اخبار آیفون, بررسی, موبایل

بررسی کلی گوشی آیفون ۱۳ پرو

بررسی کلی گوشی آیفون 13 پرو

بررسی کلی گوشی آیفون ۱۳ پرو

تمرکز بر بهبود اصول اولیه

آیفون ۱۳ پرو یک گوشی آشنا است و ظاهر و حسی شبیه به آیفون ۱۲ پرو سال گذشته دارد. هنگامی که قفل آن را باز می کنید و شروع به استفاده می کنید، برای شما تداعی کننده آیفون های قدیمی و سابق خواهد بود… در حقیقت حتی یادآور اولین مدل عرضه شده از آیفون است!

در این گوشی، شما یک سیستم عامل کاملاً جدید ندارید، هیچ طراحی جدید و خاصی ندارید و می توان گفت که اساساً هیچ تغییر بزرگی نخواهید دید! و چیز جدیدی در آن وجود ندارد به جز گام های کوچک برای بهبود مواردی که در حالت قبل خود نیز به خوبی کار می کرد. اگر با اپل آشنا باشید می دانید که این کار شیوه و سیاست خاص خود کمپانی اپل است. از این مورد می توان نتیجه گرفت که اگر هنوز آیفون قبلی تان به خوبی کار می کند، آن را دور نیندازید و تعویض نکنید.

البته در تمام دوران عرضه آیفون های سابق و قدیمی تر، مدل های سایز کوچک آیفون همیشه یک نقطه اشتراک داشتند که کاربران مجبور بودند تحمل کنند و آن چیزی نبود جز: عمر باتری متوسط.  برای مثال در مدل های iPhone 6/7/8، سپس iPhone X، و در نهایت X و XS هرچه بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم باید زودتر و حتی قبل از پایان یک روز مجدد باتری آن ها را شارژ کنیم. حتی آیفون ۱۱ پرو و ​​آیفون ۱۲ بهبودیافته هم از این قائده مستثنی نبودند اما از نظر کیفیت باتری نسبت به مدل های قبلی خود بهتر هستند.

در مورد آیفون ۱۲ پرو اما می توان گفت که دارای: پیشرفت های زیاد، دوربین‌های کاملاً جدید، پردازنده سریعتر، نرخ تازه ‌سازی فوق‌العاده روان ۱۲۰ هرتز و… می باشد. اما بهبود و پبشرفتی بزرگتر از تمام این ها نیز وجود دارد. بهبودی که حتی درک استفاده از آیفون را تغییر می دهد! در این مدل آیفون عمر باتری به طور قابل توجهی بهتر است! دقیقا چقدر؟ و آیا این نسل آیفون می تواند یکی از بهترین های عرضه شده از کمپانی اپل باشد؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال ها را پیدا کنیم.

طراحی، اندازه و رنگ آیفون ۱۳ پرو

رنگ ‌های مختلف و متفاوت، ماژول دوربین بزرگتر در Proو وزن سنگین تر نسبت به مدل های قبلی از نکات ظاهری قابل توجه آن است.

هنگام باز کردن جعبه این گوشی، آیفون ۱۳ پرو با برآمدگی دوربین بزرگتر خود نسبت به مدل های آیفون سابق و همچنین عدم تناسب قاب ‌های آیفون قبلی با این گوشی جدید، شما را تحت تأثیر قرار می ‌دهد. اپل قاب های مختلفی را در زمان خرید به شما پیشنهاد می دهد. همچنین برای خرید قاب می ‌توانید جایگزین بسیار ارزان ‌تری نیز نسبت به سایت اپل پیدا و تهیه کنید. (در فروشگاه حضوری و سایت ما علاوه بر خود این گوشی، قاب های جذاب و اورجینال اپل را هم می توانید خریداری کنید.) از دیگر موارد داخل جعبه می توان به یک کابل USB-C به لایتنینگ اشاره کرد و شارژری در آن وجود ندارد، بنابراین اگر می‌ خواهید سریع ‌ترین سرعت شارژ و انتقال را داشته باشید و شارژری با ورودی USB-C ندارید، ممکن است لازم باشد آن را تهیه کنید.

