اخبار آیفون, بررسی, موبایل

آیفون ۱۳ در مقایسه با آیفون ۱۲: انتخاب شما کدام است؟

آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲

آیا آیفون ۱۳ جدید مناسب شماست و یا آیفون ۱۲ نیازهایتان را برطرف خواهد کرد؟

برای پاسخ به این سوالات و بررسی این دو گوشی هوشمند اپل در این مقاله با ما همراه باشید.

اپل سری جدید  گوشی های هوشمند خود را منتشر کرد و می توان گفت آیفون ۱۳ در بین آن ها محبوب ترین خواهد شد.

اما این گوشی جدید در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی آیفون ۱۲ چگونه است؟ ما زمان زیادی را با هر دو گوشی گذرانده ایم و نظرات مفیدی برای شما در مورد میزان پیشرفت اپل در این مبحث داریم.

در ادامه به بررسی و مقایسه این دو گوشی از جهات مختلف می پردازیم.

آیفون ۱۳ در مقابل آیفون ۱۲: طراحی

تا زمان ورود آیفون ۱۲ ، گوشی های اپل ظاهر کمی آشنا به خود گرفته بودند. تا اینکه برای اولین بار در آیفون SE  ۲۰۱۶ ، خطوط منحنی پشت به صورت لبه های تیز صنعتی درآمد.

با توجه به تغییرات و بازبینی اساسی زوایا و گوشه ها در سال های گذشته ، تعجب آور نیست که ببینیم iPhone 13 دارای طراحی بسیار مشابه iPhone 12 است. با نگاهی به دفترچه راهنمای طراحی اپل هم می توان به این نتیجه رسید که احتمالاً در چند سال آینده شاهد طراحی جدیدی از  iPhone نخواهیم بود.

آیفون ۱۲ و ۱۳ به طور مشابه تناسب دارند ، اما یکسان نیستند. در حالی که ابعاد آیفون ۱۲، ۱۴۶.۷×۷۱.۵×۷.۴ میلی متر است ، آیفون ۱۳ با ابعاد  ۱۴۶.۷×۷۱.۵×۷.۶۵میلی متر عرضه می شود، بنابراین کمی ضخیم تر است. همچنین ۱۰ گرم سنگین تر از آیفون ۱۲ ۱۶۴ گرمی است.

هر دو گوشی دارای لبه های آلومینیومی و سطوح شیشه ای هستند ولی در رنگبندی عرضه شده به بازار متفاوت اند.   iPhone 13 قرار است در رنگهای صورتی ، آبی ، میدنایت ، استارلایت و Product Red (قرمز) ارائه شود ، در حالی که می توانید iPhone 12 را در رنگهای مشکی ، سفید ، قرمز ، سبز ، آبی و (در نهایت) بنفش دریافت کنید.

قابل توجه ترین تفاوت ، به غیر از رنگهای جدید ، تغییر جهت به یک ماژول دوربین دوگانه مورب و اندازه بزرگتر آن در آیفون ۱۳ است. سری آیفون ۱۲ با حالت عمودی دوربین در پشت عرضه شد. در نتیجه تغییرات هرچند جزیی در ظاهر آیفون ۱۳ اما قاب های آیفون ۱۲ مناسب دستگاه جدیدتر نیست و این کمی ناخوشایند است.

هر دو گوشی دارای محافظ و پوشش صفحه نمایش نانو کریستالی سرامیک اپل هستند ، که باعث می شود این نمایشگرها چهار برابر قوی تر از نمایشگرهای گوشی های قبلی باشند. رتبه بندی IP68 نیز در همه آن ها وجود دارد ، به این معنی که هر دو گوشی می توانند تا شش دقیقه در شش متر آب غوطه ور شوند.

شایعات مربوط به بازگشت احتمالی Touch ID بسیار گسترده بود. شما در آیفون ۱۳ ، مانند آیفون ۱۲ ،  Face ID را خواهید داشت. در صفحه نمایش میزان ناچ یا بریدگی حدود ۲۰ درصد کوچکتر شده، بنابراین صفحه نمایش در اندازه بیشتری قابل مشاهده است.

آیفون ۱۳ در مقابل آیفون ۱۲: صفحه نمایش

این دو گوشی دارای صفحه نمایش بسیار مشابه ۶.۱ اینچی Super Retina XDR OLED با رزولوشن ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ هستند.

تفاوت اصلی شان در این است که آیفون ۱۳ می تواند حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیت را داشته باشد ، مانند آیفون ۱۲ پرو در سال گذشته که این میزان  ۲۸ درصد روشن تر از ۶۰۰ نیت آیفون ۱۲ است. اما هر دو در شرایط HDR   قادر به ارائه ۱۲۰۰ نیت یکسان هستند.

