بررسی, لپتاپ

بررسی تخصصی مک بوک پرو ۱۶ اینچی اپل مدل ۲۰۲۱

2021 MacBook Pro 16

در این مقاله به بررسی تخصصی مک بوک پرو ۱۶ اینچی اپل مدل ۲۰۲۱ می پردازیم.

یکی دیگر از برندگان قدرتمند اپل

این مک بوک پرچم دار، که در اکتبر ۲۰۲۱ به همراه همتای کوچک تر خود یعنی مک بوک پرو ۱۴ اینچی (۲۰۲۱) عرضه شد، مرزهای آن چه را که از یک لپ تاپ حرفه ای انتظار دارید را درنوردیده است. این مدل نه تنها طراحی مک بوک پرو ۱۶ اینچی ۲۰۱۹ را اصلاح می کند، بلکه برخی از ویژگی های جدید و عملکرد چشمگیر را نیز به آن اضافه می کند.

عملکرد مک بوک پرو ۱۶ اینچی اپل (۲۰۲۱) بسیار شبیه به مک بوک پرو ۱۴ اینچی (۲۰۲۱) است، علت این امر نیز این است که آن ها اساساً از  سخت افزار مشابهی استفاده می کنند، همچنین دارای  تراشه M1 Pro  جدید یا تراشه های  M1 Max می باشد که برای هر دو مدل موجود است. تفاوت اصلی آن ها بیشتر در بخش سایز نمایشگر و اندازه است زیرا صفحه نمایش بزرگتر و وضوح بالاتری خواهید داشت البته عمر باتری بیشتر در این مدل جدید نیز نکته ای قابل ذکر است.

اگر به دنبال لپ تاپی سبک و قابل حمل تر هستید، توصیه می کنیم به سراغ  MacBook Pro 14 اینچی (۲۰۲۱) بروید. در غیر این صورت، اگر به طول عمر و صفحه نمایش اهمیت می دهید، مک بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۲۱) لپ تاپ مناسب شماست.

از آنجایی که این دستگاه به نسبت مدل ۱۴ اینچی بزرگ تر بوده و پرچم‌ دار مک‌ بوک های اپل محسوب می شود، چندان شگفت ‌آور نیست اگر بدانید که MacBook Pro 16 اینچی (۲۰۲۱) یک لپ ‌تاپ گران ‌قیمت است که برای مدلی با تراشه M1 Pro با پردازنده ۱۰ هسته ای و پردازنده گرافیکی ۱۶ هسته ای، با ۱۶ گیگابایت حافظه یکپارچه و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD، قیمت گذاری از ۲۴۹۹ دلار (۲۳۹۹ پوند، ۳۷۴۹ دلار استرالیا) شروع می شود. البته اگر میخواهید مدلی با سخت افزار قدرتمند تر شامل تراشه M1 Max که دارای CPU  ۱۰ هسته‌ ای، پردازنده گرافیکی ۳۲ هسته ‌ای، ۳۲ گیگابایت حافظه سریع‌ تر و ۱ ترابایت SSD است، هزینه آن ۳۴۹۹ دلار (۳۲۹۹ پوند، ۵۲۴۹ دلار استرالیا) می شود.

MacBook Pro ۱۴ اینچی بسیار مقرون به صرفه تر است، زیرا برای مدلی با تراشه M1 Pro از ۱۹۹۹ دلار / ۱۸۹۹ پوند / ۲۹۹۹ دلار استرالیا شروع می شود. گرچه که، این مدل تراشه  M1 Pro قدرت کمتری دارد، زیرا دارای یک  CPU ۸ هسته ای و  GPU ۱۴  هسته ای است. مدل ۱۴ اینچی قدرتمندتر با تراشه M1 Pro  دارای CPU ۱۰ هسته ‌ای، GPU  ۱۶ هسته ‌ای ، ۱۶  گیگابایت حافظه یکپارچه و حافظه ۱ ترابایتی  SSD، هزینه ۲۴۹۹ دلاری / ۲۳۹۹ پوندی / ۳۷۴۹ دلار استرالیایی را برای شما در پی خواهد داشت.

هر دو سایز مک بوک پرو قابلیت کانفیگ کردن به صورت سفارشی را دارند، بنابراین در صورت تمایل می توانید یک ۱۴ اینچی با تراشه M1 Max تهیه کنید. اگر می خواهید یک ۱۴ اینچی با پردازنده ۱۰ هسته ای، پردازنده گرافیکی ۳۲ هسته ای، ۳۲ گیگابایت حافظه و ۱ ترابایت SSD داشته باشید، هزینه آن ۳۲۹۹ دلار / ۳۱۹۹ پوند / ۴۹۴۹ دلار استرالیا است که حدود ۲۰۰ دلار / ۱۰۰ پوند / ۳۰۰ دلار استرالیا ارزان تر از مدل ۱۶ اینچی با مشخصات مشابه می باشد. در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه صفحه نمایش بسیار بزرگتری دارید، این قیمت چندان بد نیست.

