اخبار آیفون, بررسی

مقایسه دو گوشیiPhone SE (2022)  و iPhone 13 mini

-iPhone-SE-2022-or-iPhone-13-mini-2

مقایسه دو گوشیiPhone SE (2022)  و iPhone 13 mini

مقدمه

iPhone SE 3  نه تنها ارزان ‌ترین مدل آیفون جدید است، بلکه کوچک ‌تر از سایر آیفون‌ های موجود در بازار می باشد البته به جز یکی که آن چیزی نیست جز: iPhone 13 mini

بنابراین، اگر به دنبال یک گوشی واقعا جمع و جور هستید، SE  جدید و  ۱۳mini  باید در صدر لیست شما باشند!

اما آیفون ۱۳ مینی گران ‌تر چه چیزی دارد که آیفون SE 3 بسیار ارزان‌ تر ندارد؟ این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ و کدام یک را باید انتخاب کنید؟

در این مقاله، تمام تفاوت ها را با جزئیات مرور می کنیم و سعی می کنیم بگوییم که با توجه به خواسته هایتان کدام مدل برای شما مناسب تر است.

بیایید زمان را تلف نکنیم و دقیق تر نگاه کنیم!

تفاوت های دو گوشی  iPhone SE (2022)  و iPhone 13 mini

۱۳mini  جمع و جور تر است، اما SE باریک تر!

SE  صفحه نمایش کوچک تری دارد.

۱۳  مینی از نمایشگر OLED  با رنگ ‌های زنده ‌تر استفاده می ‌کند.

۱۳mini  همچنین دارای Face ID در مقابل Touch ID در SE است.

SE  دارای ۶۴ گیگابایت حافظه پایه در مقابل ۱۲۸ گیگابایت حافظه در ۱۳ مینی است.

هر دو دارای یک تراشه A15 هستند.

باتری ۱۳ مینی کمی بیشتر دوام می آورد.

طراحی و کیفیت نمایشگر

شاید به استایل اهمیت ندهید، اما ۱۳ mini  واقعا جمع و جور بوده و صفحه نمایش آن بسیار بهتر است.

آیفون  SE (2022) با حاشیه های بزرگ در اطراف صفحه نمایش و طراحی قدیمی، در دنیای فناوری امروزی کمی از مد افتاده به نظر می رسد، در حالی که ۱۳ مینی با حاشیه باریک و صفحه نمایش به اصطلاح edge to edge (بدون حاشیه) بسیار به روز تر است.

اما حتی با قیمت ارزان تر و طراحی قدیمی، SE  به هیچ وجه ضعیف ساخته نشده و این خصوصیات باعث نادیده گرفتن ویژگی های خوب این گوشی نمی شود. iPhone SE 3 پشتی شیشه ای و فریم آلومینیومی بسیار شبیه به ۱۳ mini  دارد و هر دو گوشی همچنین دارای محافظت در برابر آب و گرد و غبار هستند. (IP67 در SE، IP68 در ۱۳mini، تفاوتی ناچیز..)

۱۳ مینی مطابق با نام خود بوده و در واقع کمی کوچک تر است. با این حال، هر دو این گوشی ها نشان داده اند که وزنشان سبک است و برای حمل در جیب راحت هستند.

از نظر قابلیت کاربردی بودن، طراحی یک طرفه مسطح ۱۳ مینی، برداشتن گوشی از روی میز را آسان تر می کند. از سوی دیگر، SE  با کناره های منحنی عرضه می شود که به احساس راحتی بیشتر هنگام در دست گرفتن آن کمک می کند.

اما در حالی که ممکن است در مورد جذابیت و زیبایی شناسی بحث کنیم، هیچ بحثی در مورد کیفیت صفحه نمایش وجود ندارد: آیفون ۱۳ مینی صفحه نمایش بهتری دارد و این مساله به راحتی قابل مشاهده است! این گوشی پنل نمایشگر بزرگ تر ۵.۴ اینچی در مقابل ۴.۷ اینچی در گوشی SE  دارد، ابعاد آن ها نیز متفاوت است: ۱۳ مینی بلندتر و باریک تر است، در حالی که صفحه نمایش SE ابعاد گسترده تری دارد.

