اخبار, بررسی

مشکلات قانونی اپل و کوالکام برای توسعه ۵G

مشکلات قانونی اپل و کوالکام برای توسعه 5G

ناتوانی اپل در توسعه مودم گوشی هوشمند ۵G  به دلیل دو پتنت شرکت کوالکام است

چند روز پیش، توییتی از مینگ چی کو، که در سرتاسر جهان به عنوان باهوش ترین تحلیلگر اپل شناخته می شود به اشتراک گذاشته شد. این توییت نشان داد که برنامه اپل برای طراحی تراشه مودم ۵G  خود برای آیفون، که البته توسط TSMC ساخته خواهد شد، شکست خورده است. پلن شرکت اپل برای تجهیز ۸۰ درصد از گوشی های سال ۲۰۲۳ خود به تراشه مودم ۵G ساخت  اپل (که کوالکام تنها ۲۰ درصد در آن سهم خواهد داشت) دچار مشکلاتی شده است.

پیشرفت رو به جلو اپل در توسعه مودم گوشی های هوشمند ۵G  خود بخاطر دو پتنت کوالکام متوقف شده است!

در حال حاضر شرکت کوالکام ۱۰۰ درصد مودم های ۵G  را برای خط تولید آیفون ۱۵در سال ۲۰۲۳ به اپل عرضه می کند ولی این مساله چندان به مذاق اپل خوش نمی آید. اگر به خاطر داشته باشید، اپل یک میلیارد دلار برای خرید کسب و کار مودم گوشی های هوشمند کمپانی اینتل پرداخت کرد. گمانه‌ زنی ‌هایی وجود داشت که پس از توافق اپل با کوالکام که بر طبق آن اجازه می ‌دهد تمام اقدامات قانونی بین دو طرف لغو شود، اپل برای چند سال از تراشه ‌های مودم اسنپدراگون ۵G  کوالکام استفاده می ‌کند، در حالی که مودم داخلی ساخت خود را هم توسعه می‌دهد.

در نوامبر گذشته، صحبت ‌ها در مورد اینکه شرکت اپل تراشه مودم ۵G  خود را که توسط TSMC با استفاده از گره پردازش ۴ نانومتری خود ساخته می‌ شود، بسیار مطرح بود. هرچه تعداد گره فرآیند کمتر باشد، تعداد ترانزیستور تراشه بیشتر و بزرگ تر می شود و تراشه را قدرتمندتر و کارآمدتر می کند. اپل در تلاش است تا اتکای خود به کوالکام را کاهش دهد؛ کو در این باره گفت که اپل به کار بر روی ساخت تراشه مودم خود ادامه خواهد داد.

به گفته سایت خبری ۹to5Mac، شکست کمپانی اپل در طراحی تراشه مودم ۵G  خود، نتیجه ناتوانی اپل در توسعه چنین قطعه ای نبوده است. در عوض، یک گزارش جدید نشان می دهد که این مشکل به دو پتنت کوالکام مربوط می شود که مانع از تکمیل توسعه مودم ۵G شرکت اپل شده است. این مساله ممکن است مربوط به حکم دادگاه عالی اعلام شده در هفته های قبل باشد که در آن دادگاه گفته شد به درخواست تجدیدنظر سازنده آیفون که به دنبال لغو حق قانونی دو پتنت کوالکام است، رسیدگی نمی شود.

فلوریان مولر، که برای  FossPatents می نویسد، همه این ها را به هم مرتبط می کند و حتی به توافقنامه فوق الذکر Apple-Qualcomm برمی گردد تا توضیح دهد که اپل، کوالکام را تنها تامین کننده قابل اعتماد مودم های گوشی هوشمند ۵G  می داند و احساس می کرد که اینتل در مسیر اشتباهی قرار دارد. در نتیجه، اپل با ناامیدی با این توافق موافقت کرد، زیرا می ‌دانست که باید تراشه‌ های مودم ۵G  را به طور مداوم از کوالکام تهیه کند تا زمانی که بتواند به تنهایی آن را طراحی کند.

چند ماه قبل از اعلام تسویه حساب با کوالکام، تیم کوک، مدیر عامل اپل به CNBC رفت و گفت: “مسئله ای که ما با کوالکام داریم این است که آن ها سیاستی مبنی بر بدون مجوز، عدم ارائه تراشه دارند. از نظر ما، این غیرقانونی است و ثانیاً، آن ها موظفند اختراع های خود را به صورت منصفانه، معقول و بدون تبعیض عرضه کنند که این کار را انجام نداده و قیمت‌های گزافی می ‌گیرند.”

اپل باید روی پتنت های فعلی کوالکام کار کند

کوک گفت که اپل تا آخر با کوالکام مبارزه خواهد کرد. اما بازهم با تمام این تفاسیر تقریباً می توان همان ناامیدی ای را حس کرد که کوک پس از آشکار شدن این موضوع که قرارداد با کوالکام بهترین اقدام او بود، احساس کرد!  در ماه مارس گذشته، FTC  از زدن برچسب سیاست منفور کوالکام “بدون مجوز، بدون تراشه” به عنوان ضد رقابتی خودداری کرد.

برخی از کارشناسان حقوقی بر این باورند که هرگونه اقدام قانونی آینده که توسط اپل آغاز شود احتمالاً موفق نخواهد بود. این امر اپل را در موقعیت سختی قرار می دهد. این مساله می تواند مجوز ثبت اختراع را صادر کند، اما Qualcomm به عنوان Walmart مالکیت معنوی شناخته نمی شود. در واقع، همانطور که تیم کوک اشاره کرد، به دلیل تقاضای قیمت های بالا حتی برای پتنت های ضروری استاندارد (SEP) شناخته شده است. این ها اختراعاتی هستند که برای پتنت هایی صادر می شوند که استانداردهای صنعتی را پوشش می دهند که برای ساخت یک محصول خاص مورد نیاز است. این پتنت ها قرار است با قیمتی منصفانه، معقول و بدون تبعیض (FRAND) ارائه شوند.

صرف نظر از هر معامله ای که با کوالکام منعقد می کند، کمپانی اپل بدون شک به تلاش خود برای ساخت مودم گوشی هوشمند ۵G  انحصاری بر اساس پتنت های کوالکام ادامه خواهد داد، اگرچه ظاهراً کارمندان در کوپرتینو تا زمانی که این مودم را خودشان طراحی و تولید نکنند، گیر کرده اند!…

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.