در همین حال، مدل ۲۰۱۹ با سخت افزار اینتل و کارت گرافیک AMD Radeon Pro از قیمت ۲۳۹۹ دلار (۲۳۹۹ پوند، ۳۷۹۹ دلار استرالیا) برای پردازنده ۶ هسته ای Intel Core i7، پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro 5300M 4GB، ۱۶  گیگابایت رم و حافظه ۵۱۲ گیگابایت SSD شروع شد. بنابراین، مدل جدید کمی گران ‌تر از مدل قبلی است، اما پیشرفت‌ هایی که اپل در طراحی و عملکرد مک ‌بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۲۱) انجام داده، این جهش قیمت را برای بسیاری از افراد موجه کرده است.

وقتی صحبت از طراحی به میان می آید، بزرگترین تغییر مک بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۲۱) مربوط به صفحه نمایش است. مدل این نمایشگر جدید Liquid Retina XDR است که دارای فناوری mini-LED بوده و تا ۱۰۰۰ نیت روشنایی پایدار و تمام صفحه را ارائه می دهد. نکته و ویژگی قابل توجه نیز این است که مک ‌بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۲۱) قادر به ارائه حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت و نسبت کنتراست ۱،۰۰۰،۰۰۰:۱ است!

این نمایشگر پوشش گسترده رنگ P3 را ارائه کرده و از یک میلیارد رنگ برای گرادیانتی ملایم تر پشتیبانی می‌ کند. می توان گفت بهترین ویژگی  این صفحه نمایش ارائه نرخ به روز رسانی مورد انتظار ۱۲۰ هرتز می باشد که آن را به سریع ترین صفحه نمایش ۱۶ اینچی مک بوک پرو تبدیل می کند. از آنجایی که حاشیه‌ های اطراف صفحه ‌نمایش برای مدرن ‌تر شدن ظاهر آن، کم‌ تر شده‌اند به اپل این امکان را می ‌دهد که اندازه صفحه نمایش را از ۱۶ اینچی مدل قبلی به ۱۶.۲ اینچ افزایش دهد. همچنین به لطف رزولوشن ۳۵۴۶ در ۲۲۳۴ خود، ۷.۷ میلیون پیکسل را ارائه می دهد  که اپل می گوید بیشترین وضوح در یک مک بوک است.

این ویژگی جدید یک ارتقاء مناسب نسبت به صفحه نمایش ۱۶ اینچی مک بوک پرو (۲۰۱۹) است که یک صفحه نمایش ۱۶ اینچی ۳۰۷۲ در ۱۹۲۰ رتینا با نور پس زمینه LED برای روشنایی پایدار تا ۱۰۰۰ نیت و حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت بود که طیف گسترده رنگی P3 را پوشش می داد.

صفحه نمایش مک بوک پرو ۱۴ اینچی به وضوح کوچکتر از ۱۴.۲ اینچ است و وضوحی کمتر از ۳۰۲۴ در ۱۹۶۴ دارد. با این حال، این در واقع منجر می شود که هر دو صفحه نمایش در مک بوک پروهای جدید دارای تراکم پیکسلی یکسان ۲۵۴ PPI (پیکسل در هر اینچ) باشند، بنابراین هر دو کیفیت تصویر یکسانی را ارائه می دهند. در نهایت نیز همه چیز به انتخاب و سلیقه شما برمیگردد.

مدل ۱۶ اینچی صفحه نمایش بزرگ تری ارائه می دهد که بسیاری از کار کردن با آن احساس راحتی بیشتری خواهند کرد، همچنین به این معنی است که ابعاد کلی مک بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۲۱) بسیار بزرگتر از مک بوک پرو ۱۴ اینچی (۲۰۲۱) است. با ابعاد ۰.۶۶  در ۱۴.۰۱ در ۹.۷۷ اینچ (۱.۶۸  در۳۵.۵۷ در۲۴.۸۱ سانتی‌متر)، که تقریباً مشابه  ۰.۶۴ در۱۴.۰۹ در ۹.۶۸ اینچ (۱.۶۲x: در۳۵.۷۹ در ۲۴.۵۹ سانتی‌متر) بدون اشتباه در مدل قبلی است. مک بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۲۱) یک لپ تاپ بزرگ و حجیم با وزن ۲.۲ کیلوگرم (۴.۸ پوند) برای مدل M1 Max بوده و نسخه M1 Pro با وزن ۲.۱ کیلوگرم (۴.۷ پوند) کمی سبک تر است.

