بررسی, موبایل

تحلیل تخصصی گوشی شیائومی ردمی ۱۰

تحلیل تخصصی گوشی شیائومی ردمی 10

با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی ۱۰ بپردازیم.

در نیمه راه تبدیل شدن به یک گوشی مقرون به صرفه عالی

یک بررسی دو دقیقه ای

شیائومی ردمی ۱۰ یک گوشی اندرویدی ارزان قیمت ۴G  است که ویژگی های برجسته اش در ابتدا آن چیزی نیست که به نظر می رسد. شیائومی عمداً محفظه دوربین Redmi 10 را به نوعی ساخته است تا پیشرفته به نظر برسد، اما مدل های دوربینی که در این گوشی ارائه شده، در بهترین حالت واقعاً متوسط ​​است. با این که دوربین اصلی آن سنسوری ۵۰ مگاپیکسلی دارد، اما نتایج عکاسی تقریبا ناهماهنگ بوده و به ندرت جذاب به نظر می رسند.

از نقاط قوت واقعی و قابل توجه ردمی ۱۰ می توان به عمر باتری قوی و صفحه نمایشی با وضوح مناسب اشاره کرد. همچنین حتی اگر کیفیت صدا قابل توجه نباشد اما بلندگوهای استریو این گوشی به بهترین نحو آن را پخش خواهند کرد. به این ترتیب، توصیه برای خرید Redmi 10  به آسانی برخی از موفقیت ‌های عالی شیائومی در سال گذشته مانند Xiaomi Redmi Note 10 Pro خارق ‌العاده یا Xiaomi Poco X3 NFC نمی تواند باشد.

فروش بیشماری که شیائومی انجام داده است، نشان می دهد که گوشی های قدرتمندی مانند Redmi Note 9 Pro با قیمت بسیار کمتری به فروش می رسند. همین مساله باعث تضعیف و کمرنگ شدن جذابیت ردمی ۱۰ شده است. Moto G50  موتورولا نیز جایگزین مناسبی برای این گوشی  است. به طور کلی میتوان گفت با وجود قیمت کمی بیشتر و صفحه نمایش با وضوح کمتر، اما نرم افزار  برتری دارد، همچنین دارای عمر باتری بهتر، ۵G  و چیپست سریع تر است.

با این حال، ما نباید یکی از جذابیت های کلیدی خرید این گوشی ارزان قیمت شیائومی را نادیده بگیریم. Redmi 10  دارای صفحه نمایش Full HD است که با قیمتی کمتر نسبت به بسیاری از نام های بزرگ دیگر که صفحه نمایش ۷۲۰p  را ارائه می دهند، این ویژگی را داراست.

تاریخ عرضه و قیمت  Xiaomi Redmi 10

Redmi 10  توسط Xiaomi در آگوست ۲۰۲۱ لانچ شده و یک سال و چندماه پس از Redmi 9 وارد بازار شد. این گوشی گران تر از مدل قبلی خود است. ردمی ۱۰ با قیمت ۱۷۹ دلار / ۱۴۹ پوند (حدود ۲۷۰ دلار استرالیا) با ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره سازی  و ۱۹۹ دلار / ۱۹۹ پوند (تقریباً ۳۶۵ دلار استرالیا) با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی، ارائه شده است. برخی از مناطق نیز نسخه ای با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی و ۶ گیگابایت رم (از ۴ گیگابایت) با قیمت ۲۱۹ دلار (تقریباً ۱۶۰ پوند / ۲۹۰ دلار استرالیا) دریافت کرده اند. با این که قیمت پایینی دارد، اما فراموش نکنید که این گوشی فقط ۴G  است. اینترنت همراه ۵G در آن وجود ندارد، اما در گوشی های با قیمت مشابه و هم سطح ردمی ۱۰،  ۵G   هم موجود است.

