بررسی, تکنولوژی

بهترین اپلیکیشن های امنیتی و سفارشی سازی رایگان اندروید در سال ۲۰۲۳

بهترین اپلیکیشن های امنیتی و سفارشی سازی رایگان اندروید در سال 2023

در این مقاله ما به معرفی و بررسی بهترین برنامه های رایگان اندروید مورد علاقه ما برای شخصی سازی و بهبود امنیت دستگاه شما در سال ۲۰۲۳ در Google Play پرداخته ایم.

جزیره پویا (dynamicSpot)

اگر با کمی حسادت به ویژگی Dynamic Island آیفون ۱۴ پرو نگاه کرده اید! باید بدانید که Dynamic Island یا همان dynamicSpot اپلیکیشن مناسب شماست، زیرا این ایده را به اندروید می آورد.

با استفاده از این برنامه می‌ توانید یک پاپ ‌آپ برای نمایش در اطراف بریدگی دوربین گوشی تان دریافت کنید که حاوی اطلاعات برنامه هایی است که استفاده می کنید. بنابراین اگر برای مثال در حال گوش دادن به موسیقی در Spotify هستید، یک تصویر کوچک از آثار هنری آلبوم نمایش داده می ‌شود و می ‌توانید روی آن ضربه بزنید تا Spotify باز شود یا برای باز کردن نماد و دریافت کنترل ‌های پخش، روی آن ضربه بزنید. می توانید برای  داشتن نسخه dynamicSpot Pro  هزینه پرداخت کنید و حتی می ‌توانید آن‌ها را تغییر دهید، اما این کار در اپل امکان ‌پذیر نیست.

پاپ آپ دائمی است بنابراین برخلاف ویجت های صفحه اصلی، شما را در اپلیکیشن های دیگر دنبال می کند، به این معنی که اطلاعات و کنترل های مربوطه دیگر هرگز بیشتر از یک نگاه یا یک ضربه دور نیستند. همچنین می‌ توانید برنامه ‌هایی را که می ‌خواهید dynamicSpot با آن‌ها کار کند سفارشی سازی کنید و تنظیمات مختلف دیگری را برای آن تغییر دهید. جالب است بدانید در حالی که برخی از این موارد برای نسخه پولی محفوظ خواهد بود، عملکرد اصلی این اپلیکیشن رایگان می باشد.

Quad9 Connect

Quad9 Connect  یک برنامه هیجان انگیز نیست، اما می تواند مهم ترین برنامه ای باشد که دانلود کرده اید. این برنامه تنظیمات DNS محلی را برای استفاده از شبکه Quad9 از سرورهای DNS لغو می کند، این سرورها به گونه ای طراحی شده اند که عملکرد بالایی داشته باشند و از شما در برابر بدافزارها و تلاش های فیشینگ محافظت کنند.

پس از تنظیم برنامه  Quad9 Connect، این اپلیکیشن در پس ‌زمینه اجرا می ‌شود و به‌ طور خودکار درخواست ‌های DNS شما را رمزگذاری می ‌کند تا حریم خصوصی تان را بهبود بخشد و همچنین تهدیدات را در وب ‌سایت‌ ها مسدود کند. این برنامه همچنین هنگامی که چیزی مسدود شده است به شما هشدار می دهد و می توانید اطلاعات دقیق تری را در مورد درخواست های مسدود شده و مجاز از برنامه مشاهده کنید. اما در بیشتر موارد نیازی به باز کردن برنامه پس از راه ‌اندازی و اجرای آن نیست؛ فقط با آگاهی از اینکه مرور شما امن ‌تر و خصوصی ‌تر از قبل است اجازه دهید کار خود را در پس‌ زمینه انجام دهد،.

WellPaper

چه زمانی والپیپر فراتر از یک اپلیکیشن و تنظیمات معمولی است؟ وقتی WellPaper است! WellPaper برنامه‌ ای از یک تیم نرم ‌افزاری آزمایشی در OnePlus است، اگرچه می ‌توانید آن را تقریباً روی هر گوشی اندرویدی نصب کنید. WellPaper به شما امکان انتخاب سه تصویر زمینه را برای گوشی هوشمند می دهد، که تعداد زیادی نیست، اما همه آن ها برای تجسم نحوه استفاده از گوشی تان طراحی شده اند.

یکی از والپیپرها دارای شش حلقه نئونی با رنگ‌ های مختلف است که هر کدام نشان ‌دهنده دسته‌ بندی برنامه‌ های متفاوتی است (بازی‌ها، اجتماعی، سبک زندگی و ارتباطات، ابزارها، اطلاعات و کسب و کار و سرگرمی). ضخامت هر حلقه بر اساس میزان استفاده شما از برنامه ها در هر دسته تغییر می کند.