اگر به دنبال یک لپ تاپ باریک و سبک هستید، این مدل دلخواه شما نخواهد بود. البته، اپل به شما یکی از بهترین مک بوک ایرهای خود، یعنی (M1، ۲۰۲۰) را پیشنهاد می دهد ولی این مدل از نظر عملکرد نمی تواند با مک بوک پرو ۱۶ اینچی رقابت کند، اما نازک تر، سبک تر و بسیار ارزان تر است. برای بسیاری از مردم، این سرمایه گذاری عاقلانه تری خواهد بود.

به دلیل اندازه بزرگ مک بوک پرو ۱۶ اینچی، آنچه اپل به وسیله آن به دست آورده است به اندازه مدل ۱۴ اینچی که مقدار زیادی انرژی را در بدنه بسیار کوچکتر و قابل حمل تری قرار می دهد، قابل توجه نیست. این صحبت در مورد MacBook Pro 16 اینچی (۲۰۲۱) که همچنان یک لپ‌تاپ  فوق‌العاده قدرتمند است، ممکن است کمی ناعادلانه باشد، اما چیزی در مورد داشتن چنین قدرتی در لپ ‌تاپ‌های کوچک ‌تر وجود دارد که بسیار تاثیرگذارتر به نظر می ‌رسد.

با تمام این تفاسیر، یک لپ تاپ بزرگ هم مزایای خاص خود را دارد. یکی از بهترین موارد اضافه شده به مک ‌بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۲۱)، گذاشتن پورت‌های اضافی برای آن است، این همان ویژگی ایست که بسیاری از ما مدتی است از اپل خواسته‌ ایم تا در لپ ‌تاپ‌های حرفه‌ ای خود قرار دهد.

بنابراین، مانند مدل ۱۴ اینچی، مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی جدید با سه پورت Thunderbolt 4، یک پورت  HDMI، یک اسلات کارت SDXC و یک پورت MagSafe 3 به همراه یک مجیک کیبورد با  Touch ID ، فناوری Force Touch trackpad  (فورس تاچ می‌تواند فشارهای مختلف لمس را تشخیص دهد) و و یک آداپتور برق ۱۴۰ واتی USB-C (در صورت تمایل همچنان می توانید از طریق USB-C شارژ کنید) عرضه می ‌شود. جک ۳.۵ میلی متری هدفون نیز در آن وجود دارد. در مک ‌بوک‌های قبلی، اپل پورت ‌ها را به چند اسلات USB-C محدود می‌کرد. در حالی که این ویژگی، لپ ‌تاپ‌ها را براق و باریک نشان می‌داد، اما برای حرفه ‌ای‌هایی که نیاز به وصل کردن تجهیزات جانبی مانند دوربین، نمایشگر و کارت ‌های حافظه دارند، چندان کاربردی نداشت. و آن ها مجبور بودند یک آداپتور USB برای این دستگاه ها تهیه کنند.

در نهایت ما از پورت های اضافه شده در مک بوک پروهای جدید خوشحالیم. برای عکاسان، به این معنی است که می‌توانند کارت حافظه دوربین خود را مستقیماً به لپ‌تاپ وصل کنند، بدون اینکه نگران آوردن دانگل یا آداپتور با خود باشند. برای هر کسی که از MacBook Pro 16 اینچی (۲۰۲۱) برای پرزنت و کنفرانس استفاده می کند، اکنون می تواند آن را مستقیماً از طریق درگاه HDMI به پروژکتور یا تلویزیون متصل کند.

این که اپل به بازخوردهای مشتریان گوش می دهد و از آن ها استفاده می کند، بسیار خوب است اما عدم تمایل این کمپانی به قرار دادن فرم بر عملکرد بسیاری از محصولاتش منجر به ارائه لپ ‌تاپ بزرگ ‌تر و حجیم ‌تر شده است. اما برای حرفه‌ ای‌هایی که به دنبال یک لپ ‌تاپ کاری قدرتمند هستند که میخواهند در هر مکانی بدون نیاز به اتصال سخت ‌افزار اضافی از آن استفاده کنند، مک بوک پرو ۱۶ اینچی ۲۰۲۱ ارزش خرید را دارد. با این حال، یکی از تصمیمات طراحی که بحث برانگیز است، اضافه کردن یک ناچ (بریدگی) قابل توجه در اطراف وب کم است که در نوار منو پایین می آید. ولی بسیاری از کاربران از نحوه ظاهر آن شکایت کرده ‌اند و اکنون چندین برنامه وجود دارد که برای کمک به پنهان کردن این شکاف طراحی شده‌اند.