طراحی

طراحی Redmi 10 نمونه خوبی از «جعل کردن» است. بسیاری از گوشی‌ های تمام پلاستیکی مانند گوشی‌های رده بالا با این هدف که شبیه طرح ‌های فلزی و شیشه‌ای به نظر برسند، طراحی شده ‌اند. شیائومی این بار کمی جلوتر رفته و از طراحی محفظه دوربین به مراتب بزرگ ‌تر و دقیق‌ تر از نوار ساده ‌ای که در Redmi 9 دیده می ‌شود، استفاده کرده است. پشت Redmi 10 واقعاً شبیه شیشه است. طراحی دوربین های پشت گوشی در نگاه اول به نظر می رسد که ممکن است متعلق به یک تلفن ۱۰۰۰ دلاری / ۱۰۰۰ پوندی باشد!

البته همه اینها ساختگی است! قسمت پشتی Redmi 10 پلاستیکی بوده و از یک گرادیانت رنگی متالیک در زیر آن استفاده می‌ کند تا ظاهر گوشی را ارتقا دهد. در بخش های بعدی به بررسی دوربین خواهیم رسید، اما در نظر داشته باشید که بخش بزرگی از طراحی آن فقط یک حاشیه سیاه است که در واقع در قسمت پشتی قرار دارد و اصلاً ربطی به خود دوربین ندارد. اما آیا این مشخصات مهم است؟ اگر پشت گوشی را به ما نشان دهید و به ما بگویید که قیمت آن ۴۵۰ دلار است، شما را باور می کنیم! ما می توانیم از این گوشی قدردانی کنیم که می تواند دوستان را فریب دهد تا فکر کنند ما هزینه بیشتری برای آن پرداخته ایم! ولی تا زمانی که برای خرید Redmi 10 فریب خورده نباشید، انتخاب خوبی است.

به عبارت دیگر، ادامه این مقاله را بخوانید تا درباره شیائومی ردمی ۱۰ و ویژگی ها و ارزش خرید آن بیشتر بدانید.

بخش های کمتر فریبنده ای هم در طراحی وجود دارد. Redmi 9 دارای یک ناچ (بریدگی) قطره ‌ای بود، Redmi 10  دارای یک سوراخ پانچ است که برای اکثر مخاطبین مدرن ‌تر به نظر می‌ رسد. حاشیه ‌های صفحه ‌نمایش نمونه ‌ای از اندروید ارزان ‌تر هستند، اما بیش از حد نیستند. و در نهایت کار با ردمی ۱۰ بسیار ساده تر از سایر گوشی های شیائومی است. بسیاری از لاین های مقرون به صرفه این شرکت از نمایشگرهای فوق ‌العاده بزرگی استفاده کرده که به طور قابل توجهی به عرض گوشی اضافه می‌ کنند. Redmi 10 75.5 میلی متر عرض داشته که در این مورد به سامسونگ گلکسی اس۲۰ FE  شباهت دارد.

شما یک اسکنر اثرانگشت جانبی برای باز کردن ایمن قفل در این گوشی خواهید داشت. همچنین در حالی که نسبت به برخی از گوشی ‌های رده بالا در حین کار، مکث کمی طولانی‌ تر دارد، اما باز هم قابل اعتماد است. شیائومی ردمی ۱۰ همچنین دارای یک بلستر IR است، چیزی که این روزها فقط در گوشی‌های منتخب چینی می‌بینید. یک بلستر IR با استفاده از برنامه  Mi Remote، سیگنال‌های مشابه کنترل از راه دور تلویزیون کلاسیک را ارسال می‌ کند. در حقیقت این ویژگی ردمی ۱۰ را به یک کنترل از راه دور جهانی تبدیل می کند.

 

 

صفحه نمایش

نمایشگر شیائومی ردمی ۱۰ یکی از قوی ‌ترین بخش ‌های گوشی است. در این سطح مقرون به صرفه، سامسونگ و موتورولا هر دو از صفحه نمایش ۷۲۰p  با تراکم پیکسل کمتر نسبت به Redmi 10 استفاده می کنند. این صفحه نمایش ۶.۵ اینچی بسیار شفاف است. همچنین تراکم پیکسلی حدود ۴۰۵ پیکسل در هر اینچ برای گگوشی ای به این ارزانی بسیار فوق العاده است.

