممکن است عملکرد تراشه را تحت تاثیر (خنثی یا کاهش) قرار دهد. 

پردازنده گرافیکی متعلق به تراشه A15 Bionic اپل در تست بنچمارک از A14 و Exynos 2200 پیشی می گیرد! چرا اپل می خواهد سرعت پردازنده گرافیکی را کاهش دهد؟ مانند سایر تولیدکنندگان تلفن همراه ، اپل می خواهد دمای گوشی های خود را پایین نگه دارد. این مهم را می تواند با کنترل کردن عملکرد تراشه GPU به دست آورد.

 پردازنده گرافیکی۱۳.۷%  A15 Bionic   سریعتر از GPU A14 Bionic است که هم معیار Manhattan 3.1 را اجرا می کند و همچنین سریعتر از Exynos 2200  است.

در حالی که A14 Bionic با استفاده از گره پردازشی ۵ نانومتری TSMC تولید می شود ، A15 Bionic از حالت پیشرفته N5P استفاده می کند ، این بدان معناست که تراشه داخل خط تولید آیفون ۱۳ در حالی که از انرژی کمتری استفاده می کند، قدرتمندتر خواهد بود. 

انتظار می رفت سری آیفون ۱۴ در سال آینده از گره پردازشی ۳ نانومتری استفاده کند. با این حال ، اخیراً TSMC تأخیری را پذیرفت که منجر به استفاده از گره پردازشی ۴ نانومتری در A16 Bionic می شود.

در نتیجه ، خط آیفون ۱۴ ممکن است آنطور که در ابتدا تصور می شد قدرتمند و کم مصرف نباشد ، اگرچه باید پیشرفت کوچکی در هر دو صورت گیرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.