بررسی, تکنولوژی

ویژگی ها و تفاوت های جدید اندروید ۱۳

ویژگی ها و تفاوت های جدید اندروید 13

به طور کلی، اندروید ۱۳ دقیقاً مانند اندروید ۱۲ به نظر می رسد و پیشرفت های چندانی در آن مشاهده نمی شود. با این حال، چیزهای زیادی در فرآیند اجرایی در پس زمینه وجود دارد که هدفشان بهبود تجربه در سطح فنی تر می باشد، البته کمی پیش پا افتاده و معمولی است.

این به ‌روزرسانی تکاملی بلافاصله پس از بازنگری اندروید ۱۲ است که به ‌روزرسانی‌ های جدی در رابط کاربری به ما ارائه کرده و ویژگی تم خودکار را معرفی کرد.

اندروید ۱۳ با هزاران ویژگی جدید با کیفیت، فرمول برنده اندروید را برای گوشی ‌های برند پیکسل بهبود می ‌بخشد و مطمئناً اکثر این ویژگی ‌ها و قابلیت‌ ها به پوسته ‌های سفارشی‌ ای که هر تولید کننده اندروید توسعه می‌ دهد، می ‌رسد.

آیا خسته کننده و معمولی هستند؟ مطمئنا. بله قطعا همینطور است! ویژگی خاصی وجود ندارد که از بقیه متمایز باشد، اما قابل انتظار است. اندروید مدت‌ ها پیش به بلوغ پلتفرم رسیده است، بنابراین منطقی ست که با هر به ‌روزرسانی سالانه پلتفرم، تعداد کمی از ویژگی ‌های جدید پیشگامانه آشکار شوند. در هر صورت، احتمالاً باید انتظار داشته باشیم که ویژگی‌ های اندک و کمتر تأثیرگذار به صورت سالانه اعلام شود. این خبر فوق ‌العاده ‌ای است، زیرا اساساً به این معنی ست که اندروید به اندازه ‌ای بالغ شده است که در نهایت برای معرفی ویژگی های جدید به ثبات رسیده است.

با این حال، ویژگی های جدید معرفی شده قطعاً کیفیت کلی پلتفرم را بهبود می بخشد. ویژگی ‌های سفارشی ‌سازی حتی بهتر، بهبود کنترل‌ های رسانه، پشتیبانی چند زبانه از برنامه ‌ها و حفظ حریم خصوصی بهتر به لطف انتخاب گر عکس جدید و انصراف از اعلان ‌ها به ‌طور پیشفرض خوب و جالب توجه هستند ولی قطعاً در کل می ‌توان گفت که اندروید ۱۳ یک به ‌روزرسانی خسته ‌کننده است، اما ارزش بررسی را دارد.

اکنون، به جالب ترین بخش این مقاله رسیده ایم پس با ما همراه باشید.

چه ویژگی های جدیدی با اندروید ۱۳ ارائه می شود؟

بهبودهای بصری: اندروید ۱۲ طرح تم خودکار را معرفی کرد که رنگ های غالب والپیپر شما را استخراج می کرد و از آن ها برای رنگ آمیزی رابط کاربری تان استفاده می کرد. در ابتدا، هشت پالت برای انتخاب وجود داشت، اما اندروید ۱۳ آن را دو برابر می ‌کند و به شانزده ترکیب رنگ می ‌رسد که در انطباق رنگ ‌ها نیز کمی آزادتر هستند. نام کدها برای سبک های رنگی جدیدتر TONAL_SPOT (پیش فرض)، VIBRANT، EXPRESSIVE، SPRITZ، RAINBOW  و FRUIT_SALAD است.

این ویژگی فقط در صفحه اصلی (برنامه های موجود در کشوی برنامه شما تم ندارند) و تا کنون فقط با برنامه های موجود از قبل کار می کند. اندروید ۱۳ همچنین با یک انتخاب گر والپیپر بازطراحی شده ارائه می ‌شود که اکنون به شما اجازه م ی‌دهد با فشار دادن طولانی یک فضای خالی، پس ‌زمینه ‌های موجود را مستقیماً از صفحه اصلی به صورت پیش‌نمایش ببینید و انتخاب کنید. اگرچه به اندازه منوی والپیپر معمولی راحت نیست، اما به شما این امکان را امکان می دهد که به سرعت پس زمینه خود را تغییر دهید.

آیکون های تم دار: با تکیه بر اصلاح بصری که با اندروید ۱۲ معرفی شد، اندروید ۱۳ مجموعه ای از بهبودهای کیفیت کلی را به رابط کاربری اضافه می کند. Android Stock  اکنون دارای آیکون های تم دار و رنگی است که رنگ غالب را از والپیپر شما می گیرد و آن را به عنوان رنگی روی نمادهای شما اعمال می کند و ظاهر تک رنگی ملایمی ایجاد می کند. ویجت جستجوی  Google، که معمولاً در پایین صفحه یافت می ‌شود، پوشش رنگی روی خود می گیرد که ظاهری منسجم ‌تر را ایجاد می ‌کند.