اشباع رنگ نیز در این گوشی خوب است، اگرچه توصیه می کنیم کمی آن را تغییر دهید. دمای رنگ را روی ” warm” تنظیم کنید یا از حالت Vivid  به حالت استاندارد تغییر دهید تا به صفحه نمایش، ظاهری آرام تر و جذاب تر بدهید. همچنین، مانند بسیاری از گوشی ‌ها، متوجه شدیم که والپیپر پیش ‌فرض واقعاً رنگ آن را به خوبی نشان نمی‌ دهد. با چند تغییر کوچک می توان ظاهر مناسب آن را به عالی تبدیل کرد.

Redmi 10  یک گوشی ۹۰ هرتزی است اما این مهارت به صورت استاندارد فعال نشده، شما می‌ توانید حالت ‌های ۶۰ هرتز یا ۹۰ هرتز را انتخاب کنید که انتخاب شما باعث می ‌شود منوهای اندروید سریع تر و راحت‌ تر حرکت کنند. بالا رفتن و ثابت ماندن نرخ رفرش در صورت لزوم ویژگی فوق هوشمندانه ای برای صفحه نمایش نیست، اما برای برنامه هایی که از نرخ تازه سازی بالاتری مانند Netflix استفاده نمی کنند، تا ۶۰ هرتز کاهش می یابد.

در هر صورت صفحه نمایش ردمی ۱۰ یکی از بهترین نمایشگرهایی است که در این رنج قیمت پیدا خواهید کرد، اما کامل نیست. مدل آن LCD است، بنابراین رنگ های مشکی را در اتاق های تاریک به خوبی نشان نمی دهد. البته ما فکر نمی کنیم که این واقعاً یک مسئله قابل توجه باشد. اگرچه ارائه سطح روشنایی تا حدودی مهم تر است. Redmi 10 می تواند به ۴۴۵ نیت روشنایی در فضای باز و زیر نور شدید خورشید برسد. اگرچه این ویژگی برای یک گوشی ارزان خوب است، اما کمتر از ۶۰۰+ نیتی است که می توانید از Redmi Note 10 Pro دریافت کنید. ما هنگام عکس گرفتن از فضای بیرون متوجه این موضوع شدیم که این نوع روشنایی پیش ‌نمایش تصویر را در زیر نور مستقیم خورشید کاملاً واضح نشان نمی ‌دهد.

دوربین ها

دوربین شیائومی ردمی ۱۰ فریبنده ترین قسمت آن است و بر طبق شنیده ها و دیده های ما پیشرفته به نظر می رسد. مدل و طراحی دوربین آن در یک نگاه معادل عکاسی با یک دوربین همه فن حریف بوده و دارای سنسور ۵۰ مگاپیکسلی است.

خبر بد: در جایی که گوشی‌ های در این سطح معمولاً یک دوربین خوب و یکسری دوربین معمولی دارند، Redmi 10  دوربین خوبی ندارد. تا به حال فقط دوربین های ۵۰ مگاپیکسلی با کیفیت را در یکسری گوشی های محدود از جمله Oppo Find X3 Pro داشته ایم.  اما سامسونگ با به کار بردن حسگر S5KJN1  که قبلا نیز از آن استفاده کرده، در این زمینه موفق تر بوده است.  یک مثال عالی از اینکه چرا مگاپیکسل بیشتر اغلب خصوصیت خوبی محسوب نمی شود این است که این سنسور ۵۰ میلیون پیکسل را در یک تراشه بسیار کوچک ۱/۲.۷۶ اینچی جا می دهد. بنابراین در جایی که Oppo Find X3 Pro دارای پیکسل های حسگر با اندازه یک میکرون است، این پیکسل ها ۰.۶۴ میکرون هستند. آن ها از کوچکترین پیکسل هایی هستند که در دوربین گوشی دیده می شوند. ما این اطلاعات را فقط پس از چندین عکسبرداری با Redmi 10 کشف کردیم. محدوده دینامیکی Redmi 10 بد است. حالت HDR می ‌تواند سعی کند این را تا حدی پنهان کند، اما این حالت نیز معیوب است، گاهی اوقات از درگیر شدن (هنگام استفاده از  HDR Auto) خودداری می‌ کند و عموماً نتایج بسیار متناقض را تولید می ‌کند. البته کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای پنهان کردن کمبودهای یک حسگر نسبتا بد با بهبود مبتنی بر نرم افزار انجام دهید.