اپل همچنین ادعا می کند که صفحه نمایش آیفون ۱۳ کارآمدتر از مدل های قبلی است. هرچند هنوز نرخ تازه سازی بالایی وجود ندارد ، زیرا آیفون ۱۳ مانند آیفون ۱۲ در ۶۰ هرتز متصل مانده است و این می تواند دلیل بسیار خوبی برای ارائه نسخه pro  باشد.

شکاف یا همان کوچکتر از نظر فنی فضای بیشتری را در گوشه های بالایی صفحه نمایش به شما می دهد ، اما صادقانه بگوییم ما واقعاً متوجه مزایای کاربردی بزرگ و قابل توجهی نشدیم.

آیفون ۱۳ در مقابل آیفون ۱۲: دوربین ها

هر دوی این گوشی ها دارای دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی واید و اولترا واید هستند. اما سیستم آیفون ۱۳ به طور قابل توجهی بهبود یافته است. در حقیقت می توان گفت این بهبودی و پیشرفت شامل نویز کمتر در عکس های قابل مقایسه با آیفون ۱۲ است. درک اینکه چرا اینگونه است سخت نیست. سنسور ۱۲ مگاپیکسلی واید آیفون ۱۳ می تواند ۴۷ درصد بیشتر از قبل نور را جذب کند و پیکسل های ضخیم ۱.۷ میکرومتر را در مقابل ۱.۴ میکرومتر آیفون ۱۲ ضبط می کند.

شما همچنین می توانید سیستم تثبیت کننده تغییر سنسور را دریافت کنید که عکس ها را به طرز عجیب و غریبی در iPhone 12 Pro Max سال گذشته ثابت نگه داشته است ، در حقیقت این یک افزودنی چشمگیر است. ترکیبی از سنسور بزرگتر و تثبیت کننده برتر به این معنی است که عکس های کم نور درiPhone 13 بسیار بهتر از iPhone 12 هستند.

سنسور اولترا واید گوشی جدید نیز پیشرفت هایی را تجربه می کند که شامل دریچه دیافراگم f/1.8 گسترده تر در مقایسه با نمونه مشابه pokey f/2.4 آیفون ۱۲ است. مجدداً ، در شرایط کم نور نیز ، یک گام افزایش می یابد.

مثل همیشه ، نرم افزار دوربین اپل به اندازه سخت افزار دوربین آن مهم است ، شاید حتی بیشتر. امسال شما دارای استایل های عکاسی هستید که این امکان را می دهد ظاهر سفارشی را در تمام عکس های خود ، از کنتراست گرم تا سرد ، اعمال کنید. این ویژگی فراتر از فیلترهای ساده است و اساسا عکس های آیفون ۱۳ را بدون ایجاد چیزهای غیر طبیعی تغییر می دهد. این می تواند در نتیجه یک تغییر کاملاً ظریف باشد. از نظر ویدئویی ، آیفون ۱۳ دارای تمرکز روی “حالت سینمایی” است ، که می تواند به طور هوشمند نقطه کانونی خود را برای نتایج موجود انتخاب و تغییر دهد. نحوه تغییر فوکوس به طور خودکار هنگام تغییر موضوعات و پیش بینی اینکه سوژه ای قرار است وارد قاب شود ، جادوگری مرزی به نظر می رسد. برای به دست آوردن نتایجی که در پی آن هستید کمی بازی کردن لازم است ، اما علاوه بر این سرگرم کننده می باشد.

آیفون ۱۳ در مقابل آیفون ۱۲: مشخصات و عملکرد

سال جدید با پردازنده جدید سری A اپل! به همان اندازه که قابل پیش بینی است ، بی اندازه چشمگیر و موثر است. این بدان معناست که از A14 Bionic آیفون ۱۲ به A15 Bionic جدید در آیفون ۱۳ برخورد کنید. هر دو تراشه ۵ نانومتری دارند ، اما A15 دارای افزایش عملکرد سالم است. ما در حال بررسی یکCPU  ۶هسته ای که ۵۰ درصد سریعتر از رقبای پیشرو و یک پردازنده گرافیکی ۴ هسته ای که ۳۰ درصد سریعتر از رقبا می باشد ، هستیم. موتور عصبی آن در مقایسه با ۱۱ تریلیون عملیات A14 Bionic در ثانیه قادر به انجام ۱۵.۸ تریلیون عملیات است.

باز هم ، امسال تفاوت بیشتری بین iPhone 13 و برادر Pro آن وجود دارد.  A15 Bionic آیفون ۱۳ پرو دارای هسته GPU اضافی است که عملکرد گرافیکی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

در تست بنچمارک چند هسته ای Geekbench 5 ، آیفون ۱۳ امتیاز ۴۶۸۸ را نسبت به امتیاز ۳۸۵۹ آیفون ۱۲ گرفت که پیشرفت خوبی است. ولی هر دو امتیاز نسبت به جدیدترین گوشی های اندرویدی بسیار بیشتر و بالاتر هستند.