دو طراحی دیگر والپیپر در این اپلیکیشن تقریباً همین ایده را دارند، اما یکی داده ها را به صورت کاشی های رنگی و دیگری در دایره های رنگی ارائه می دهد. بنابراین، والپیپری را دریافت می ‌کنید که به تدریج با گذشت روز تغییر می ‌کند و به شما بینشی می ‌دهد که با کدام برنامه‌ ها بیشترین زمان را می ‌گذرانید. سپس در خود برنامه می ‌توانید تفکیک دقیقی از مدت زمانی که واقعاً برای استفاده از اپلیکیشن ‌ها و انواع برنامه ‌های مختلف صرف کرده ‌اید را مشاهده کنید. هر والپیپر نیز خوب به نظر می رسد و برخلاف برخی تصاویر پس زمینه زنده از عمر باتری بسیار کمی استفاده می کند.

BraveDNS: یک DNS + فایروال سریع، خصوصی و ایمن

BraveDNS دو عملکرد اصلی را در یک برنامه ارائه می دهد که اولین مورد کاملا از روی نام آن مشخص می شود؛ این ویژگی می تواند شما را به یک سرور DNS رمزگذاری شده (سیستم نام دامنه) متصل کند که به شما کمک می‌کند هم سانسور را دور بزنید (می ‌تواند مانع دسترسی شما به وب ‌سایت ‌های ناایمن شود) و هم از هدایت شدن به وب ‌سایت ‌های جعلی جلوگیری کند، در نتیجه اینترنت را ایمن ‌تر و به طور بالقوه آزادتر می‌ کند.

BraveDNS همچنین دارای یک فایروال است که می ‌توانید آن را به گونه ‌ای پیکربندی کنید تا دسترسی یکی یا همه برنامه‌ ها به اینترنت را در زمانی که از آن ها استفاده نمی ‌کنید یا زمانی که دستگاه شما قفل است، متوقف کند. این امر نه تنها مانع از اجرای برنامه‌ ها با استفاده مجاز از داده ‌های شما نمی ‌شود، بلکه مهم ‌تر از آن می ‌تواند از شما در برابر نظارت و سایر تهدیداتی که برنامه ‌های سرکش ممکن است ایجاد کنند محافظت کند.

در ادامه BraveDNS به شما این امکان را می ‌دهد که گزارش ‌های شبکه و DNS را مشاهده کنید، بنابراین می ‌توانید درخواست‌ های DNS و ترافیک اینترنت ورودی و خروجی را در دستگاه خود نگه دارید. همه این ها ممکن است پیچیده به نظر برسند، اما نکته جالب در مورد BraveDNS این است که استفاده از آن نیز با کنترل ‌های واضح و دکمه شروع/توقف بزرگ برای ویژگی ‌های اصلی DNS و فایروال بسیار ساده خواهد بود.

Morph

گوگل تعدادی آزمایش “سلامت دیجیتال” را راه اندازی کرده است و Morph یکی از موفق ترین آن هاست. این اپلیکیشن اندرویدی یک راه ‌انداز رنگارنگ و مینیمالیستی است که صفحه اصلی معمولی شما را با صفحه ‌ای جایگزین می ‌کند که بر اساس جایی که هستید و کاری که انجام می ‌دهید تغییر می ‌کند. می ‌توانید چندین صفحه اصلی مختلف را برای سناریوهای مختلف، مانند زمانی که در حال کار هستید یا زمانی که در حال تمرین هستید، تنظیم کنید. به هر کدام یک نام بدهید و روزها و زمان هایی که باید استفاده شوند یا مکان را انتخاب کنید.

بنابراین برای مثال می ‌توانید صفحه اصلی «کار» خود را طوری تنظیم کنید که در طول ساعات کاری نمایش داده شود، در حالی که صفحه «ورزش» می‌ تواند زمانی که گوشی شما تشخیص دهد که در باشگاه هستید نمایش داده ‌شود. در هر یک از این صفحه‌ های اصلی، برنامه‌ هایی را که می ‌خواهید به آن ها دسترسی داشته باشید نیز انتخاب می ‌کنید. هر چیزی که انتخاب نکرده اید در دسترس نخواهد بود و هرگونه اعلان از طرف آن ها مسدود خواهد شد. بنابراین ایده اپلیکیشن Morph این است که فقط به برنامه ‌هایی که واقعاً می ‌خواهید یا در هر موقعیتی به آن‌ ها نیاز دارید دسترسی داشته باشید.

خوب یا بد، همیشه می توانید به صورت دستی صفحه اصلی را که می بینید تغییر دهید، برنامه هایی را که به آن ها دسترسی دارید ویرایش کنید یا کلاً از Morph خارج شوید. بنابراین اگر واقعاً م ی‌خواهید فیس‌ بوک را در حین مطالعه بررسی کنید، Morph  در واقع شما را متوقف نمی ‌کند، بلکه فقط یک حرکت ملایم در جهت درست به شما می ‌دهد.

مرورگر Vivaldi نسخه بتا

Vivaldi  نام بزرگی در مرورگرها نیست اما در رایانه شخصی طرفداران وفاداری دارد، زیرا از ویژگی های بیشتر و انعطاف پذیرتر از سایر رقبا برخوردار است، و اکنون با مرورگر Vivaldi Beta این شرکت امیدوار است همین مخاطبان و طرفداران را در موبایل نیز جذب کند. علاوه بر ویژگی ‌های معمولی مانند نشانک‌ ها، مرور خصوصی، موتور جستجوی قابل تنظیم و مواردی از این دست، تعدادی ویژگی اضافی نیز در این اپلیکیشن دریافت می ‌کنید.