۱۳ پرو کاملاً قوی و محکم ساخته شده است و دارای اضلاع صاف براق است.  روی بدنه این گوشی شما یک قاب فولادی ضد زنگ دارید و دیگر خبری از بدنه آلومینیومی نیست. این ویژگی به احساس فاخر و لوکس بودن گوشی می افزاید، اما یکی از دلایل وزن زیاد این دستگاه نیز می باشد.

آیفون ۱۱ پرو و ​​۱۲ پرو هر دو حدود ۱۸۸ گرم (۶.۶۳ اونس) وزن داشتند، اما آیفون ۱۳ پرو دقیقاً ۲۰۴ گرم (۷.۲ اونس) وزن دارد و اگر آن را در جیب خود حمل کنید قطعاً می توانید وزن اضافی اش را احساس کنید.

در نهایت این گوشی همه ویژگی هایی را که انتظار دارید ارائه می ‌کند. مواردی مانند استاندارد IP68 حفاظت در برابر آب و شیشه مقاوم سرامیک شیلد در جلو برای محافظت بهتر در برابر خط و خش. در هر حال برای امنیت بیشتر صفحه نمایش به شما استفاده از گلس یا همان محافظ شیشه ای نمایشگر را پیشنهاد می کنیم.

اپل امسال یک رنگ جدید نیز اضافه کرده است: این رنگ آبی سیرا نام دارد و سایه بسیار ظریف آبی است، که ما نیز به آن علاقمند شده ایم. دیگر رنگ ‌های آیفون ۱۳ پرو، گرافیت، نقره‌ای و طلایی بوده و همه آن‌ ها دارای روکش مات برای شیشه پشتی هستند. البته چندی پیش از رنگ سبز این گوشی نیز رونمایی شد.

iPhone 13 Pro: نمایشگر ProMotion باشکوه به نظر می رسد!

همان صفحه  OLED اما با یک تفاوت عمده..

اپل از دو سال پیش شروع به ساخت نسخه‌های پرو گوشی‌ های خود کرد، اما سال گذشته و با سری آیفون ۱۲ بود که تقریباً تفاوت ‌های بین نسخه پرو و ​​غیرپرو تا حدودی از بین رفت. امسال، «Pro»  بسیار بیشتری نسبت به قبل در آیفون ۱۳ پرو وجود دارد و یکی از این ویژگی ‌های پرو اضافه شده،  ProMotion  است.

ProMotion  به نرخ تازه سازی سریع ۱۲۰ هرتزی اشاره دارد که گوشی های اندرویدی در چند سال گذشته داشته اند و بسیار عالی به نظر می رسد. پروموشن یکی از ویژگی هایی است که با ورود به گوشی های اپل شما به آن نگاه می کنید و می گویید: “بالاخره!”

اپل در توضیح این مشخصه می گوید: پروموشن، نرخ به ‌روزرسانی متغیری است که در صورت داشتن محتوای ثابت مانند عکس‌ ها به ۱۰ هرتز کاهش می ‌یابد، سپس با سایر محتواها مانند ویدیو به ۳۰ هرتز یا ۶۰ هرتز تنظیم می ‌شود و بعد تا انتها افزایش می ‌یابد. و در نهایت هنگامی که میزان استفاده و حرکت شما روی نمایشگر بیشتر می شود تا ۱۲۰ هرتز افزایش می یابد. همچنین این ویژگی با رزولوشن کل نمایشگر و با تمام برنامه های اپل کار می کند.

با این حال، شرکت اپل می ‌گوید توسعه‌ دهندگان و برنامه نویسان باید برای پشتیبانی از این ویژگی، برنامه ‌های خود را کمی بهبود بخشیده و به ‌روزرسانی کنند. بنابراین بله، اپلیکیشن های مختلف مورد علاقه شما ممکن است هنوز از ProMotion پشتیبانی نکنند، اما ما حدس می زنیم بیشتر از چند ماه طول بکشد تا اکثر برنامه های محبوب کاربران بتوانند از این ویژگی پشتیبانی کنند. همچنین اپل به شما این امکان را می دهد که به نوعی ۱۲۰ هرتز را در آیفون ۱۳ پرو خاموش کنید و اگر می خواهید عمر باتری را حفظ کنید، می توانید این ویژگی را تا ۶۰ هرتز محدود کنید. همچنین باید بدانید که تغییر به حالت کم مصرف نیز به‌ طور خودکار نرخ تازه ‌سازی را به ۶۰ هرتز محدود می ‌کند.