با این حال، آنچه در اینجا بیش از همه اهمیت دارد، فناوری صفحه نمایش است. SE از فناوری LCD قدیمی تر استفاده می کند، در حالی که گوشی ۱۳ مینی روی فناوری مدرن OLED شرط بندی می کند! و این حتی بحث رقابتی نیست زیرا پنل OLED دارای رنگ‌های مشکی عالی، کنتراست عالی، رنگ‌ های پر جنب و جوش، بدون سایه اندازی روی تصویر است و رزولیشن واضح ‌تری دارد (۷۵۰p  در SE در مقابل ۱۰۸۰p  در ۱۳mini) ما متوجه شدیم که SE کم ‌نور تر است، واکنش کندتر، سایه اندازی و زوایای دید نامناسبی دارد.

نمایش اندازه گیری ها و کیفیت

از نظر بیومتریک (اثرات انگشت و اسکن چشم انسان با اهداف امنیتی)، ۱۳mini  به Face ID متکی است، در حالی که SE دکمه هوم Touch ID را بازگردانده است.  Face ID مینی تا هنگامی که ماسک روی صورت نداریم بی دردسر کار می کند ، اما با وجود  Covid که هنوز در اطراف ماست، شاید در واقع Touch ID را ترجیح دهیم زیرا با یا بدون ماسک به راحتی کار می کند.

عملکرد و نرم افزار

چیپست A15 قدرتمند

اپل چند سال پیش بازار گوشی های مقرون به صرفه را با SE اورجینال که دارای پردازنده ای درجه یک بود، تکان داد. در آن زمان برای بودجه محدود داشتن چنین گوشی ای بی سابقه بود! این روزها، وقتی متوجه شدیم که اپل تراشه A15 را نیز به SE 3 می ‌آورد، چندان شوکه نشدیم.

همانطور که می دانید، چیپست A15  نه تنها قدرتمند است، بلکه دارای رتبه سریع ترین تراشه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ است.

در بخش گرافیکی، هر دو گوشی دارای تراشه های یکسان هستند، اما جالب است بدانید که آیفون ۱۳ مینی بسیار سریع تر و بهتر عمل می کند.

از نظر نرم ‌افزاری، هر دو گوشی دارای iOS 15 هستند، هر دو برای سال ‌های طولانی به‌ روزرسانی خواهند شد و هر دو کاملاً آینده ‌نگر هستند.

دوربین

SE  در “Single-camera Edition”(نسخه تک دوربین)

خب، حقیقت این است که SE مخفف “Special Edition” است یا حداقل قبلاً بود، اما در واقع کلا فقط با یک دوربین در پشت خود عرضه می شود، در حالی که ۱۳ mini همان لنز واید را در کنار یک دوربین فوق عریض ارائه می کند.

در واقع بسیار خوب است که ببینید SE (2022) همه کارها و اعمال پردازشی یکسان، حتی Smart HDR4 و بهبود کیفیت ویدیو را دارد و تنها چیزی که در برگه مشخصات دوربین دیگر وجود ندارد تثبیت ‌کننده ویدیو با تغییر سنسور است که آن را در ۱۳ مینی خواهید داشت.

نمونه ‌های دوربین آیفون SE (2022) در مقابل آیفون ۱۳ مینی

تفاوت اصلی در عکس‌ های نور روز عمدتاً ناشی از دوربین عریض ‌تر آیفون ۱۳ مینی در مقایسه با SE است، اما برای بقیه رنگ ‌ها، جزئیات و محدوده دینامیکی به‌ طور قابل ‌توجهی مشابه هستند.

عکس‌ های شب گوشی آیفون SE (2022) در مقایسه با آیفون ۱۳ مینی

به هرحال، در نور کم، SE  از حالت شب پشتیبانی نمی‌ کند و این مورد با خروجی تصاویری که فاقد شفافیت و شادابی در مقایسه با عکس های آیفون ۱۳ مینی هستند، قابل توجه بوده و این تفاوت بسیار محسوس است.

اما کیفیت ویدیو چطور؟

باز هم، میدان دید وسیع‌ تر در آیفون ۱۳ مینی قابل توجه است. هنگام تست فیلمبرداری در هر گوشی ما شروع به راه رفتن و حرکت شدیم. جالب است بدانید که با این کار در SE کمی لرزش در فیلمبرداری احساس خواهید کرد در حالی که ۱۳ مینی بسیار پایدارتر باقی می‌ ماند.