تنها مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که این ویژگی در نسخه بتا موجود است و در حال حاضر فقط با برنامه های موجود خود کمپانی گوگل کار می کند. امیدواریم پشتیبانی از برنامه های شخص ثالث هم بعداً در این ویژگی وارد شود.

مجوز زمان اجرای نوتیفیکیشن ها: با یک تقلید جزیی از iOS، اندروید ۱۳ اکنون یک مجوز اعلان را معرفی می ‌کند که اساساً نوتیفیکیشن ‌ها را به ‌طور پیشفرض انتخاب می ‌کند و این برخلاف ماهیت انصرافی ای است که تاکنون در Android وجود داشت. این یک تغییر فوق ‌العاده در اندروید است که نه تنها لیست اعلان شما را از شلوغی حفظ می کند، بلکه با در امان ماندن از هزاران اعلان ‌های اسپم که برایتان مهم نیست، سلامت روان دیجیتال شما را نیز بهبود می ‌بخشد.

بررسی tile برای قرار گرفتن در تنظیمات سریع: با توجه به این که قرار گرفتن هر tile اپلیکیشن های جدید در تنظیمات سریع چندان خوب نیست، Google  بر عهده گرفته است تا کاربران را مطلع کند که آیا یک برنامه چنین عملکرد اضافی را ارائه می ‌دهد یا خیر. هر زمان که برنامه ای را نصب می کنید که یک tile تنظیمات سریع سفارشی ارائه می دهد، یک نوتیفیکیشن در پس اعلان های شما منتظر خواهد بود و شما را از تغییر خواسته شده مطلع می کند. (تنظیمات سریع (Quick Settings) اندروید، یکی از کاربردی ترین و مفیدترین بخش های این سیستم عامل است و ما روزانه به دفعات از آن برای انجام فعالیت هایی مانند خاموش و روشن کردن دیتا، وای فای، جی پی اس و غیره استفاده می کنیم.)

اپلیکیشن ‌های چند زبانه: کاربرانی که چند زبانه هستند خوشحال خواهند شد که بدانند Android 13 اکنون APIهای مرتبطی دارد که به برنامه ‌های جداگانه اجازه می ‌دهد زبان متفاوتی نسبت به تنظیمات زبان اصلی دستگاه‌ هایشان داشته باشند.

به عنوان مثال، دستگاه Android را می توان برای زبان هندی تنظیم کرد، اما اپلیکیشن های آن را می توان جداگانه به زبان انگلیسی تنظیم کرد. این ویژگی در منوی تنظیمات > سیستم > زبان‌ها و ورودی > زبان ‌های برنامه وجود دارد، اما هنوز در نسخه بتا فعال نشده است.

همپوشانی ویرایشگر کلیپ بورد: اندروید ۱۳ ویرایشگر کلیپ بورد جدیدی را معرفی می کند که به شما یک میانبر مفید را داده و این امکان را می دهد متنی را که کپی کرده اید به سرعت در هر یک از برنامه های خود به اشتراک بگذارید. علاوه بر این، به دلایل حفظ حریم خصوصی، پس از گذشت یک ساعت، کلیپ بورد گوشی شما به طور خودکار پاک می شود.

tile سریع برای اسکنر کد  QR:  اکنون یک tile تنظیمات سریع در بالای قسمت اعلان ها (Quick Settings) وجود دارد که به شما دسترسی نسبتاً سریعی به اسکنر  QR  داخلی می دهد.

اعلان زمان اجرای برنامه های فعال: اکثر برنامه‌ های اندرویدی که همیشه اجرا می ‌شوند همراه با یک اعلان مداوم در قسمت نوتیفیکیشن ها هستند که فضای ارزشمندی را اشغال می‌ کنند و به شلوغی بصری اضافه می‌ کنند. با اندروید ۱۳، این ها به‌ طور مرتب در منوی اختصاصی «برنامه‌های فعال» در گوشه سمت چپ پایین قسمت اعلان ‌ها قرار گرفته ‌اند. با ضربه زدن روی آن ‌ها می ‌توانید ببینید کدام برنامه ‌ها در حال اجرا هستند و به شما این امکان را می ‌دهد که با یک ضربه آن ‌ها را متوقف کنید.

کنترل ‌های رسانه/پخش‌کننده رسانه رفرش شده: اندروید ۱۳ دارای یک پخش کننده رسانه ای است که کمی بازطراحی شده و با نوار پیشرفت شیک جدید و نماد نگاری کمی بهبود یافته است. گوگل API  مربوطه را برای این بخش باز کرده است، بنابراین سازندگان می توانند رابط رسانه را در پوسته های خود سفارشی کنند.