یکی دیگر از کارهایی که آیفون ۱۳ پرو می تواند انجام دهد این است که نسبت به مدل سال گذشته روشن تر شود! در این مدل حداکثر روشنایی به ۱۰۰۰ نیت می رسد، در حالی که قبلاً در ۱۲ پرو ۸۰۰ نیت بود. (آیفون ۱۳ معمولی نیز به ۸۰۰ نیت می رسد.) این کار استفاده از ۱۳ Pro  را در فضای باز و زیر نور خورشید آسان تر می کند. نمایشگر آیفون ۱۳ پرو همانند مدل سال گذشته با اندازه ۶.۱ اینچ و وضوح ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل است.

عملکرد، بنچمارک ها و ذخیره سازی

Apple A15 Bionic  در سری Pro دستاوردهای بزرگی را در بخش GPU  به همراه دارد.

اپل در پردازنده های گوشی های هوشمند پیشتاز است و آن را فقط با تراشه Apple A15 Bionic در iPhone 13 Pro گسترش می دهد. این چیپست سریعتر است، اما نه به گونه ‌ای که بتوانید بلافاصله متوجه آن شوید. مزایای داشتن یک تراشه سریعتر بیشتر در برخی از پردازش های فوق پیشرفته دوربین و در کارهای سنگین مانند ویرایش ویدیو یا بازی احساس می شود.

A15 بر اساس همان فرآیند ۵ نانومتری تراشه A14 اپل در سال گذشته ساخته شده است، بنابراین جای تعجب نیست که بهبود بسیار جزئی در عملکرد CPU ارائه می دهد، اما چیزی که ما از دیدن آن شگفت زده شدیم یک جهش بسیار بزرگ در سرعت GPU بود.

یکی دیگر از ویژگی ‌های عجیب اما خوب آیفون ۱۳ پرو این است که ۶ گیگابایت رم دارد، در حالی که مدل ارزان ‌تر آیفون ۱۳ برای مثال ۴ گیگابایت رم دارد. اما این واقعاً دلیل نگرانی بزرگی برای کسانی نیست که به دنبال صرفه جویی در هزینه هستند زیرا اپل به خوبی از عهده چندوظیفگی بر می آید و این تفاوت میزان رم مشکل ساز نخواهد بود.

آیفون ۱۳ پرو گوشی مناسبی برای بازی است. نه تنها عمر باتری طولانی تر، بلکه پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمندتری نیز دارید و برای درک قدرت و رفتار آن، ما به انجام تست استرس شدید ۳D Mark Wildlife  پرداختیم که به مدت ۲۰ دقیقه به طور مستقیم اجرا می شود و نه تنها عملکرد اولیه را نشان می دهد، بلکه درباره کیفیت پاسخگویی GPU هم اطلاعات خوبی را ارائه می دهد.

نتایج بنچمارک ۳D Mark Wildlife Extreme Stress Test

در مقایسه با آیفون ۱۳ معمولی، مدل پرو دارای یک هسته گرافیکی اضافی است که به آن کمک می ‌کند تا عملکرد کمی بالاتر داشته باشد. همانطور که برای آیفون‌ ها معمول است، با یک انفجار کارایی شروع می ‌شود، اما خیلی سریع و پس از یک دقیقه به سرعت ‌اسمی خود می ‌رسد.

در قسمت حافظه، نسخه پایه آیفون ۱۳ پرو از ۱۲۸ گیگابایت حافظه شروع می شود. شما همچنین می توانید یک نسخه ۲۵۶ گیگابایتی، ۵۱۲ گیگابایتی و برای اولین بار امسال، یک نسخه ۱ ترابایتی را دریافت کنید. چرا به ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی در آیفون خود نیاز دارید؟ پاسخ ممکن است این باشد که به علت قابلیت ضبط ویدیو  ProRes و کدک جدیدی که آیفون ‌های پرو پشتیبانی می ‌کنند باعث احساس نیاز به این فضای ذخیره سازی می شوند.

