اخبار, بررسی

عدم صداقت اندروید در جمع آوری داده های شما!

عدم صداقت اندروید در جمع آوری داده های شما!

برنامه های اندروید اکنون می توانند به طور بالقوه در مورد داده هایی که جمع آوری می کنند دروغ بگویند..

پسرفتی عجیب در اندروید برای ایمنی داده ها

برنامه‌ های اندروید اغلب انواع داده‌ های مربوط به شما و دستگاهتان را جمع ‌آوری می ‌کنند، این داده ها شامل: نام، موقعیت مکانی، و همچنین گاهی اوقات دسترسی به عکس ‌ها یا پیام ‌های شما و موارد دیگر می شود. بنابراین، نکته بسیار مهم این است که قبل از دانلود یک برنامه، میزان دسترسی های آن را متوجه شوید، البته با تغییرات جدید اکنون درک این مساله بسیار دشوارتر از قبل شده است.

دلیل دشواری گفته شده این است که گوگل اخیراً ویژگی جدیدی به نام «ایمنی داده» را ارائه کرده که توسعه دهندگان اپلیکیشن ها را ملزم می ‌کند داده ‌هایی را که برنامه‌ هایشان درخواست و جمع‌ آوری می ‌کند و این که آیا داده‌ ها با اشخاص ثالث به اشتراک گذاشته می ‌شود یا خیر و روش های امنیت برنامه شان را افشا کنند. اگر فقط  موضوع گفته شده در حال انجام بود این یک مرحله امیدوارکننده به نظر می رسید، اما گوگل نیز بی سر و صدا در حال حذف فهرست مجوزهای اپلیکیشن از لیست های پلی استور می باشد.

این تغییر توسط شرکت اعلام نشده، اما توسط میشال رحمان (ویراستار فنی ارشد در Esper) مشاهده شده است.

این لیست مجوزهای برنامه به طور خودکار توسط Google ایجاد شده که اگرچه دقیق است، اما همیشه در مورد این که چرا به مجوزهای خاص یا داده های جمع آوری شده نیاز است، ابهام وجود دارد.

صفحه جدید ایمنی داده ارائه شده توسط گوگل در خیلی از موارد باید بسیار واضح ‌تر باشد، زیرا توسعه‌ دهندگان برنامه می‌ توانند توضیح دهند که چرا به انواع مختلف داده نیاز دارند، اما از آن جایی که پر کردن این صفحه به عهده خود توسعه ‌دهندگان است، خطر ناقص بودن و یا نادرست بودن اطلاعات نیز وجود دارد.

وجود هر دو صفحه امنیت داده و مجوزها در کنار هم می تواند برای ما جامع و کامل باشد، اما همچنین می تواند یک فهرست درهم و غیر قابل تشخیص ایجاد کند، پس به همین دلیل ما متوجه می شویم که چرا امکان دارد Google  فقط یکی از آن ها را  انتخاب و به ما نشان دهد. در هر صورت ما معتقدیم که نام این ویژگی (ایمنی داده) چندان درست نیست.

در بیشتر موارد، این موضوع احتمالاً مشکل چندانی نخواهد بود، اگرچه توسعه دهندگان بی اخلاق برنامه ها اکنون آزادی بیشتری برای پنهان کردن شیوه های جمع آوری داده های برنامه های خود دارند که این یک نگرانی قطعی است.

گوگل هشدار داده است که اگر صفحه ایمنی داده اپلیکیشن ها کامل و دقیق ارائه نشود، ممکن است به ‌روزرسانی‌ های برنامه ‌های خاطی بلاک شود یا حتی از Play Store حذف شوند، اما مشخص نیست که Google با چه سرعتی و چگونه به طور کامل متخلفان را شناسایی کرده و علیه آنها اقدام خواهد کرد.

آنالیز نهایی

گوگل تنها نیست! توسعه دهندگان و جایگزین هایی هم به کمک او خواهند آمد..

در حالی که این یک حرکت نگران‌ کننده می باشد، اما شبیه کاری است که اپل در حال حاضر با «nutrition labels» در بحث رعایت حریم خصوصی خود، که توسعه‌ دهندگان برنامه ملزم به تکمیل آن هستند، انجام می دهد. با این حال، واشنگتن پست گفته است که این برچسب ها نیز اغلب نادرست هستند، بنابراین دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم جایگزین گوگل به سرنوشت مشابهی دچار نخواهد شد.

یک مزیتی که کاربران اندروید نسبت به کاربران iOS در این شرایط دارند این است که آنها به فروشگاه Google Play محدود نمی شوند و در حالی که به طور کلی گوگل پلی امن ترین مکان برای دریافت برنامه ها در نظر گرفته می شود، اما رحمان اشاره می کند که فروشگاه های برنامه جانبی مانند Aurora Store همچنان لیست مجوزهای برنامه را نشان می دهد و این کار مثبتی است که می تواند انجام دهد زیرا گوگل هنوز داده ها را در پشت صحنه جمع آوری می کند.

به این ترتیب، اگر در مورد این تغییر نگران هستید، جستجوی یک فروشگاه اپلیکیشن جایگزین که بینش ‌ها و تضمین‌ های لازم را ارائه می ‌دهد، ممکن است ارزش بررسی را داشته باشد. البته، اکثر کاربران اندروید احتمالاً نمی ‌دانند این یک گزینه است و داده ‌های نشان ‌داده ‌شده در فهرست ‌های فروشگاه Google Play را به صورت ظاهری دریافت می ‌کنند و ممکن است دیگر حتی در بین بهترین برنامه های اندروید کاملا دقیق و کامل نباشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.