پشتیبانی از صدای فضایی پویا: در ادامه بهبودهای صوتی، اندروید ۱۳ همراه با پشتیبانی از صدای فضایی پویا ارائه می ‌شود و این حس را ایجاد می‌ کند که وقتی سر خود را به اطراف حرکت می ‌دهید، صدا در امتداد حرکت می ‌کند. اندروید قبلاً پشتیبانی از صدای مکانی استاتیک داشت، اما اندروید ۱۳ این قابلیت را تا حد زیادی گسترش می ‌دهد. به خاطر داشته باشید که صدای فضایی پویا به یک هدست سازگار نیز نیاز دارد، در حالی که صدای مکانی استاتیک با اکثر هدفون‌ های موجود کار می‌ کند.

Dark mode هنگام خواب: با  Android 13، می ‌توانید Dark mode را برنامه‌ ریزی کنید تا زمانی که هنگام خواب شما فرا می‌ رسد روشن شود. شما این قسمت را در حالت اختصاصی زمان خواب در منوی Digital Wellbeing تنظیم می کنید. با انجام این کار، به طور بالقوه می ‌توانید خواب خوب شبانه خود را پس از غروب آفتاب حفظ کنید، زیرا رنگ ‌های تیره ‌تر به چشمان شما فشار زیادی وارد نمی ‌کند.

Photo Picker:  اندروید ۱۳ همچنین یک انتخاب گر عکس جدید را معرفی می کند که یکی از مهم ترین ویژگی های تازه آن است. مشابه آنچه در iOS  یافت می ‌شود و با هدف بهبود حریم خصوصی، انتخاب گر عکس جدید به کاربران اجازه می ‌دهد تا عکس ‌های خاصی را با یک برنامه به اشتراک بگذارند بدون این که به کل گالری عکس خود دسترسی داشته باشند، که این یک بهبود عمده در حفظ حریم خصوصی است.

این خصوصیت در تضاد عمده با رفتار معمولی انتخاب گر عکس اندروید است که به طور پیش فرض برای دیدن کل گالری تصاویر شما اجازه می خواهد.

فونت‌های وکتور رنگی: اندروید ۱۳ پشتیبانی کامل از فونت ‌های COLRv1 را معرفی می ‌کند و تمام شکلک ‌های سیستم را به این فرمت فونت جدید به ‌روزرسانی می ‌کند. این در اصطلاح عامیانه به چه معناست؟ یعنی بدون توجه به مقیاسی که در آن ارائه می ‌شوند، نوشتار و شکلک ‌ها اکنون بسیار واضح ‌تر به نظر می ‌رسند.

حریم خصوصی و امنیت: به جای popup ها یا همان پنجره‌ های بازشو «دسترسی به فضای ذخیره‌ سازی خارجی» موجود، برنامه‌ هایی که Android 13 را هدف قرار می ‌دهند، سه مجوز رسانه granular اضافی برای درخواست خواهند داشت. در توضیح granular باید بگوییم یکی از قابلیت هایی که در نسخه های جدید اندروید اضافه شده، برنامه ی مجوز granular هنگام نصب اپلیکیشن ها روی سیستم عامل است. با استفاده از این برنامه می توانید مجوز دسترسی هر کدام از اپلیکیشن های موجود روی گوشی و یا برنامه هایی که قصد نصب آن ها را دارید، برای میزان دسترسی و استفاده از سخت افزار و منابع موجود تعریف و تنظیم کنید. برای مثال اگر برنامه ای روی گوشی شما احتیاج دارد که به میکروفون دسترسی پیدا کند، قبل از استفاده ی برنامه از میکروفون از شما اجازه می خواهد و پیغامی نمایش داده می شود که در صورت پذیرفتن آن میکروفون برای استفاده ی آن برنامه فعال می شود. همچنین در مورد استفاده تمام اپلیکیشن ها از سخت افزار مورد نیازشان از شما سوال می شود و درخواست مجوز صورت می گیرد.

 “READ MEDIA IMAGES”، “READ MEDIA AUDIO” و “READ MEDIA VIDEO” سه دسته جدید هستند و امکان مدیریت شدید و ذره بینی بهبود یافته مجوزهای درخواستی برنامه ها را فراهم می کنند. همچنین یک مجوز جدید وجود دارد که حسگرهای بدن و جمع آوری داده های آن ها را در پس زمینه هدف قرار می دهد. همچنین نشانه‌های بصری بسیار خوبی دریافت می ‌کنید که چه جنبه ‌هایی از گوشی و حساب Google شما به توجه نیاز دارد، برای مثال رنگ سبز به معنی خوب بودن همه چیز است و زرد نشان‌ دهنده چیزی است که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.