بررسی, تکنولوژی

معرفی تراشه Apple M2

تراشه Apple M2

تراشه Apple M2 دنباله ای بر M1

اپل تراشه M2 را در مراسم WWDC 2022 رسما معرفی کرد. معرفی این تراشه نشانه پیروی از تراشه ‌های موفق M1 است که انتقال دو ساله اپل به سیلیکون مخصوص مک ‌هایش را آغاز کرد. محصولاتی که از این تراشه ‌ها استفاده می ‌کنند هنوز عرضه نشده ‌اند، بنابراین چیزهای زیادی از جمله جزئیات عملکرد و مشخصات وجود دارد که ما هنوز نمی ‌دانیم. اما هم از آنچه که اپل در مورد M2 اعلام کرده و هم از اطلاعات افشا شده در مورد  M2، تلاش کرده ایم همه چیزهایی که تاکنون می دانیم را در این مقاله برای شما گردآوری کنیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تراشه با ما همراه باشید.

چه محصولاتی M2 را دریافت می کنند؟

به طور گسترده ای حدس زده می شد که نسل بعدی اپل سیلیکون در ایونت WWDC  معرفی خواهد شد و این فرضیات حداقل تا حدی درست بود. اپل از یک مک بوک ایر بازطراحی شده با تراشه M2 رونمایی کرد و ظاهر جدید آن بسیار شبیه به مک بوک پروهای تازه اصلاح شده است. مک بوک پرو ۱۳ اینچی نیز تراشه M2 را دریافت خواهد کرد، اما اپل طراحی تازه ای را که مک بوک ایر داشت، به آن ارائه نداد.

در ادامه و مانند چرخه  M1، ما انتظار داریم که M2 در مک مینی ارتقا یافته و iMac 24 اینچی ظاهر شود. فراتر از M2 پایه، اپل احتمالا آن را برای گزینه های قدرتمندتر خود مانند  M2 Pro، M2 Max  و M2 Ultra گسترش خواهد داد. شایعه شده است که این تراشه ها در نهایت در محصولات سطح حرفه ای مانند مک بوک پرو ۱۴ اینچی، مک بوک پرو ۱۶ اینچی، مک استودیو و غیره ظاهر خواهند شد.

عملکرد و مشخصات

تا زمانی که خود سیستم‌ ها را بررسی نکنیم، نمی ‌توانیم نتایج عملکرد M2 را تأیید کنیم، اما اپل برخی از ادعاهای خود را درباره بهبودهایی که در تراشه ایجاد شده منتشر کرده است. این چیپست هنوز هم دارای یک CPU 8 هسته ای است که به چهار هسته کارآمد و چهار هسته عملکرد تقسیم می شود. این همان پیکربندی هسته ای می باشد که در M1 ارائه شده است.

M2  بر اساس یک گره پردازشی N5P نسل دوم از  TSMC و نه گره N3 شایعه شده، است. گزارش ها حاکی از آن است که این امر به دلیل تاخیر در تولید و قفل شدن در چین بوده است که باعث شده اپل از این گره ۵ نانومتری به عنوان پایه ای برای M2 استفاده کند. گره N5P تنها ۷ درصد بهبود عملکرد را نسبت به N5 با ۱۵ درصد مصرف انرژی کمتر ارائه می دهد، در حالی که گفته می شود گره نسل بعدی واقعی یعنی N3، تا ۱۵ درصد عملکرد بالاتر و ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتر از N5 ارائه می دهد.

در نهایت، این بدان معناست که M2 جهش کمتری در عملکرد نسبت به آنچه اپل در ابتدا می ‌خواست، ارائه می ‌دهد. اگرچه M2 دارای برخی ویژگی ‌ها و ارتقاءهای جدید است که معامله را شیرین می‌ کند. به عنوان مثال، اکنون تا ۲۴ گیگابایت حافظه یکپارچه اپل را پشتیبانی می کند. همچنین از پهنای باند حافظه ۵۰ درصد بیشتر از ۵۰ گیگابایت در ثانیه یعنی تا ۱۰۰ گیگابایت در ثانیه پشتیبانی می کند. اپل همچنین همان «موتور رسانه ای با کارایی بالا» را که در M1 Pro و M1 Max گنجانده شده را ارائه کرده است. این به معنای رمزگذاری رسانه سریع تر و با شتاب سخت افزاری است. اپل همچنین ادعا می کند که موتور عصبی آن تا ۴۰ درصد سریع تر است.

به طور کلی، اپل می گوید که سی پی یو  M2 18درصد  سریع تر از M1 است. اما گرافیک نیز ارتقا یافته است. M2 اکنون دارای ۱۰ هسته گرافیکی می باشد که مسلما از قبل بیشتر شده است. اپل می گوید که این بهبود به ۳۵ درصد عملکرد گرافیکی بهتر منجر می شود. این مشخصه نیز با بهبود چارچوب گرافیکی Metal 3 و حتی ارتقاء مقیاس MetalFX برای بهبود عملکرد در برخی بازی ها تقویت شده است.

قیمت و تاریخ عرضه

تنها دو دستگاه M2 تاکنون معرفی شده است: مک بوک ایر جدید و مک بوک پرو ۱۳ اینچی. مک بوک ایر ۱۳ اینچی M2 با قیمت ۱۲۹۹ دلار به فروش می رسد. (همان گزینه M1 در زمان عرضه) M2 MacBook Air  گران ‌تر از همتای M1 خود است و از ۱۱۹۹ دلار شروع می‌ شود. M1 MacBook Air  با قیمت ۹۹۹ دلار (و هنوز هم به فروش می رسد) شروع شد.

هر دو دستگاه دارای تراشه M2  ماه آینده در دسترس خواهند بود، اما اکنون می توانید آنها را پیش خرید کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.