اخبار آیفون, بررسی

آیا واقعا iOS ایمن‌تر از اندروید است؟

امنیت آی‌اواس و اندروید

آیا واقعا iOS ایمن تر از اندروید است؟

اگر امنیت اولویت اصلی شما است و می خواهید دستگاه Android یا iOS خود را عاری از ویروس ها و بدافزارها نگه دارید ، کدام سیستم عامل را باید انتخاب کنید؟

جای تعجب نیست که همانطور که مردم به طور فزاینده ای از دستگاه های تلفن همراه خود برای کارهای بانکی ، ارتباط در رسانه های اجتماعی و خریدهای آنلاین استفاده می کنند ، سیستم عامل های iOS و Android به اهداف جذابی برای مجرمان سایبری تبدیل شده اند که به دنبال دستیابی به اطلاعات شخصی افراد و سواستفاده هستند.

در پاسخ به سوال مطرح شده در بالا باید گفت : راه حل ساده ای وجود ندارد!

Android در مقابل iOS ، مروری کلی

سیستم عامل iOS اپل مدت هاست که در برخی محافل از دو سیستم عامل امن تر است. چرا؟ زیرا سیستم عامل اپل اختصاصی و انحصاری است. اپل کد منبع خود را در اختیار توسعه دهندگان برنامه قرار نمی دهد و دارندگان iPhone و iPad قادر به ویرایش کد در دستگاه های خود نیستند. در نتیجه هکرها در یافتن آسیب پذیری ها در دستگاه های iOS کار دشواری خواهند داشت.

از طرف دیگر ، دستگاه های Android بر اساس نرم افزار منبع باز (open-source) ساخته شده اند که به کاربران اجازه می دهد سیستم عامل تلفن ها و تبلت های خود را سفارشی سازی و ویرایش کنند. این در حالی است که اگر صاحبان آن ها بیش از حد در کدها مداخله و دست کاری کنند ، امنیت دستگاه های خود را به خطر می اندازند. اگر سازنده تلفن ، دستگاه جدیدی را با تغییراتی در سیستم عامل Android منتشر کند ، هکرها می توانند آسیب پذیری در کدها را شناسایی کنند. از آنجا که اندروید در حال حاضر سیستم عامل بسیاری از دستگاه های تلفن همراه می باشد ، اغلب توسط هکرها هدف قرار می گیرد. برجستگی جهانی سیستم عامل اندروید آن را به هدف جذاب تری برای مهاجمان تبدیل کرده است. در نتیجه ، گوشی های هوشمند اندرویدی در برابر بدافزارها و ویروس هایی که این خلافکاران گسترش می دهند آسیب پذیرتر هستند.

آیا واقعا اندروید امنیت کمتری دارد؟

حقیقتا نه! در حالی که iOS از امنیت بیشتری برخوردار است ، مهاجمان همچنان می توانند iPhone و iPad را هدف قرار دهند. دارندگان دستگاه هایAndroid و iOS باید از نرم افزارهای جاسوسی و ویروس های احتمالی آگاه باشند و هنگام دانلود برنامه ها از اپ استورهای متفرقه احتیاط کنند. دانلود نرم افزار از سایت های معتبر مانند Google Play و  App Store اپل ، که برنامه هایی را که می فروشند و یا رایگان قرار میدهند ارزیابی می کنند ، امن ترین گزینه است.

از خطرات دیگر می توان به حملات مهندسی اجتماعی اشاره کرد. در این سبک ، کلاهبرداران سعی می کنند افراد را متقاعد کنند تا اعتبار ورود به سیستم ، دسترسی به حساب بانکی و سایر اطلاعات شخصی را تحویل دهند. پس در این نوع حمله سیستم عامل تلفن همراهی که استفاده می کنید فرقی نمی کند. iOS وAndroid هر دو در معرض حملات فیشینگ هستند.

بنابراین ، بیایید برخی پارامترهای ایمنی تلفن همراه را برای قضاوت بهتر در نظر بگیریم:

۱ . به روز رسانی برنامه ها و بهبودهای امنیتی برای Android و iOS در دسترس است.