حالت ‌های HDR معمولاً نوردهی ‌های متعدد را با هم ادغام می ‌کنند تا قسمت ‌های بسیار روشن و تاریک صحنه را بتوان در یک فریم ثبت کرد تا کاملا ‌درست به ‌نظر برسد. در حالی که Redmi 10 در این مورد مشکل دارد، مثلا وقتی HDR کار می ‌کند، قسمت‌های سایه/تاریک‌تر تصویر اغلب آشفته و بهم آمیخته شده هستند. همچنین هر بافت طبیعی مبهم و نامشخص می شود، گویی توسط یک دوربین سلفی ضعیف به جای دوربین اصلی ثبت شده است. بازتولید رنگ در روشنایی یکنواخت و کمتر از آن ضعیف است و وقتی Redmi 10 سعی می ‌کند با اعمال فیلترهای رنگی در غروب خورشید به همه چیز کمک کند، نتایج به ندرت با آنچه چشمان شما درک می ‌کنند مطابقت دارد. چه از حالت شب استفاده بکنید و یا نکنید، عکس‌ های شب بد به نظر می ‌رسند! تصاویر را کمی روشن ‌تر می ‌کند اما همچنان جالب نیستند و اغلب نسبت به عکس ‌هایی که با حالت خودکار گرفته می ‌شوند، گرم تر هستند. بدترین نتایج ممکن است در نورپردازی سطح متوسط ​​مثلا در هنگام عکس برداری داخل خانه یا زیر پوشش درخت باشد. تصاویر نرم و نامشخص هستند و مسیرهای گل آلود که باید قهوه ای به نظر برسند، بنفش می شوند! کلیپ ‌های ویدیویی که با این گوشی گرفته می ‌شوند نیز اغلب غیرقابل استفاده می ‌شوند زیرا ویژگی تثبیت‌ کننده ویدیو در آن وجود ندارد.

در گوشی‌هایی با این سطح، انتظار ویژگی‌های ویدیویی رده بالایی مانند ۴K  تثبیت‌ شده و سرعت آهسته ۱۲۰ فریم بر ثانیه را نداریم، اما Redmi 10 به فیلم ‌برداری ۱۰۸۰p  و ۳۰ فریم در ثانیه محدود شده است. حتی با این نرخ ضبط پایین نیز، نمی تواند تثبیت الکترونیکی/نرم افزاری را مدیریت کند. البته گرفتن عکس‌های خوب با شیائومی ردمی ۱۰ غیرممکن نیست. تا اینجا ما فقط درباره اولین دوربین گوشی را صحبت کرده ایم.   سنسور ۸ مگاپیکسل فوق عریض به چیزی که در یک گوشی ارزان قیمت انتظار داشتیم نزدیکتر است. دومین دوربین این گوشی یک دوربین OmniVision پایین رده با تصاویر ملایم تر و رنج دینامیکی محدود است. گرادیانت های آسمان اغلب غیر واقعی به نظر می رسند و باید انتظار هایلایت های بریده شده در ابرها را داشت. دو دوربین دیگر به نوعی قطعات پرکننده محسوب می شوند که معمولاً در تلفن‌ های رده پایین ‌تر دیده می ‌شود. این دوربین ها شامل یک حسگر عمق ۲ مگاپیکسلی هستند که در حالت پرتره استفاده می ‌شود و به شما امکان گرفتن تصاویری با پس ‌زمینه تار می دهد. دوربین دیگر نیز یک سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسلی است که مانند همه دوربین های ماکرو ۲ مگاپیکسلی، معمولا عکس های بسیار ضعیفی می گیرند. دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی ای هم که در جلو گوشی قرار دارد چندان قابل توجه نیست. اگر دوربین خوب می ‌خواهید، Redmi 10  انتخاب مناسبی نمی باشد. تعداد زیادی دوربین ۱۲، ۱۳، ۱۶ و ۴۸ مگاپیکسلی در گوشی ها و مدل های دیگر وجود دارد که بهتر از دوربین ۵۰ مگاپیکسلی این گوشی هستند.