سیستم عامل  iOS 15

آیفون ۱۳ پرو با iOS 15 راه اندازی شد، که به خودی خود یک به‌ روزرسانی کوچک با ویژگی ‌های تازه متمرکز بر حالت‌ های جدید فوکوس و یک خلاصه اعلان بود که اعلان‌ های مزاحم را بی‌ صدا جمع‌ آوری می ‌کرد و هر زمان که صلاح می ‌دید آن ها را یکباره ارائه می ‌داد. خبر خوب این است که هیچ ایراد عمده ای در مورد آیفون ۱۳ پرو و ​​iOS 15 وجود نداشته است و تقریبا بدون مشکل بوده است.

یک ماه پس از انتشار نسخه ۱۵، اپل iOS 15.1 را عرضه کرد، این اولین به‌ روزرسانی بزرگی بود که SharePlay را برای FaceTime اضافه کرد، به علاوه ویژگی گفته شده قابلیت ضبط ویدیو ProRes را در مدل ‌های Pro باز کرد. اندکی پس از آن، انتشار iOS 15.1.1  مشکلات قطع تماس را برطرف کرد و اخیراً، iOS 15.2  یک ویژگی App Privacy Report را اضافه کرد که در آن می توانید ببینید برنامه ها چقدر به موقعیت مکانی، دوربین و سایر ویژگی های احتمالا حساس شما دسترسی دارند.

دوربین های آیفون ۱۳ پرو

سنسورهای جدید، زوم طولانی ‌تر و ضبط سریع تر در شب

به علاوه سیستم دوربین سه گانه کاملاً جدید، آیفون ۱۳ پرو چندین استدلال اضافی برای جلب نظر خریدارانی دارد که بین آیفون های پرو و ​معمولی مردد هستند. به طور خلاصه، دوربین اصلی اکنون دارای سنسور بزرگتر با پیکسل ‌های بزرگتر و دیافراگم بازتر است که اپل اعلام ‌کرده ۲.۲ برابر نور بیشتری را جذب می ‌کند، همچنین دارای یک دوربین کاملاً جدید فوق عریض است که ۹۲ درصد نور بیشتری نسبت به قبل می ‌گیرد و دارای دوربینی با زوم بیشتر تا ۳ برابر است. هر سه دوربین دارای شیشه ای از جنس یاقوت کبود برای مقاومت بسیار بهتر در برابر خش هستند.

در اینجا یک نگاه کلی به سیستم دوربین ۱۳ Pro  می اندازیم:

دوربین عریض: ۲۶ میلی متر در هر دو، دیافراگم f/1.5 و سنسور بزرگتر

دوربین فوق عریض: ۰.۵X  یا ۱۳mm، دیافراگم  f/1.8

دوربین تله فوتو: زوم ۳ برابر یا ۷۷ میلی متر

دوربین جلو: ۱۲ مگاپیکسل

وقتی تصاویر را بین این مدل و آیفون ۱۲ پرو مقایسه می ‌کنید، تفاوت زیادی در طول روز متوجه نمی ‌شوید. اپل می‌ گوید از نسل جدید الگوریتم HDR و Smart HDR 4 در سری آیفون ۱۳ استفاده می ‌کند و شما می ‌توانید پیشرفت‌ های جزئی را مشاهده کنید. رنگ ‌های ۱۳ پرو در این مورد کمی گرم ‌تر و جذاب ‌تر بودند، و این روندی است که اپل تراز سفیدی را در نسل جدیدتر بهتر تغییر داده است، اما تفاوت‌ ها اغلب بسیار ظریف هستند.

همچنین زوم ۳X  جدید برای حالت پرتره استفاده می شود که فاصله کانونی ۷۷ میلی متری آن برای پرتره های واقعی و نزدیک در مقایسه با زوم ۲X  در iPhone 12 Pro مناسب تر است. در حالی که برخی از بررسی ‌کنندگان اشاره کرده‌ اند دوربین جلویی آیفون به طرز نا امیدکننده ‌ای بدون تغییر و در ۱۲ مگاپیکسل باقی مانده است، ما در واقع متوجه تغییر در پردازش تصویر توسط آن شدیم. همچنین عکس‌ های HDR در آیفون ۱۳ پرو بسیار بهتر به نظر می ‌رسند، برای مثال آسمان ‌ها رنگ آبی خود را حفظ می ‌کنند، در حالی که در نسل قبلی این مورد ضعیف تر بود.

