اخبار آیفون, بررسی

آیا آیفون مینی دیگر باز نخواهد گشت؟

آیا آیفون مینی دیگر باز نخواهد گشت؟

پیش‌بینی ما: آیفون مینی از خاکستر برمی‌ خیزد…!

 امروز در مورد آیفون مینی و مرگ نابهنگام آن صحبت خواهیم کرد. آیا واقعاً آیفون مینی باز نخواهد گشت؟ پیش بینی های ما برخلاف این ادعاست…

من کاملاً معتقد هستیم که آیفون مینی به عنوان آیفون SE بعدی بازخواهد گشت!

ما معتقدیم که نسل چهارم آیفون SE به شکل یک آیفون مینی خواهد بود. از این رو، شکل ظاهری مینی زنده خواهد ماند.

آیا نظر شما مخالف پیش بینی و ادعای ماست؟ بسیار خوب، پس اجازه دهید استدلال هایمان را ارائه کنیم و شما قضاوت کنید.

فهرست:

۱.شایعات درست هستند، آیفون مینی مرده است

۲.آیا کسی آیفون مینی را دوست نداشت؟

۳.آیفون SE جایگاه آیفون مینی را گرفت

۴.آیفون SE 4 یک آیفون مینی خواهد بود؟ استدلال های ما

۵.نتیجه گیری

آیا خط تولید آیفون مینی متوقف می شود؟

بیش از یک سال است شایعاتی می شنویم مبنی بر اینکه اپل قصد دارد خط تولید مینی را متوقف کند. پس از عرضه آیفون ۱۲ مینی (اولین مینی آیفون)، استقبال از آن بسیار ضعیف بود و اپل به سرعت خطوط تولید خود را بر این اساس تنظیم کرد و خروجی دستگاه های آیفون ۱۲ مینی را کاهش داد.

سپس، همانطور که ما در حال آماده شدن برای رونمایی از سری آیفون ۱۳ بودیم، بسیاری از تحلیلگران و افشاگران گفتند این آخرین باری است که یک نسخه “مینی” را می بینیم. البته با توجه به ارزشش، به نظر می رسد حق با آن ها بوده است، زیرا همه افشاگری ها و شایعات در مورد سری آیفون ۱۴ به یک مدل جدید “Plus-sized” و بدون مینی اشاره دارد.

آیا کسی آیفون مینی را دوست ندارد؟

به طور مداوم، نسخه های کوچک دو نسل اخیر آیفون کمترین علاقمندان را داشته اند. در مجموع خط تولید آیفون ۱۲، مدل آیفون ۱۲ مینی ، ۵ درصد از جایگاه کل دستگاه های فروخته شده را دارد. همین داستان در سری آیفون ۱۳ نیز تکرار شد.

اما بیایید این موضوع را بپذیریم که سری آیفون ۱۲ بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه فروخته است (این آمار مربوط به اواسط سال ۲۰۲۱ بوده و بنابراین تا به حال بیشتر شده است). این بدان معناست که اپل ۵ میلیون از مدل مینی برای نسل ۱۲ خود تولید و عرضه کرده است. با این که این یک رقم پرفروش و بزرگ نیست، اما هنوز هم عددی ست که نادیده گرفتن آن سخت است. ما تقریباً مطمئن هستیم که بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند دوست دارند گوشی کوچکی داشته باشند که به طور مداوم میلیون ‌ها فروش داشته باشد.

همچنین، با مرور در میان انجمن گوشی‌های هوشمند که خواهYouTube ، ردیت یا حتی نظرات خود ما باشد، همیشه می‌ توانید طرفداران وفادار iPhone mini  را ببینید. واضح است که آن ها وجود دارند و اگر اپل مدل های کوچک را کنار بگذارد، انبوهی از مشتریان ناامید خواهد داشت.

بنابراین… آیا تولید آیفون مینی واقعاً پایان یافته است؟ نه! ما بر این باوریم که قطعا با نام دیگری بر می گردد.