با این که این بریدگی آن قابل توجه است اما پس از مدتی واقعاً متوجه وجود آن نخواهید شد. طبق گفته اپل، این ناچ به دلیل وب‌کم تقویت ‌شده (اکنون ۱۰۸۰p بوده و نسبت به دوربین ‌های ۷۲۰p  مدل ‌های قبلی بالاتر است)  و حاشیه‌ های باریک اطراف صفحه ‌نمایش، مورد نیاز است. و در حالی که بریدگی در نوار منو نفوذ می کند، نوار منو در واقع به بالا منتقل شده است و اکنون منطقه ای را اشغال می کند که قبلاً توسط قاب های ضخیم تر مک بوک پروهای قدیمی تر اشغال می شد. این به این معنی است که فضای صفحه نمایش بسیار بیشتری برای کار در اختیار خواهید داشت. در نهایت مطمئن هستیم که بسیاری از افراد تنها پس از مدت کوتاهی با مک بوک پرو ۱۶ اینچی جدید به این ناچ عادت کرده و آن را خواهند پذیرفت.

البته ما در استفاده از برنامه ‌های مخفی کننده ناچ گیج شده‌ایم، زیرا تنها کاری که انجام می ‌دهند این است که نوار منو را دوباره به سمت پایین صفحه نمایش می ‌برند و صفحه را در اطراف ناچ سیاه می ‌کنند. این کار به طور موثری حجم صفحه نمایش شما را کاهش می دهد و به نظر می رسد که مک بوک پرو ۱۶ اینچی دوباره یک قاب زشت و قدیمی دارد. واقعاً ارزش انجام همه این کارها را ندارد، فقط به این دلیل که بریدگی را دوست ندارید! با این حال، بریدگی و اندازه بزرگ مدل ۱۶ اینچی به این معنی است که این لپ ‌تاپ برای همه جذاب نخواهد بود، به خصوص که مدل ۱۴ اینچی سطوح عملکرد مشابهی را در بدنه ای کوچک ‌تر ارائه می کند.

در ادامه، صحبت از عملکرد MacBook Pro 16 اینچی (۲۰۲۱) لذت بخش است. سیستم عامل macOS Monterey که از قبل نصب شده، سریع و پاسخگو است و تراشه M1 Pro در داخل مک بوک پرو ۱۶ اینچی، تمام کارهای خلاقانه ای که ما انجام می دهیم را به خوبی پردازش و مدیریت می کند.

برای مثال این کارها شامل ویرایش فایل‌های ویدیویی ۸K  متعدد در فاینال کات پرو، بازی با پروژه‌های پیچیده موسیقی در Logic Pro، و انجام مدل ‌سازی و انیمیشن سه ‌بعدی خواهد بود. این واقعیت که مک بوک پرو ۱۶ اینچی همه کارهای بالا را به راحتی وحتی در هنگام شارژ باتری، انجام می دهد، فوق‌العاده چشمگیر بود. مدلی که برای بررسی فرستاده بودیم دارای همان تراشه M1 Pro است که در MacBook Pro 14 اینچی نیز استفاده شده است، بنابراین عملکرد بسیار مشابه بود. در نتیجه این بدان معنیست که انتخاب خرید مک بوک پرو ۱۴ یا ۱۶ اینچی عمدتاً به بودجه و اینکه آیا صفحه نمایش بزرگتر می خواهید یا نه بستگی دارد.

ما هنوز مک بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۲۱) با تراشه M1 Max  را تست نکرده ایم، اما امیدواریم به زودی این کار را انجام داده و این مقاله را به روز کنیم. قطعا وجود تراشه جدید  M1 Max  این نوید را می دهد که عملکرد بهتری را به خصوص در مورد کارهای گرافیکی ارائه می دهد.  مک بوک پرو ۱۶ اینچی با تراشه M1 Max از حالت انحصاری High Power Mode بهره می برد که عملکرد را حتی بیشتر می کند و برای فشرده ترین موارد از جمله کارهایی همچون ویرایش فیلم خام  ۸k  طراحی شده است.