به غیر از مشکل عدم وجود تثبیت کننده ویدیو، در نورکم جزئیات در SE تار به نظر می رسد در حالی که در ۱۳mini  واضح است و رنگ ها نیز بهتر حفظ می شوند. همچنین متوجه شدیم که هر حرکت دوربین باعث ایجاد سایه اندازی در SE می شود، در حالی که گوشی ۱۳mini  کیفیت تصویر را حفظ می کند.

کیفیت صدا و هپتیک

آیفون ۱۳ مینی ممکن است کوچک باشد، اما بلندگوهایش به خوبی کار می کند.  SE از یک سیستم بلندگوی دوگانه مشابه با یک بلندگوی اصلی در پایین گوشی استفاده می ‌کند که با کمک یک بلندگوی ثانویه در گوشی عمل می کند.

و در مورد جک هدفون، خب… حذف شده است! این مورد در چند سال گذشته و مدل های قدیمی وجود داشته، اما در آیفون‌ های جدید برنمی گردد و این پایانی بر داستان جک هدفون است.

عمر باتری و شارژ

اینجا منتظر معجزه نباش!

آیا تفاوتی در طول عمر باتری بین آیفون SE (2022) و ۱۳mini  وجود دارد؟ اپل به این سوال پاسخ مثبت داده و می گوید که این شرکت عمر باتری را در ساعت ‌ها پخش مداوم ویدیو اندازه‌ گیری می‌ کند و در اینجا اعداد رسمی این مقایسه برای هر دو آمده است.

این ارقام شامل:        پخش ویدیو          پخش آنلاین و جریانی ویدیو           پخش صدا

اس ای ۲۰۲۲:                ۱۵                              ۱۰                                   ۵۰

۱۳ مینی:                     ۱۷                              ۱۳                                    ۵۵

*همه مقادیر بالا بر حسب واحد ساعت اندازه گیری شده اند.

افسوس از گوشی های کوچک و عمر باتری! ترکیب جالبی نیستند، اما اگر افسوس اجتناب ‌ناپذیر را رها کنیم و با واقعیت روبه‌ رو شویم، می ‌بینیم که واقعاً چگونه SE نسبت به مدل قبلی خود پیشرفت کرده است، اما ۱۳مینی است که کمی بیشتر دوام می ‌آورد.

ما با استفاده متوسط ​​از ۱۳ مینی یک روز کامل را به راحتی شارژ داشتیم که این ویژگی خوب و قابل توجه است. اما این گوشی ها کاربرانی که فعالیت سنگین دارند را ناامید کرده و آن ها را اغلب مجبور به استفاده از شارژر می کنند.

حداکثر سرعت شارژ در هر دو به ۲۰ وات محدود شده است و به طور واقعی حتی کمی کمتر است.

هر دو SE و ۱۳mini  از شارژ بی ‌سیم پشتیبانی می ‌کنند، اما شما از شارژ مغناطیسی فانتزی و سریع ‌تر MagSafe در ۱۳ miniذ بهره می ‌برید، در حالی که SE نمی ‌تواند به همان اندازه محکم با شارژر بی سیم چفت شود و با سیم ‌پیچ‌های شارژ بی‌ سیم معمولی ‌اش چندان جالب نیست.

نتیجه و قضاوت نهایی

بنابراین… وقت آن است که به سؤالی برگردیم که همه چیز را با آن شروع کردیم: آیا باید تقریباً دو برابر پول را برای iPhone 13mini  هفتصد دلاری خرج کنید در حالی که می توانید یک iPhone SE (2022) را فقط با ۴۳۰ دلار تهیه کنید؟

اگر شما فقط یک کاربر معمولی هستید که آیفونی می ‌خواهید تا از آن به عنوان یک گوشی همراه با رسانه ‌های اجتماعی و پیام‌ رسانی استفاده کنید، باید بگوییم که iPhone SE کاملاً کافی است و مقداری پول در جیب شما باقی می ‌گذارد.

ولی اگر شما علاقمند به استفاده از دوربین فوق عریض هستید و با تماشای ویدیوهای زیاد از رنگ های زنده صفحه نمایش OLED خوشحال می شوید و در نهایت اگر به عمر باتری کمی بیشتر اهمیت می دهید، بدون شک ۱۳ مینی تقریباً از هر نظر زیباتر و برای نیازهای شما مناسب تر است.

و اما SE چطور؟ این گوشی حس نوستالژیک واقعی را به شما باز می گرداند و بله، این گوشی با دکمه هوم مدل های قدیمی ساخته شده، دکمه ای که شاید در هیچ مدل دیگر گوشی های آیفون برنگردد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.