آیفون مینی در مقابل آیفون  SE

iPhone SE  و iPhone mini از زمان آغاز به کار شباهت ها و حتی برخوردهای زیادی داشتند. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم دچار کمی cannibalization (کاهش فروش محصولات خود شرکت در نتیجه معرفی یک محصول مشابه دیگر) شده اند. بیایید نگاهی اجمالی به مقایسه این دو محصول بیندازیم:

از نظر طراحی، آن ها محصولات فوق العاده مشابهی هستند که هدف شان دو بخش یکسان از بازار یعنی مخاطبان گوشی های هوشمند کوچک می باشد. این مدل‌ ها معمولاً توسط کاربرانی با فعالیت بالا انتخاب نمی ‌شوند زیرا آن ‌ها اندازه صفحه ‌نمایشی را که امکان استفاده راحت برای مدت طولانی را فراهم کند ندارند. همچنین ظرفیت باتری برای ساعت ‌های طولانی بازی کردن، پخش آنلاین در یوتیوب و فعالیت مداوم در رسانه ‌های اجتماعی را ندارند.

گوشی‌های هوشمند کوچک معمولاً توسط کسانی که می خواهند دستگاهی کوچک و آسان برای حمل در هر جیبی داشته باشند، انتخاب می شوند.

دستگاهی که به اندازه کافی برای گرفتن عکس ‌های گاه به گاه یا استفاده زیاد و پی در پی از مدیا خوب است. البته اگر ارزان تر هم باشد یک مزیت بزرگ است.

وقتی آن ها را به این شکل مورد مقایسه قرار می دهیم، به سرعت مشخص می شود که iPhone SE و iPhone mini انتخاب های کاملاً خوبی برای این نوع کاربران هستند و اگر خریدار مطلقاً به داشتن یک “طراحی مدرن” اهمیتی نمی دهد، بدیهی است که به سراغ iPhone SE ارزان و کلاسیک می رود. به همین دلیل سهم بازار مینی توسط یکی از خواهر و برادرهای خودش به سرقت رفت!

در نموداری از ۱۰ گوشی برتر فروخته شده در سال ۲۰۲۱ iPhone SE  در جایگاه ۸ است. در این نمودار آیفون ۱۲ مینی در دسترس نیست. آیا این قضیه اتفاقیست؟

آیفون SE 4 دارای طراحی آیفون مینی خواهد بود: استدلال های ما

جزییات iOS  به زودی نیاز به طراحی مجدد خواهند داشت.

ممکن است ما در جایگاه یک مهندس یا توسعه‌ دهنده نرم‌ افزار در کوپرتینو نباشیم، اما معتقدیم که اپل به خود اجازه داده است همان طراحی آیفون ۶ را برای آیفون SE (2022) حفظ کند، فقط به این دلیل که هنوز از آیفون ۸ با iOS 16 پشتیبانی می ‌کند.

ببینید، آیفون ۸ قدیمی ترین آیفونی است که آپدیت بعدی سیستم عامل موبایل اپل را دریافت می کند. این نکته قابل توجه است زیرا به دلیل وجود دکمه هوم با Touch ID و صفحه نمایش ۱۶:۹، اپل همچنان نیاز به کدنویسی با نوع رفتار متفاوت برای iOS دارد. کشیدن انگشت از پایین مرکز کنترل را به سمت بالا می آورد، دکمه Touch ID برای فرستادن شما به بخش Home یا دوبار فشار دادن برای باز کردن برنامه های اخیر وجود دارد.

هنگامی که iOS 16 منتشر شود، این گوشی ها مدل هایی با دکمه های هوم هستند که از آن پشتیبانی می کنند:

آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس

iPhone SE (2020)

iPhone SE (2022)

در آینده نزدیک، چه با  iOS 17  یا  iOS 18، پشتیبانی از آیفون ۸ در نهایت حذف خواهد شد و هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. بنابراین، این فهرست کمتر خواهد شد و تنها مدل ‌های آیفون SE در آن باقی می ‌مانند.

ما فکر می کنیم، از زمان عرضه نسخه های گفته شده به بعد، اپل فقط برای ساده‌ سازی زیرساخت ‌های iOS به دنبال پاک کردن طراحی قدیمی از مجموعه خود خواهد بود.

MagSafe  و آیفون مینی

اپل دوست دارد کانکتورهای خود را بسازد، زیرا می ‌تواند از طریق گواهی ‌های لوازم جانبی پول بیشتری کسب کند. این قضیه در مورد حلقه مغناطیسی MagSafe صدق می کند و احتمالاً متوجه شده اید که سازندگان لوازم جانبی معروف، شارژرهای MagSafe دارای گواهی MFi و غیره را می فروشند..

اکنون که اتحادیه اروپا اساساً کانکتور لایتنینگ را به سمت فراموشی می کشد، MagSafe  تنها منبع درآمد MFi باقی خواهد ماند.