آیا به دنبال راهی برای ایمن نگه داشتن تلفن همراه و تبلت اندرویدی خود هستید؟ همیشه اپلیکیشن ها و سیستم عامل اندرویدتان را در دستگاه های تلفن همراه و تبلت خود به جدیدترین نسخه آپدیت کنید. اندروید به طور مرتب به روز می شود. به تعویق انداختن نصب این به روز رسانی ها برای هکرها بسیار وسوسه انگیز است و می تواند مسیر را برای نفوذ آن ها باز کند. پس میتوان گفت ، این به روز رسانی ها به منظور کمک به محافظت از دستگاه های Android شما در برابر جدیدترین خطرات امنیتی است. نادیده گرفتن این ارتقاء ممکن است امنیت تلفن همراه یا تبلت شما را به خطر بیندازد.

به روزرسانی های iOS اپل معمولاً حاکی از تغییرات مهم تری هستند و مشتریان iPhone و iPad را ترغیب می کنند که به محض در دسترس بودن آنها را نصب کنند. البته دارندگان دستگاه های Android و iOS می توانند به روز رسانی خودکار را در دستگاه های تلفن همراه خود فعال کنند. با فعال کردن گزینه آپدیت خودکار ، هنگامی که نسخه های جدید Android یا iOS راه اندازی می شوند ، دستگاه های آنها به طور خودکار به جدیدترین نسخه سیستم عامل های خود به روز می شوند.

  1. ۲. ادغام و یکپارچگی سخت افزار و نرم افزار

درصد بالایی از امنیت یک دستگاه اندرویدی با سخت افزار آن تعیین می شود. به بیان ساده ، برخی از تولیدکنندگان تلاش بیشتری برای ساخت و یکپارچه سازی سخت افزار مناسب با دستگاه انجام می دهند تا از عملکرد صحیح محافظت های امنیتی داخلی اندروید اطمینان حاصل کنند.

در این مبحث سامسونگ یک مثال فوق العاده است. همه گوشی ها ، تبلت ها و دستگاه های پوشیدنی سامسونگ دارای سیستم امنیتی Knox از پیش نصب شده هستند. هنگامی که کاربر دستگاه تلفن همراه سامسونگ را روشن می کند ، این پلت فرم ، امکان بوت شدن ایمن تری را فراهم می کند و از دانلود برنامه های ناخواسته جلوگیری می کند.

 

برخی از روش های حفظ امنیت در Android و iOS

از آنجایی که اندروید یک سیستم عامل منبع باز (open-source) می باشد ، برای بسیاری از کاربران و برنامه نویسان جذاب است. با این حال ، این بدان معناست که شما باید احتیاط بیشتری داشته باشید. همچنین ، به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از iOS نیز باید احتیاط کنید.

به همه برنامه هایی که دانلود کرده اید نگاهی بیندازید. ساده ترین روش برای آلوده کردن تلفن همراه ، تبلت و یا دستگاه پوشیدنی مانند ساعت هوشمند اندرویدی شما به بدافزار یا ویروس ، دانلود یک برنامه مشکوک و نا امن است. برای iOS ، این امر به ویژه در صورت دانلود برنامه ای از منابع متفرقه صادق است. به همین دلیل است که باید به دانلود برنامه ها فقط از سایت های معتبر توجه شود.

نتیجه گیری

پس بهترین انتخاب شما چیست؟

قطعا برای Android فقط به فروشگاه Google Play سر بزنید. هزاران برنامه در Google Play موجود است. اساساً دلیلی برای دریافت برنامه هایAndroid از هر جای دیگر وجود ندارد. اگر خارج از Google Play بروید ، ممکن است شانس خود را برای دانلود یک برنامه آلوده افزایش دهید. همین مورد را می توان در مورد iOS نیز گفت. App Store اپل  بهترین سایت و اپلیکیشن برای جست و جو و به روز رسانی برنامه های ios است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.