اخبار آیفون, موبایل

پردازنده‌ی آیفون ۱۴

پردازنده‌ی آیفون ۱۴

هنوز ۱۰ ماه تا معرفی سری گوشی های هوشمند اپل آیفون ۱۴ فاصله داریم. با توجه به محبوبیت آیفون های اپل، ما می دانیم که از نسل بعدی آیفون با نام آیفون ۱۴ چه انتظاراتی داریم. اکنون، به روز رسانی مهم دیگری در رابطه با آیفون ۱۴ به صورت آنلاین منتشر شده است.

طبق آخرین اطلاعات فاش شده، گوشی های هوشمند سری آیفون ۱۴ اپل از چیپست اپل ۱۶ بایونیک پشتیبانی خواهند کرد. افشاگری های قبلی بروز داد که A16 Bionic توسط TSMC با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری ساخته خواهد شد. با این حال، افشاگری جدید نشان می دهد که پردازنده A16 Bionic با استفاده از یک فرآیند ۵ نانومتری، مشابه A14 Bionic و A15 Bionic ساخته خواهد شد.

طبق گفته‌ های قبلی، اپل یکی از اولین تولیدکنندگان گوشی‌ های هوشمند بود که چیپست ۳ نانومتری ارائه می ‌کرد. با این حال، به دلیل کمبود جهانی چیپست، کارخانه های ریخته‌ گری‌ های سیلیکونی مانند TSMC در حال حاضر بر افزایش تولید با استفاده از فناوری ‌های موجود متمرکز شده‌اند تا اینکه کلاً ساخت فرآیند جدیدی را انتخاب کنند. گفته می شود، TSMC  ممکن است تا اواخر سال ۲۰۲۲ شروع به تولید چیپست های ۳ نانومتری کند که ممکن است برخی از محصولات اپل را تامین کند. با این حال، در حال حاضر چیزی تایید نشده است. کمبود سیلیکون احتمالاً تا اواسط سال ۲۰۲۲ پایان می یابد، زیرا برندهای تولید کننده سیلیکون هرچه بیشتر و به سرعت ظرفیت خود را برای پاسخگویی به تقاضای جاری گسترش می دهند. TSMC 3nm در مقابل ۵nm 3nm  و  ۵nm نام لیتوگرافی است که برای حکاکی روی پردازنده ها با استفاده از اشعه UV استفاده می شود. لیتوگرافی کوچک تر شرکت ها را قادر می سازد تا خازن های بیشتری را در یک منطقه خاص بگنجانند و همچنین آن ها را کارآمدتر می کند. از این رو، پردازنده ‌هایی که با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری تولید می‌ شوند، نسبت به پردازنده ‌هایی که با استفاده از فرآیند ۵ نانومتری تولید می ‌شوند، مصرف انرژی بیشتری خواهند داشت.

اپل یک پردازنده ۵ نانومتری را روی گوشی های سری آیفون ۱۲ با A14 Bionic معرفی کرد. به طور مشابه، آخرین A15 Bionic نیز از همان پردازنده ۵ نانومتری استفاده می کند. و اکنون،  A16 Bionic نیز از همان فرآیند ۵ نانومتری استفاده خواهد کرد. از این رو،  A16 Bionic ممکن است در مقایسه با A15 Bionic زیاد کارآمد نباشد.

  با تمام این تفاسیر، اپل A15 Bionic را در مقایسه با A14 Bionic قدرتمندتر و کارآمدتر کرده است و همین امر را می توان با A16 Bionic انتظار داشت که به آیفون ۱۴ آینده اپل قدرت می دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.