سبک های عکاسی

در حالی که تغییرات بزرگ آیفون سری ۱۳ مربوط به عکاسی در نور کم است، ویژگی جدید Photographic Styles که مختص خانواده آیفون ۱۳ می باشد، در واقع بسیار مفید است و انعطاف ‌پذیری بسیار بیشتری نسبت به خانواده آیفون ۱۲ برای عکاسان علاقه ‌مند به آن می‌ دهد. آیفون های قبلی عکس هایی با رنگ های زیبا می گرفتند، اما آنها همان چیزی بودند که اپل انتخاب کرده بود. با آیفون ۱۳ پرو (در واقع همه آیفون ‌های جدید)، می ‌توانید روی نماد فلش در دوربین ضربه بزنید، نماد سبک ‌های عکاسی چند فریمی را انتخاب کنید و ظاهری از پیش تعریف ‌شده را انتخاب کنید و یا آن را سفارشی سازی کنید. می ‌توانید ظاهر کنتراست غنی را انتخاب کنید تا تصویری را با سایه ‌های عمیق‌ تر داشته باشید یا می ‌توانید حالت پر جنب و جوش را برای رنگ ‌های تند مانند سامسونگ انتخاب کنید، یا همه آن را متعلق به خودتان کرده و سفارشی سازی کنید، در این صورت هر بار که عکسی بگیرید، آن نمایه رنگی روی تصاویر شما اعمال خواهد شد. این ویژگی فوق العاده قدرتمند است!

نکته قابل توجه در Photographic Styles این است که رنگ پوست افراد در عکس ها را حفظ می کند و در حالی که رنگ های کلی عکس را تغییر می دهد آنها را به هم نمی ریزد. به خاطر داشته باشید که سبک های عکاسی هنگام گرفتن عکس ساخته و استفاده می شوند، پس از گرفتن عکس نمی توانید به سبک دیگری برگردید. همچنین نمی توانید از فرمت ProRAW با Styles استفاده کنید.

حالت شب و عکاسی در نور کم

با این اوصاف بازهم تغییرات واقعاً بزرگ در قسمت عکاسی در نور کم می باشد که کمی بهبود یافته است. به لطف تثبیت ‌کننده شیفت سنسور جدید اپل و سنسور دوربین بزرگتر و پیکسل‌ های بزر‌گتر، گرفتن عکس در شب بسیار سریعتر است. در حالی که عکاسی در حالت شب در سری آیفون ۱۲ اغلب ۲ تا ۳ ثانیه طول می کشد، آیفون ۱۳ پرو در نیمی از این زمان و تقریباً آنی عکس می گیرد. جالب اینجاست که عکس‌ ها کمی تاریک ‌تر هستند تا «احساس شب» واقعی ‌تری داشته باشند، اما مطمئناً می ‌توانید به صورت دستی نوردهی بیشتری به عکس اضافه کنید و با ضربه زدن روی دکمه حالت شب در دوربین، عکس روشن‌ تری بگیرید. به هر حال در شب، ما همیشه تفاوت چشمگیری را در عملکرد نور کم آنطور که انتظار دارید مشاهده نکردیم.  دوربین فوق عریض این گوشی به طور شگفت ‌آوری در حالت پیش ‌فرض تصویر تیره ‌تری می ‌گیرد. هنوز با کیفیتی که می توانید با دوربین اصلی دریافت کنید فاصله دارد، اما نسبت به مدل قبلی یک پله بالاتر است.

حسگر LiDAR برای واقعیت افزوده نیز در این گوشی وجود دارد، اما اگر واقعاً به واقعیت افزوده علاقه مند نباشید و شناختی از آن نداشته باشید، احتمالاً سود بسیار کمی از وجود این ویژگی خواهید برد. با این حال، یکی از کارهای مفیدی که انجام می دهد، کمک به تمرکز سریعتر برای گرفتن پرتره های شبانه است.

حالت ماکرو

یکی از ویژگی ‌هایی که امسال فقط مدل ‌های Pro دارند، عکاسی ماکرو برای عکس‌ ها و فیلم‌ ها است.  این ویژگی امکان فوکوس بر روی اشیایی را که تا فاصله ۲ سانتی متری نزدیک هستند ممکن می کند، در حالی که قبلاً فقط می توانستید تا فاصله ۱۰ سانتی متری فوکوس کنید.

