تکنولوژی, لپتاپ

چیپ‌های M1 Pro و M1 Max

چیپ M1 Pro و M1 Max

اپل چند روز پیش از جدیدترین سیستم های متمرکز بر رایانه خود مبتنی بر ARM یعنی M1 Pro وM1 Max رونمایی کرد. در مقایسه با M1 که نوامبر گذشته برای اولین بار معرفی شد ، این پردازنده ها ۷۰ درصد سریعتر عملکرد CPU دارند.

وقتی صحبت از گرافیک به میان می آید ، تفاوت حتی بیشتر آشکار می شود ، زیرا جی پی یو M1 Pro  ۲برابر سریعتر از M1 است ، در حالی که GPU M1 Max تا ۴ برابر سریعتر از M1 است.

اپل از این امر به خود می بالد که پیشرفت کارت های گرافیک این امکان را داده تا “کاربران حرفه ای بتوانند از پس سخت ترین مراحل کار گرافیکی بر بیایند”. پهنای باند حافظه نیز بهبود یافته است ، زیرا M1 Pro تا ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه سرعت انتقال را با پشتیبانی از ۳۲ گیگابایت حافظه یکپارچه ارائه می دهد. M1 Max با پهنای باند حافظه ۴۰۰ گیگابایت در ثانیه (۶ برابر آنچه که M1 اصلی می توانست به دست آورد) و پشتیبانی از ۶۴ گیگابایت حافظه یکپارچه، همه چیز را به سطح دیگری می برد.

اپل اشاره می کند که لپ تاپ های ویندوزی ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی دارند ، در حالی که مک بوک های جدید با M1 Pro و M1 Max در صورت نیاز می توانند آن را ارتقا دهند و از موارد بیشتری استفاده کنند. این شرکت همچنین وعده می دهد که عملکرد سیستم هایش چه به برق متصل شده چه باتری کار کند ، دقیقاً یکسان خواهد بود. M1 Pro و M1 Max علاوه بر این دارای موتورهای رسانه ای پیشرفته با شتاب دهنده های ProRes اختصاصی برای پردازش ویدیو هستند.

M1 Pro و M1 Max بر اساس فرآیند ۵ نانومتری ساخته شده اند. M1 Pro دارای یک پردازنده جدید ۱۰ هسته ای هشت هسته ی عملکرد بالا و دو هسته با کارایی بالا است. اپل می گوید: “در مقایسه با جدیدترین تراشه لپ تاپ ۸ هسته ای” ،  M1 Pro تا ۱.۷ برابر عملکرد CPU بیشتری را در همان سطح قدرت ارائه می دهد و با حداکثر ۷۰ درصد مصرف کمتر به عملکرد تراشه رایانه می رسد.

M1 Pro دارای پردازنده گرافیکی تا ۱۶ هسته است که ظاهراً “تا ۷ برابر سریعتر از گرافیک یکپارچه آخرین تراشه لپ تاپ پی سی ۸ هسته ای  است”. و در مقایسه با “یک پردازنده گرافیکی مجزا قدرتمند برای نوت بوک های پی سی ،”  M1 Pro عملکرد بیشتری را در حالی که تا ۷۰ درصد از برق کمتری استفاده می کند” ارائه می دهد.

M1 Max دارای CPU مشابه M1 Pro است ، اما یک پردازنده گرافیکی ۳۲ هسته ای “عظیم” اضافه می کند. همه این ها به ۵۷ میلیارد ترانزیستور می رسد که ۷۰ درصد بیشتر از M1 Pro و ۳.۵ برابر بیشتر از M1  است.  به این ترتیب ،  M1 Max بزرگترین تراشه ای ست که اپل تا به حال ساخته است. پردازنده گرافیکی “عملکردی مشابه با پردازنده گرافیکی پیشرفته در یک لپ تاپ حرفه ای جمع و جور و لپ تاپ پی سی دارد در حالی که تا ۴۰ درصد انرژی کمتری مصرف می کند” و همچنین به گفته اپل “عملکردی مشابه با پردازنده گرافیکی دارد که در بالاترین سطح در بزرگترین لپ تاپ های پی سی هنگام استفاده از ۱۰۰ وات قدرت کمتر استفاده می کند “.

بدیهی است که همه این ادعاها در روزها و هفته های آینده زمانی که مردم مک‌بوک پروهای جدید خود را با هسته اصلی M1 Pro یا M1 Max دریافت کردند، در دنیای واقعی تست خواهند شد. اپل می گوید با M1 Max ،  MacBook Pro جدید ۱۳ برابر سریعتر زمان بندی پیچیده را در Cut Pro نهاییدر مقایسه با MacBook Pro 13 اینچی نسل قبلی انجام می دهد. M1 Max کدگذاری ویدیو را تا ۲ برابر سریعتر از M1 Pro ارائه می دهد ، زیرا دارای دو شتاب دهنده ProRes است. بنابراین مک‌بوک پرو جدید با M1 Max می‌تواند ویدیوی ProRes را در کمپرسور تا ۱۰ برابر سریع‌تر از مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی نسل قبلی کدگذاری کند.

هر دو پردازنده M1 Pro و M1 Max دارای یک موتور عصبی ۱۶ هسته ای برای تسریع در یادگیری ماشین روی دستگاه و بهبود عملکرد دوربین ، موتور نمایشگر جدید برای هدایت چندین صفحه نمایش خارجی ، کنترلرهای اضافی، Thunderbolt 4 یکپارچه برای پهنای باند ورودی/خروجی بیشتر هستند. از دیگر ویژگی ها می توان به پردازنده سیگنال تصویر سفارشی اپل که با Neural Engine کار می کند تا از ویدیوی محاسباتی برای افزایش کیفیت تصویر برای فیلم های واضح تر و رنگ های طبیعی پوست در وب کم داخلی استفاده کند اشاره کرد و همچنین در ادامه جدیدترین روش های امنیتی اپل که بوت امن تأیید شده با سخت افزار و فناوری runtime anti-exploitation می باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.