نکات برجسته آن عبارت اند از: میان بری جذاب که پیوندهای سایت‌ های انتخابی شما را در هر برگه جدیدی که باز می ‌کنید قرار می ‌دهد و توانایی غیرعادی برای یادداشت ‌برداری و ذخیره ‌سازی از داخل برنامه در حین مرور وب سایت ها. مرورگر Vivaldi بتا همچنین به شما این امکان را می ‌دهد که داده‌ های خود را در دستگاه‌ ها همگام‌ سازی کنید، هم از قسمت قابل مشاهده یک صفحه و هم از کل صفحه وب اسکرین شات بگیرید، برگه های خود را شبیه سازی کنید، به سرعت بین موتورهای جستجو با استفاده از یک کلید میانبر هنگام تایپ در نوار آدرس جابه جا شوید و موارد دیگر…

تعجب نکنید اگر حتی ویژگی های بیشتری اضافه شود زیرا این برنامه رایگان اندرویدی نیز به زودی از نسخه بتا خارج می شود. به نظر ما این اپلیکیشن ارزش توجه و گذاشتن وقت بیشتر را دارد.

Everyday، ویجت تقویم

در نگاه اول، Everyday یک ویجت تقویم است که ممکن است برای متمایز شدن تلاش کند. اما بازهم این فقط یک جفت ویجت برای تقویم گوشی شماست و ما قبلا ویجت های تقویم زیادی را دیده ایم.

البته این اپلیکیشن نسبت به رقبای خود اندک مزیت هایی دارد: مثلا در هنگام سفارشی ‌سازی می‌ توانید ظاهر را کاملاً تغییر دهید، رنگ ‌های اصلی و ثانویه و پس ‌زمینه و همچنین رنگ ‌های متن اصلی و فرعی و اندازه گوشه و پس ‌زمینه را انتخاب کنید. همچنین می‌ توانید روز شروع هفته، چند روز و رویداد برای اعلام، نمایش رویدادهای گذشته و ردشده و موارد دیگر را انتخاب کنید.

یکی از دو ویجت برنامه کاری شما را نشان می ‌دهد، بنابراین می ‌توانید رویدادهای آینده را از صفحه اصلی خود مشاهده کنید، در حالی که دیگری نمای کوچک ‌تری از تقویم شما ارائه می‌ دهد، همچنین دارای نمایش دو هفته در یک زمان اما بدون درج ورودی های واقعی است تا زمانی که روی یک روز ضربه بزنید. اما در نهایت اگر ایده یک ویجت تقویم را دوست دارید، ولی نیاز دارید که به شکل خاصی به نظر برسد، آنگاه Everyday – Calendar Widget به خوبی می تواند این کار را انجام دهد.

LockBox

LockBox یک راه ساده و امن برای ذخیره اطلاعاتی است که می خواهید در دسترس داشته باشید اما نمی خواهید خطر دسترسی غیرمجاز به آن ها اطلاعات شما را تهدید کند.

این برنامه دارای یک رابط کاربری ساده است که به شما این امکان را می دهد تا یادداشت های متنی اصلی را تایپ کرده و آن ها را در پوشه های نامگذاری شده قرار دهید. اما این یادداشت ‌ها به‌طور خودکار رمزگذاری می ‌شوند (با استفاده از رمزگذاری AES-256 بیت با PBKDF2 SHA-256 و  salted hashes)، بنابراین از برنامه های یادداشت معمولی شما ایمن‌ تر هستند و از آنجایی که LockBox داده‌ها را در فضای ابری ذخیره می ‌کند، می ‌توانید به آن ‌ها در هر جایی دسترسی داشته باشید. ((salted hashes: یکی از حملاتی که در مورد پسوردهای هش شده در دیتابیس ممکن است صورت گیرد استفاده از مجموعه ای از کلمات هش به صورت یک دیکشنری آماده و مقایسه آن ها با موارد موجود است (Dictionary Attack). برای اینکه اینگونه حملات در عمل بی اثر شوند (زمان بسیار بیشتری را نیاز داشته باشند) ، اضافه کردن رشته ای اتفاقی به هر پسورد وارد شده (به آن salt نیز می گویند) و سپس هش کردن کل مجموعه ی مقدار اتفاقی و پسورد، می تواند صورت گیرد.))

انواع چیزهایی که برنامه تصور می کند شما ذخیره می کنید شامل شماره گذرنامه، شماره تامین اجتماعی، اطلاعات کارت اعتباری و مواردی از این دست است، اما شما می توانید از آن برای هر کاری استفاده کنید.

البته این برنامه برای ورود به یک رمز عبور یا اثر انگشت نیز نیاز دارد، بنابراین اگر شخصی به دستگاه شما دسترسی پیدا کند، به یادداشت های شما دسترسی نخواهد داشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.