ویژگی گفته شده قطعا مورد مورد نیاز همه نخواهد بود، اما شایان ذکر است که فقط با مک بوک پرو ۱۶ اینچی M1 Max در دسترس خواهد بود. دارندگان مدل ۱۴ اینچی یا هر یک از مدل های دارای M1 Pro نمی توانند از این ویژگی استفاده کنند. با این حال، برای اکثر کارهای خلاقانه، ما مک بوک پرو ۱۶ اینچی با M1 Pro را انتخابی مناسب می دانیم. داشتن عملکردی desktop-class (ویژگی برای برنامه نویسی) در یک لپ تاپ واقعاً چشمگیر است و اگرچه به اندازه مدل ۱۴ اینچی قابل حمل نیست، اما همچنان لپ تاپی است که می توانید با راحتی معقول آن را همراه خود حمل کنید.

همانند صفحه نمایش مدل ۱۴ اینچی، نمایشگر مک بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۲۱) کاملا خیره کننده است و اندازه بزرگتر واقعا کار کردن با آن را راحت تر می کند. تصاویر در آن روشن، سرزنده و واضح بوده و رنگ ها و سطوح روشنایی باورنکردنی هستند. این بهترین صفحه نمایشی است که می توانید در حال حاضر روی یک لپ تاپ حرفه ای داشته باشید. اگرچه این بالاترین وضوح نیست اما فناوری پشت آن، به ویژه نمایشگر مینی LED و نرخ تجدید تطبیقی ​​Pro Motion،به این معنی است که بهترین ظاهر را برای پکیج کار شما، چه مدل ‌های سه بعدی، چه فیلم ‌ها یا عکس ‌ها، تضمین می‌کند و نیاز به اتصال مانیتور خارجی را از بین می برد.

وب کم آن نیز عالی بوده و تصاویر واضح و شفاف را ارائه می دهد. این روزها مهم است که بتوانید با مشتریان، همکاران و خانواده از طریق اینترنت صحبت کنید، در اینجا هم پیشنهاد ما مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۲۱) است که با ترکیبی از وب ‌کم بهبود یافته و میکروفون‌های داخلی با کیفیت استودیو بسیار خوب عمل می کند. عمر باتری نیز به شدت بهبود یافته است. اپل ادعا می کند که مک بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۲۱) می تواند تا ۲۱ ساعت پخش ویدئو داشته باشد که ۱۰ ساعت بیشتر از آخرین نسل مک بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۱۹) است. شرکت اپل همچنین قول داده است که این لپ‌ تاپ در هنگام  وب گردی تا ۱۴ ساعت دوام بیاورد که ما آن را به عنوان استفاده معمولی تا متوسط ​​تفسیر می‌کنیم.

در تست بنچمارک باتری که یک ویدیوی ۱۰۸۰p  را پخش کرد، مک ‌بوک پرو ۱۶ اینچی (۲۰۲۱) ۱۸ ساعت و ۴۸ دقیقه دوام آورد. این مقدار باورنکردنی بود و تقریباً سه ساعت از نتایج  MacBook Pro 14  اینچی بهتر است. اندازه بزرگتر ۱۶ اینچی به اپل این امکان را داده است که باتری بزرگتری را در خود جای دهد و این ویژگی به همراه ارائه یکی از بهترین عمرهای باتری در لپ تاپ به خصوص در دستگاهی به این قدرتمندی، جواب داده است. در طول مدتی که با مک بوک پرو ۱۶ اینچی مشغول بودیم، با خوشحالی یک روز کاری کامل بدون نیاز به وصل کردن آن به برق کار کردیم، و این واقعیت که هنگام شارژ مجدد باتری، محدودیتی در عملکرد و استفاده از آن نداشتیم، بسیار چشمگیر بود. این اولین باری است که می‌توانید از چنین لپ‌تاپ هایی برای کارهای سنگین بدون نگرانی در مورد وصل کردن آن به برق و شارژ مجدد، استفاده کنید.

در حقیقت اندازه بزرگتر مک بوک پرو ۱۶ اینچی معاوضه ای برای داشتن عمر باتری طولانی تر است و بسیاری از مردم متوجه خواهند شد که ارزش آن را دارد. به طور کلی، اپل کار بسیار خوبی را انجام داده است که یک لپ‌تاپ کاری مدرن برای متخصصان خلاق ایجاد کرده است که می تواند عملکرد فوق‌العاده‌ ای را، حتی در هنگام کار با باتری، همراه با بهترین صفحه نمایشی که می‌توانید در حال حاضر روی یک لپ‌تاپ داشته باشید، ارائه دهد. در نهایت باید بدانید که این لپ تاپ به اندازه مک بوک پرو ۱۴ اینچی قابل حمل نیست، اما اگر می خواهید صفحه نمایش بزرگتر و عمر باتری طولانی تری داشته باشید، مک بوک پرو ۱۶ اینچی مدلی است که مناسب شماست.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.