اخبار, بررسی, تکنولوژی

تراشه M2 در M1 MacBook Pro؟!

تراشه M2 در M1 MacBook Pro؟!

ایرادات مک بوک پرو M2 آنچه را که ما همیشه در مورد این لپ تاپ مشکوک بودیم تأیید می کند. شواهد حاکی از آن است که اپل ظاهرا یک تراشه M2 را در M1 MacBook Pro نصب کرده است!

مک بوک پرو اپل با تراشه M2 اساساً همان لپ تاپ قبلی خود، مک بوک پرو ۱۳ اینچی M1 است، اشکالات نوت بوک جدید این فرضیه را تایید کرده و با توجه به این مشکلات این موضوع دیگر چندان تعجب آور نیست.

البته شباهت های این دو دستگاه واضح است و قطعاً از بیرون به نظر می رسید که با طراحی خارجی بدون تغییر بین دو نسل لپ تاپ، تنها تفاوت واقعی ارتقاء SoC M1 به M2 و دادن گزینه انتخاب رم سیستم بیشتر بود. (۲۴ گیگابایت در صورت نیاز)

اما اکنون به لطف شناسایی iFixit، می دانیم که بخش داخلی M2 MacBook Pro در واقع تقریباً مشابه نسخه M1 است، با همان شاسی، صفحه نمایش، نوار لمسی و چیدمان داخلی، به جز چند تغییر.

اساسا، اپل مک ‌بوک پرو ۱۳ اینچی را با M1 گرفته، آن SoC را حذف کرده، سپس برای جایگزین M2 را در آن قرار داده است، در نهایت هم برخی به ‌روزرسانی ‌های جزئی برای سایر اجزای داخلی کوچکتر هم در دستگاه گنجانده است.

ویدیوی سایت iFixit  از مشکلات این دستگاه روشن می‌ کند که در این لپ تاپ همه کابل ‌ها، پایه‌ ها، پیچ‌ ها، پین‌ های زمین و غیره همه مانند نسخه M1 یکسان باقی می مانند؛ فقط یک برد منطقی متفاوت و برخی تغییرات در هیت سینک آن وجود دارد. (در طراحی ظاهری هم به جای گوشه های گرد در نسخه M1، گوشه‌های مربعی دارد.)

بنابراین واقعاً بعید است که تغییر بزرگی در آن پیدا کنید؛ البته یک چیز متفاوت وجود دارد که متاسفانه یک نکته منفی است. در توضیح این نکته منفی باید بگوییم به دلیل پیکربندی متفاوت برای  SSD، فضای ذخیره سازی در مدل پایه M2 MacBook Pro در واقع کندتر از M1 MacBook Pro است. (البته این فقط برای مدل پایه آن صادق است، نه هیچ یک از نسخه ها با سطوح بالاتر.)

در نظریه تئوری، شما فقط باید بتوانید برد M2 را در M1 MacBook Pro قرار دهید.  سایت iFixit به صورت عملی پیش رفت و با موفقیت این تعویض را انجام داد. در نهایت البته لپ ‌تاپ، یا به طور خاص ترک ‌پد، صفحه ‌کلید و حسگر Touch ID دیگر پس از تعویض کار نمی کرد.

به طور خلاصه، iFixit  نتیجه می‌گیرد که این یک «تلاش آشکار برای جلوگیری از تعمیرات و جایگزینی از طریق قفل‌های نرم‌افزاری» توسط کمپانی اپل است.

تجزیه و تحلیل: مک بوک پرو جدید تحت تاثیر مشکلات قرار گرفته و به طور کلی فرصت از دست رفته است؟

این یک مساله ناامید کننده است و همانطور که iFixit اشاره کرده، اپل نتوانست از موقعیتی که در آن تعمیرپذیری بهتر و پایداری در طراحی می ‌توانست با  M2 MacBook Pro نشان داده شود،  استفاده کند.

در نتیجه، این لپ ‌تاپ جدید ۱۳ اینچی، نسبتاً غیر هیجان‌انگیز و کاملاً پسرفت کننده به نظر می‌رسد. معرفی لپ تاپ جدید دیگر (MacBook Air M2) در کنار آن در WWDC هم کمکی به حل مشکل نمی کند. MacBook Air مجهز به M2 که انتظار می رود به زودی پیش فروش شود، بسیاری از کاربران مشتاقانه منتظر آن هستند و نشان دهنده یک طراحی مجدد کامل برای این دستگاه است.

جالب اینجاست که در WWDC، اپل از مک ‌بوک پرو ۱۳ اینچی به عنوان دومین لپ ‌تاپ پرفروش خود یاد کرد که پس از مک ‌بوک ایر به عنوان پرفروش ‌ترین لپ ‌تاپ این شرکت جایگاه گرفت و با توجه به این موضوع، نسبتاً عجیب به نظر می رسد که چنین تلاش اندکی برای ارائه یک مدل جدید توسط اپل انجام شده است.

شاید این موضوع به مشکلات زنجیره تامین مرتبط باشد، ما قبلاً این نظریه را مطرح کرده ‌ایم که مک بوک ایر که دیرتر از پرو ۱۳ اینچی وارد می شود، ممکن است به دلیل مشکلاتی در قسمت تولید باشد. (مربوط به لاک داون های اخیر در چین). اما در هر صورت، موقعیت مک ‌بوک پرو جدید M2 و مشکلات طراحی این دستگاه، مطمئناً باعث دردسر و نگرانی های کاربران خواهد شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.