اخبار آیفون, تکنولوژی

حریم خصوصی، سلاح استراتژیک اپل

حریم خصوصی در اپل

تبلیغات جدیدی پیرامون مساله حریم خصوصی توسط شرکت اپل صورت گرفته است، اما فیس بوک آن را تایید نخواهد کرد..

اپل به تازگی یک تبلیغ کنایه آمیز و طنز با عنوان «حراج داده‌ها» یا همان ‘Data Auction’ منتشر کرده است که برای پرتاب خنجر دیگری در قلب شبکه‌ های تبلیغاتی احتکار داده ‌ها با تکیه بر ساخت پروفایل‌ های پیچیده بر اساس رفتار یا ترجیحات آنلاین کاربران طراحی شده است. ما هنوز مطلع نشده ایم که آیا فیلم منتشر شده تبلیغی توسط یک گوشی آیفون ۱۳ پرو فیلم برداری شده است یا نه، اما حس سینمایی و ارزش های تولید مطمئناً یک اثر عالی را ایجاد کرده است.

این جنگی است که اپل مدتی پیش آغاز کرده بود، شاید بزرگترین حرکت اپل تاکنون ارائه و انتشار ویژگی شفافیت ردیابی برنامه با iOS 14.5 بوده است. این ویژگی عملی را آشکار کرد که تا پیش از آن نیز شناخته شده بود اما زیاد آشکار نبود و واقعیت زندگی کاربران در آن در نظر گرفته می شد. شفافیت ردیابی برنامه به کاربران این امکان را می دهد که به راحتی هر برنامه یا سرویسی که به اطلاعات آن ها دسترسی دارد را متوقف کنند.

غول شبکه اجتماعی یا همان فیس بوک با نام جدید متا در میان نهادهای پرطرفدار همیشه علیه شفافیت ردیابی اپلیکیشن ها بوده و جای تعجب نیست که تخمین زده می شود شرکت مارک زاکربرگ در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار به همین دلیل ضرر کند. دیگر شرکت ‌های  قابل توجهی که در این زمینه تحت تأثیر قرار گرفته ‌اند عبارتند از  Snap، Twitter  و  YouTube.

حریم خصوصی داده های کاربر چیزی است که اپل به دلیل مدل کسب و کار و موقعیت منحصر به فرد خود به خوبی از پس مدیریت آن برآمده است. امروزه حریم خصوصی به یک سلاح استراتژیک تبدیل شده است که اپل علاقه دارد از این ویژگی علیه دیگر بزرگان بازار تکنولوژی استفاده کند زیرا آن ها اغلب از ویژگی گفته شده سوء استفاده می کنند.

شاید برخی از شما به یاد داشته باشید که اپل در سال گذشته تقریباً در همان زمان یک تبلیغ بسیار قدرتمند متمرکز بر حفظ حریم خصوصی با عنوان “Tracked”  منتشر کرد. به روشی نسبتاً افراطی، هدف آن نشان دادن ظاهر برنامه‌ ها و سرویس ‌های مختلف برای ردیابی داده‌ ها و رفتار و استفاده های کاربر در طول روز بود. احتمالاً شوکه کننده ترین جنبه اش این بود که نگاهی اجمالی به چند دستی از داده‌ های شما نشان می دهد.

امروز «حراج داده‌ها» کل صنعت داده‌ های کاربر دیجیتال و سطح جزئیاتی که گاهی اوقات می ‌تواند از نظر داده‌ های شخصی جمع ‌آوری‌ شده به آن برسد، روشن می‌ کند. در ابتدا، هدف اپل افزایش آگاهی از این شیوه ‌ها است و بنابراین، یکی از ویژگی ‌های iOS که می ‌خواهد در اینجا آن را  برجسته کند این است که گزارش حریم خصوصی برنامه در برنامه تنظیمات آیفون و آیپد است که نگاهی دقیق به تعداد دفعات دسترسی برنامه‌ های شما و انواع مختلف داده ها به طور مشابه را نشان می ‌دهد. Safari Privacy Report  هم می ‌تواند به شما آماری را نشان دهد که چه تعداد ردیاب‌ های وب از دنبال کردن شما در فضای وب بلاک شده ‌اند.

«حراج داده ‌ها» در بررسی روش ‌های اصلی که آیفون شما می‌ تواند به جلوگیری از ردیابی کارهایتان کمک کند، بسیار دقیق است. به عنوان مثال، در نقطه‌ ای از فیلم آگهی تبلیغاتی منتشر شده، مسئول حراج «عادت ارسال پیامک در اواخر شب» Ellie (قهرمان داستان)، داده‌ های موقعیت مکانی، سابقه خرید آنلاین و حتی داده ‌های مربوط به مخاطبین را می ‌فروشد! البته، شرکت اپل سریعاً به این نکته اشاره می ‌کند که پیام ‌های متنی در دستگاه ‌های اکوسیستم اپل کاملاً رمزگذاری شده است، Apply Pay  آن چه را که می ‌خرید ردیابی نمی ‌کند و هیچ جزئیاتی مرتبط با مخاطبین بدون اجازه مستقیم خود شما به اشتراک گذاشته نمی ‌شود.

آخرین میخ بر تابوت ذخیره ‌کننده و فروشندگان داده ‌ها زمانی زده شد که Ellie محافظت از حریم خصوصی ایمیل را در دستگاهش فعال می ‌کند و این ویژگی فرستندگان ایمیل را از یادگیری مواردی مانند باز کردن پیام خود، چه به صورت فوروارد شده یا از آدرس IP خود، مسدود می ‌کند. به نظر می رسد این رویه کار درستی باشد زیرا حراج دهنده از آنجا شروع می کند و با دریافت ایمیل ها و حتی مشخصات فردی که آن را باز کرده، اطلاعات زیادی به فروش می رساند.

این فیلم صرفا یک تبلیغ بوده و بدیهی است که اپل به دنبال تهدید و خط و نشان کشیدن نیست اما می ‌خواهد دنیای زیرزمینی غم ‌انگیزی را ترسیم کند که در آن داده ‌های قابل شناسایی توسط کاربر به حراج نهادهای مخفی برای معاملات تجاری آینده‌ شان فروخته می‌ شود.. البته، در نحوه نمایش کل فرآیند فیلم تبلیغی بسیار افراطی است. مطمئناً می ‌توان مواردی را برای مزایای کاربران و کسب‌ و کارهای کوچک شبکه‌ های تبلیغات دیجیتال مدرن و نحوه عملکرد آن ها ایجاد کرد. اما بسیاری از رقبای اپل به شدت به مشاغل تبلیغاتی خود متکی هستند و اپل از استفاده از این اهرم برای کاهش سرعت آن ها خودداری نخواهد کرد.

در پایان، iOS  احتمالاً در حال حاضر برای جلوگیری از هرگونه رفتار ردیابی بسیار تهاجمی است، اما کنترل را در دست کاربران قرار می دهد و این اتفاق خوبی است. امیدواریم این کار به انتقال صنعت تبلیغات به مکانی بهتر و امن تر کمک کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.