با این حال، پیاده‌ سازی اپل کمی عجیب است: اگر دوربین ۱X  را روشن داشته باشید، همانطور که برای گرفتن عکس حالت ماکرو به یک شی نزدیک می ‌شوید، برنامه دوربین به ‌طور خودکار وقتی تصمیم بگیرد که خیلی نزدیک شده ‌اید، به حالت فوق عریض تغییر می ‌کند. این کار کمی غیرقابل پیش بینی بوده و زیاد جالب نیست.

در قسمت ویدیو، اجازه دهید به تثبیت تغییر سنسور اشاره کنیم که اکنون در همه مدل ‌های آیفون ۱۳، از جمله  Pro، وجود دارد. نکته اصلی این است که در حالی که قبلاً لنز با OIS سنتی تثبیت می شد، در اینجا، کل سنسور تثبیت می شود. این کار باید به گرفتن ویدیویی روان ‌تر منجر شود، اما صادقانه بگوییم، ما نتوانستیم هیچ تفاوتی را تشخیص دهیم. در بیشتر مواقع، ویدیوها مانند گذشته پایدار هستند. که باز هم قطعا چیز بدی نیست، البته آیفون‌ ها قبلاً یکی از بهترین تثبیت ‌کننده‌ها را برای ضبط ویدیو داشتند.

حالت سینمایی برای ضبط ویدیو

در این بخش به صحبت درباره یک حالت تازه دیگر می پردازیم: حالت سینمایی جدید، که برخی به شما خواهند گفت که کاملاً برای ارائه اولیه آماده نیست و برخی دیگر می گویند که عالی است. حقیقت ماجرا چیست؟ واقعاً دو جنبه مجزا برای آن وجود دارد: اولی این که دقیقاً مانند حالت پرتره برای ویدیو است زیرا پس ‌زمینه را محو م ی‌کند، و از این نظر کامل نیست، اما عملکرد بسیار بهتری نسبت به رقبا دارد. جنبه دوم، قفسه بندی فوکوس و تغییر فوکوس روی یک ویدیو پس از ضبط آن است. در حقیقت به طور خودکار روی بزرگترین و واضح ترین چهره در کادر تمرکز می ‌کند، اما وقتی آن شخص مثلا به دوردست نگاه کرد، چهره بعدی موجود در پس زمینه را انتخاب می ‌کند.

در حالی که حالت سینمایی سرگرم کننده است، اما همیشه آنطور که انتظار می رود کار نمی کند. دپارتمان بازاریابی اپل در مورد این ویژگی می گوید که «مثل این است که هالیوود در جیب شما باشد». اما نه، قطعاً اینطور نیست.

در حال حاضر، باید بدانید که حالت سینمایی فقط با کیفیت ۱۰۸۰p  و… ۳۰ فریم در ثانیه ویدیو ضبط می ‌کند. کاهش به ۱۰۸۰p  نسبت به کیفیت ۴K  بسیار واضح ‌تر که از آیفون۶s  تا به حال داشته ‌ایم کمی عجیب است، اما حدس می ‌زنیم که قدرت محاسباتی مورد نیاز برای تاری پس ‌زمینه بلادرنگ در هنگام برخورد با فیلم‌های ۴K  بسیار زیاد است. آیا از حالت سینمایی استفاده کنیم؟ بله! اما ما فکر می کنیم که کمی اشتباه است. حالت سینمایی نشان می‌ دهد که این ویژگی برای کاربران حرفه ‌ای است اما می تواند استعداد قابلیت ‌های سینمایی یا کارگردانی درون شما را شکوفا ‌کند. با تمام اوصاف، این حالت بیشتر یک حالت فوکوس / پرتره است و و این توصیف درست و دقیق تری از این حالت جدید می باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌ های ویدیویی جدید بزرگ برای حرفه ‌ای ‌هایی که با آیفون‌ های خود ویدیو ضبط می ‌کنند وجود دارد. این ویژگی  Apple ProRAW نام دارد. این فرمت دوربین RAW در iPhone 13 در دسترس نیست، در حالی که در Pro به شما اجازه می ‌دهد تا بدون افت کیفیت در Final Cut Pro  به درستی رنگ را انتخاب کنید، اما ما هنوز نتوانستیم آن را آزمایش کنیم، این ویژگی از طریق یک به روز رسانی نرم افزاری در اواخر سال جاری ارائه خواهد شد.