در شرایط کاربردی ، ما متوجه تفاوت بزرگی در این باره که iPhone 13 در کارهای روزمره بسیار سریعتر از iPhone 12 عمل کند، نشدیم. اگرچه بازی های سطح بالا مطمئناً از GPU اساسی مانند جی پی یو استفاده شده در آیفون ۱۳ سود می برند. هرکسی در سراسر جهان که آیفون خود را از آیفون ۸ یا مدل های قبل تر ارتقا می دهد ، مطمئناً متوجه افزایش عملکرد خواهد شد.

اپل همچنین ادعا می کند که آیفون ۱۳ بیش از گذشته از باندهای   ۵G پشتیبانی می کند.

اجازه دهید این واقعیت را جشن بگیریم که اپل سرانجام ذخیره سازی ۶۴ گیگابایتی را که مدتی است قدیمی به نظر می رسد ، کنار گذاشته است. با آیفون ۱۳ به شما ۱۲۸ گیگابایت ، ۲۵۶ گیگابایت یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره سازی پیشنهاد می شود ، در حالی که آیفون ۱۲ برای شروع ۶۴ گیگابایت به شما داده و حداکثر آن به ۲۵۶ گیگابایت رسید.

آیفون ۱۳ در مقابل آیفون ۱۲: باتری

باتری با ظرفیت ۲۸۱۵ میلی آمپر ساعتی آیفون ۱۲ نشان دهنده بازگشت ناخوشایندی از نسل قبلی خود بود. خوشبختانه آیفون ۱۳ ورق را برگرداند و با یک باتری بزرگتر ارائه می شود. اپل تمایل ندارد تا اندازه و ظرفیت باتری های خود را تأیید کند ، اما اکنون می دانیم که این گوشی جدید دارای یک باتری ۳۲۴۰ میلی آمپر ساعتی است. این افزایش قابل ملاحظه ای در ظرفیت است ، به همین دلیل می توان گفت که چرا اپل ادعا می کند با یک بار شارژ ۲.۵ ساعت بیشتر از آیفون ۱۳ در مقایسه با آیفون ۱۲ استفاده می کنید. مطمئناً ما نیز متوجه شدیم که عمر باتری در مقایسه با آیفون ۱۲ به میزان قابل توجهی بهبود یافته است.ما هر روز از دوره آزمایشی خود را با ساعاتی از شارژ اضافی سپری کردیم. مثلا در یک روز ۱۳ ساعته که مصرف باتری را به حداکثر رساندیم ، با استفاده از صفحه نمایش در روشنایی کامل به مدت هشت ساعت و ۴۸ دقیقه ، ۲۰ درصد از شارژ آن باقی ماند.

در حالی که آیفون ۱۲ در اواخر روز به ندرت داغ می کرد ، استفاده از  ۵G به سرعت باتری آن را خالی می کرد و استقامت پخش فیلم به طرز عجیبی بدتر از آیفون ۱۱ بود.

MagSafe برای چرخش دیگری باز می گردد ، اگرچه هیچ پیشرفتی در نسل دوم مشاهده نشده است. نرخ شارژ بی سیم ۱۵ وات باقی می ماند. بار دیگر ، شما باید شارژر سیمی ۲۰ واتی خود را برای iPhone 13 تهیه کنید. در این صورت ، طبق تجربه ما ، می توانید از ۰ تا ۵۱ درصد را در ۳۰ دقیقه دریافت کنید.

جمع بندی

آیفون ۱۳ یک پیشرفت عالی بعد از آیفون ۱۲ است. ولی شاید با توجه به طراحی های مشابه و ویژگی های قابل مقایسه آنها ، ارزش ارتقا و تعویض از یکی به دیگری را ندارد ، اما هرکسی که از گوشی قدیمی تر مانند آیفون ۸ استفاده می کند ، پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت.عمر باتری شاید مهمترین پیشرفت در اینجا باشد و iPhone 13 شما را در یک روز استفاده فشرده و کامل به شکلی که iPhone 12 همیشه برای انجام آن تلاش می کرد و مشکل داشت ، پیش می برد. در عین حال ، دوربین آیفون ۱۳ نشان دهنده یک گام بزرگ نسبت به آیفون ۱۲ است. این دوربین از بسیاری جهات با سنسور بزرگ و تثبیت کننده پیشرفته به iPhone 12 Pro Max سال گذشته نزدیکتر است. به خصوص در نور کم ، عکسهای بسیار قابل توجهی می گیرد.پرفورمنس نیز گام بزرگی به جلو برداشته است ، اگرچه در استفاده روزمره پر سرعت و فوری قابل توجه نخواهد بود. به هر حال ، آیفون ۱۲ نیز هنوز یک گوشی سریع است. در مجموع می توان گفت ، کاربران iPhone 12 می توانند حداقل تا یک سال دیگر آرامش داشته باشند. اما برای سایر کاربران ، آیفون ۱۳ از هر نظر که دارای اهمیت است برتر است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.