نرم افزار

شیائومی ردمی ۱۰ یک گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۱ است و از رابط کاربری MIUI 12.5 شیائومی استفاده می کند که می توان گفت نسخه نسبتا آزاردهنده این نرم افزار است. ممکن است برخی از انتخاب های سبک منوی تنظیمات خوششان نیاید، اما کم و بیش به آن عادت خواهند کرد. با این که فهرست کشویی Redmi 10 خصوصیت چندان مفیدی نیست، شما در انتخاب کردن آن آزاد هستید.

در یک نسخه معمولی اندروید، باید یک بار انگشت خود را به پایین بکشید تا نوار اعلانات باز شود. برای دسترسی به کنترل ‌های روشنایی و تغییر ویژگی ‌ها نیز دوباره انگشت خود را سریع بکشید. اما Redmi 10  رویکرد متفاوتی در این زمینه دارد و از سمت راست صفحه برای تغییر ویژگی ها و سمت چپ برای اعلان ها استفاده می کند که این ایده جالبی نیست.

این خصوصیت برای استفاده با یک دست سخت به نظر می رسد، زیرا برای پایین آوردن منوی اعلان های خود باید فاصله زیادی را طی کنید. شیائومی در همه اندرویدهای خود از این روش استفاده نمی کند. Poco X3 Pro دارای ژست‌ های حرکتی معمولی است، مثلا برای اعلان‌ها و کلیدهای دسترسی سریع: یک انگشت به پایین، دو تا: برای دسترسی بیشتر به تنظیمات، اعمال شده است. شیائومی ردمی ۱۰ مانند یک گام واقعی به عقب به نظر می رسد. آیا به آن عادت خواهید کرد؟ شاید. البته ما هنوز بعد از یک هفته استفاده آن را کمی آزاردهنده می دانیم.

با وجود برخی اخطارهای رایج که با CPU سطح پایه ارائه می شود، عملکرد کلی Redmi 10 خوب است. زمانی که برنامه ‌ای را لود می ‌کنید که در حافظه کش قرار نگرفته است، باید مدت کوتاهی منتظر بمانید، زیرا چند لحظه پیش از آن استفاده شده است. به طور کلی یک تاخیر جزئی در رابط وجود دارد.

عمر باتری

شیائومی ردمی ۱۰ مانند بسیاری از رقبای اصلی و برادران بزرگتر خود، دارای باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است. ردمی ۱۰ می تواند در طول یک روز استفاده سنگین دوام بیاورد و معمولاً تا زمانی که آن را قبل از خاموش شدن به برق وصل کنیم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد شارژ باقی مانده دارد. این در حالی است که صفحه نمایش روی حالت ۹۰ هرتز تنظیم شده باشد و احتمالاً با محدود کردن نرخ به روز رسانی به ۶۰ هرتز، افزایش جزئی در باقی مانده شارژ باتری را مشاهده خواهید کرد. اما در هر صورت، هیچ بهبودی در شارژ باتری با این نسل وجود ندارد.  Redmi 10 دارای شارژ ۱۸ واتی است، اگرچه با یک شارژر ۲۲.۵ واتی عرضه می شود. در آزمایشی ما از یک پاورمتر استفاده کردیم و آن را به شارژر همراه و یک شارژر ۳۰ واتی وصل کردیم. در هر دو مورد، تلفن فقط حدود ۱۸ وات ادعا شده را پشتیبانی می کند. پس از ۳۰ دقیقه شارژ ردمی ۱۰ از حالت صفر درصد، شارژ آن به ۲۹ درصد رسید. این عدد به استاندارد شارژ سریع «۵۰ درصد در ۳۰ دقیقه» زیاد نزدیک نیست.

در نهایت برای خرید ردمی ۱۰، اولویت های مد نظر خود را با ویژگی های این گوشی مقایسه کنید تا بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.