بدیهی است که هرچه تعداد آیفون های دارای MagSafe بیشتر باشد، سود بالقوه کوپرتینویی ها بهتر است. طراحی فعلی آیفون SE جایی برای آرایه آهنربا MagSafe ندارد اما برای مدل های آیفون مینی وجود مگ سیف ممکن خواهد بود!

آیفون SE قرار است دوباره طراحی شود

سرسختی اپل برای تغییر طرح محصول، اصل مطلب برای شوخی های فراوان است. اما اجازه دهید این را بپذیریم که دیر یا زود این اتفاق می افتد زیرا آیفون SE مدت‌ هاست که هیچ تغییر و طراحی جدیدی نداشته است.

در کل، اپل در حال یکسان سازی زبان طراحی محصولات خود است. شکل مربع ضلع مسطح در طراحی لپ‌ تاپ‌ های آن دیده می ‌شود و وجود ناچ (بریدگی) در هویت برند (و صفحه ‌نمایش) آن جا سازی شده است.

البته فقط مسئله زمان مطرح است که ظاهر کلاسیک آیفون نیز به کندی مسیر تغییر را طی کند. با توقف تولید سری آیفون ‌های مینی و ساخت بسیاری از بدنه‌ های آلومینیومی و فروش نرفته آن، به نظر من بدیهی است که اپل آن‌ ها را با هر چیپ فوق ‌العاده‌ای که در سال ۲۰۲۴ بسازد، تطبیق خواهد داد و آن ها را به عنوان نسل چهارم آیفون SE به فروش خواهد رساند.

استدلال مخالف: خط تولید iPad  شواهدی از این رفتار را نشان نمی دهد

اگر به خط تولید آیپد نگاهی بیندازید، می توان به راحتی با نکاتی که در این مقاله اشاره کردیم، استدلال کرد. اپل سال به سال (تقریباً)، آیپد پایه ۳۳۰ دلاری را به ‌روزرسانی می ‌کند و همچنان به ساخت آن با حاشیه‌ های بزرگ، دکمه هوم و بدون Face ID ادامه می ‌دهد.

تا حدودی درست است، اما می‌ خواهیم به این نکته اشاره کنیم که iPadOS در هر نوع آیپدی یکسان عمل می‌کند چه با دکمه هوم باشد چه یک iPad  Pro با قاب نازک. حرکات جهت یابی و هدایت در آن یکی ست و رفتار یکسانی دارید، فقط انواع Touch ID از اسکن اثر انگشت به جای Face ID برای بیومتریک استفاده می ‌کنند. بنابراین، موضوع یکسان سازی نرم افزار از راه دور است.

MagSafe  چیزی نیست که در خط تولید iPad  وجود داشته باشد. این دستگاه دارای رابط هوشمند برای لوازم جانبی صفحه‌ کلید می باشد که اپل می ‌فروشد و شایان ذکر است که رابط هوشمند در نهایت آن را به ارزان ‌ترین آیپد رساند و با صفحه کلید هوشمند Folio سازگار کرد.

همچنین باید اشاره کنیم که آیپد پایه تنها آیپدی است که هنوز کانکتور لایتنینگ دارد و همه مدل ‌های دیگر به USB C مجهز شده ‌اند. مطمئن هستیم که مدل پایه نیز به ‌زودی از آن پیروی خواهد کرد (زیرا مقررات اتحادیه اروپا در راه است). در واقع، ما فکر می ‌کنیم آ‌یپد پایه به‌ زودی طراحی مجددی برای خودش خواهد داشت. اما … این مقاله در مورد آن نیست و در مقالات بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

نتیجه گیری

ما معتقدیم که iPhone SE (نسل چهارم) در سال ۲۰۲۴ با طراحی iPhone mini عرضه خواهد شد، تجربه (و توسعه) استفاده از iOS  را در همه دستگاه‌ ها ساده‌ تر می ‌کند، MagSafe  را به یک ویژگی مشترک در همه آیفون ‌ها تبدیل می ‌کند و Face ID (که اکنون یک ویژگی بسیار اساسی و اصلی iOS است) در همه آیفون ‌ها وجود خواهد داشت. در نهایت یک طراحی مجدد را در خط تولید SE به ارمغان می آورد و طرفداران آیفون مینی را نیز راضی نگه می دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.