تماس ها و کیفیت صدا

هیچ چیز کاملا جدیدی در بخش صدا وجود ندارد: شما هنوز جک هدفون ندارید و همچنان دو بلندگوی استریو دارید که یکی در گوشی و دیگری در پایین قرار دارد. در مقایسه با سایر گوشی ‌ها، صدای آیفون ‌ها کمی عمق و بیس بیشتری دارد (تا جایی که در گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر است)، اما در تونالیته ‌های بالاتر و میانی‌ ها زیاد تعریفی ندارد.  تماس ‌ها واضح و خوب به نظر می ‌رسند و ما هیچ مشکلی با دریافت صدا در هنگام تماس نداشتیم، بنابراین همه چیز خوب است.

۵G و اتصالات

مودم X60 جدید، اما بدون Wi-Fi 6e و بدون جادوی ماهواره ای

درست مانند سری آیفون ۱۲، هر دو آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو دارای پشتیبانی از اتصال ۵G  با تمام باندهای مورد نیاز برای اپراتورهای بزرگ ایالات متحده (و تعداد زیادی باند بین المللی) هستند. هیچ تفاوتی در سرعت اتصالی که در این دو گوشی خواهید دید وجود ندارد.

آیفون ۱۳ پرو مجهز به مودم X60 کوالکام است که اتفاقاً در گوشی ‌های پرچم ‌دار دیگری مانند سری گلکسی اس ۲۱ استفاده می ‌شود و نسبت به مودم X55 مورد استفاده در سری آیفون ۱۲ یک ارتقاء خوشایند است. مزیت اصلی مودم X60 جدیدتر این است که شما را از شر محدودیت مودم قبلی که باعث تأخیر در اتصال می شد، خلاص می کند. در حالی که مودم X55 اتصال downlink 5G را با uplink 4G همراه داشت و این مساله مشکل ساز بود، مودم X60  جدیدتر اتصال پایین ۵G  و uplink 5G را برای تأخیر کمتر ترکیب می کند.

یکی از شایعات اشتباه در مورد آیفون ۱۳ پرو، پشتیبانی آن از Wi-Fi 6e است. هیچ مدل آیفون ۱۳ از Wi-Fi 6e پشتیبانی نمی کند. این ویژگی استاندارد جدیدی است که از نظر تئوری می تواند با باز کردن کانال ۶ گیگاهرتز برای مشتریان برای اولین بار، پهنای باند را بیش از دو برابر کند. ما حدس می زنیم که آیفون ۱۴ ممکن است این ویژگی را داشته باشد، اما آیفون ۱۳ هنوز فقط می تواند به شبکه های وای فای ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز متصل شود.

و البته شایعات زیادی درباره اتصال ماهواره ای خانواده آیفون ۱۳ نیز بود که این مورد هم در آن وجود نداشت. اپل ممکن است این ویژگی را در سری آیفون ۱۴ اجرا کند و یا نکند با این ایده که بتوانید پیام متنی اضطراری را از طریق اتصال ماهواره ای در مکان های دورافتاده ای که هیچ پوشش و اتصال دیگری ندارید ارسال کنید (فقط انتظار نداشته باشید از طریق شبکه های ماهواره ای تماس برقرار کنید، و البته بعید است که به این زودی اتفاق بیفتد..)

عمر باتری

یک پیشرفت عالی! اما چقدر بهتر؟

احتمالاً قبلاً درباره این موضوع تیترها و مطالبی دیده اید که: همه مدل ‌های آیفون ۱۳ باتری‌های بزرگتری دارند و عمر باتری آن ها بهبود یافته است، اما دقیقاً چقدر؟

بیایید با اعداد شروع کنیم، ظرفیت باتری  iPhone 13 Pro همانطور که توسط Teardown تایید شده برابر با ۳۰۹۵ میلی آمپر ساعت است. در واقع، اجازه دهید فقط اعداد دقیق باتری را برای کل سری آیفون ۱۳ به اشتراک بگذاریم:

آیفون ۱۳ مینی : ۲۴۰۶ میلی آمپر ساعت

آیفون ۱۳:  ۳۲۲۷ میلی آمپر ساعت

آیفون ۱۳ پرو : ۳۰۹۵ میلی آمپر ساعت

آیفون ۱۳ پرو مکس: ۴۳۵۲ میلی آمپر ساعت

اولین چیزی که در اینجا متوجه می شوید این است که مدل آیفون ۱۳ پرو در واقع ظرفیت باتری کمی کوچکتر از نسخه غیر پرو دارد، اما با وجود آن عمر باتری اش کمی بیشتر است. این بیشتر به لطف نرخ تازه سازی متغیر است که می تواند تا ۱۰ هرتز کاهش یابد و به حفظ عمر باتری کمک کند. اپل، پرو را برای ۲۰ ساعت پخش ویدیوی بدون وقفه در مقایسه با ۱۵ ساعت در آیفون ۱۳ معمولی رتبه بندی می کند. اپل همچنین به ما می گوید که به طور متوسط ​​آیفون ۱۳ پرو باید ۱.۵ ساعت عمر باتری بیشتری نسبت به آیفون ۱۲ پرو داشته باشد.

اما این گفته ها در تست و استفاده واقعی چگونه است؟ وقتی زمان بیشتری را در رسانه های اجتماعی و یوتیوب می گذراندیم، باتری آیفون ۱۲ پرو اغلب قبل از پایان روز به زیر ۲۰ درصد می رسید. به نظر می رسد باتری آیفون ۱۳ پرو به طور قابل توجهی بیشتر دوام می آورد و ما نگران این نیستیم که باتری قبل از پایان روز تمام شود. ۱۳ پرو حتی با ۶ ساعت یا ۷ ساعت باز بودن صفحه نمایش، می تواند از پس آن برآید.

آیا این آیفون دارای باتری ۲ روزه است؟ نه کاملاً، اما ما واقعاً تحت تأثیر عمر باتری iPhone 13 Pro Max هستیم که ممکن است چنین ظرفیتی داشته باشد.

سرعت شارژ

در نهایت، برای بخش شارژ هیجان بسیار کمتری وجود دارد! شما هنوز هم سرعت شارژ تا ۲۰ وات را دریافت می کنید که به نظر می رسد کمی کند است، به علاوه شارژری در جعبه ندارید و باید آن را جداگانه بخرید.

سرعت شارژ آیفون ۱۳ پرو (شارژر ۲۰ واتی):

در ۱۵ دقیقه: ۳۱٪ شارژ

در ۳۰ دقیقه : ۵۶٪ شارژ

شارژ کامل ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می کشد.

MagSafe  در سری ۱۳ هم کاربردی می باشد اما تغییری نکرده است و اندازه آهنرباها و قدرت آن ها مانند سری آیفون ۱۲ است. به علاوه حداکثر سرعت شارژ بی سیم MagSafe نیز تغییر نکرده و تا ۱۵ وات باقی می ماند. البته این هم نکته خوبی است که تمام شارژرهای MagSafe ساخته شده برای آیفون ۱۲ هنوز کاملاً با آیفون ۱۳ پرو سازگار هستند.

آیا آیفون ۱۳ پرو ارزش خرید دارد؟

یک سال دیگر، یک آیفون جدید دیگر. ما فکر می کنیم که اپل توانسته است به راحتی از انتظارات فراتر رود. علیرغم تمام افشاگری ‌هایی که به درستی ویژگی ‌های دوربین جدید و افزایش وزن و اندازه باتری را پیش ‌بینی می ‌کرد، بهبود واقعی در طول عمر باتری چشمگیر است و برخی تا آن جا پیش رفته اند که آن ها را با جهش باتری ای مقایسه کرده اند که اپل با تراشه M1 در لپ تاپ های مک بوک ایر خود در اوایل امسال به دست آورد.

آیا باید گوشی خود را از iPhone 12 / Pro به این مدل جدیدتر ارتقا دهید؟ پاسخ ما به این گونه سوالات معمولا منفی است اما اگر به یک پیشنهاد خرید عالی برخورد کردید و از عمر باتری دستگاهتان راضی نیستید این کار را انجام دهید.

برای کسانی که آیفون ‌های قبلی خود را به جهت ارتقا برای سری ۱۳ کنار گذاشته اند، آیفون ۱۳ پرو بسیار بیشتر از آیفون ۱۳ معمولی به ‌روزرسانی مناسبی است. پرتره های بسیار بهتر، حالت ماکرو، صفحه نمایش روشن تر، قدرت بیشتر برای بازی، و صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی ProMotion  روان و باشکوه آن از خصوصیات جذاب این مدل است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.