بررسی, موبایل

بررسی گوشی Nothing Phone 1

بررسی گوشی Nothing Phone 1

Nothing Phone 1 یک آیفون اندرویدی نصف قیمت و چند برابر جالب تر است، اما ممکن است ۳ مشکل داشته باشد!

پس از یک فصل کامل از افشاگری ها، شایعات و تیزرها، گوشی Nothing Phone 1 بالاخره به صورت رسمی شناخته شد…

اگر نمی ‌دانستید، شرکت Nothing توسط Carl Pei  یکی از بنیانگذاران OnePlus  راه ‌اندازی شد و اولین محصول آن ها یک جفت هدفون TWS نسبتاً مقرون به صرفه به نام Nothing Ear 1  بود.

توجه شما را به این نکته جلب می کنیم که Nothing یک شرکت استارتاپی ویژه متشکل از ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر است و به سرمایه گذاری خارجی متکی است (بخش بزرگی از آن توسط بخش خصوصی و منحصر به فرد تامین می شود). برای مرجع، سامسونگ الکترونیک نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ کارمند دارد و اپل بیش از ۱۵۰۰۰۰ کارمند دارد. شما حساب کنید!

همانطور که Pei  بارها اعلام کرده است، ایده پشت شرکت Nothing و Nothing Phone 1 این است که “تنفس هوایی تازه” را در صنعتی که “دیگر سرگرم کننده نیست” به ارمغان بیاورد.  Carl Pei & Co می خواهد وضعیت موجود را به چالش بکشد که تحسین برانگیز به نظر می رسد. با این حال، ما فکر می ‌کنیم عادلانه است که Nothing Phone 1 را به خاطر چیزی که هست و نه جاه‌ طلبی سازنده ‌اش قضاوت کنیم. در نهایت، Nothing Phone 1  به صورت مجزا وجود نخواهد داشت.

و قضاوت فعلی ما این است که Nothing Phone 1 یک گوشی میان رده شگفت انگیز می باشد که (احتمالاً) در زمان نامناسبی وجود دارد. اما اجازه بدهید بیشتر توضیح بدهیم…

Nothing Phone 1:  طراحی و تجربه نرم افزاری (رابط Glyph و  Nothing OS) می تواند راه درازی را پیش ببرد اما هیچ چیز مشخص نیست

درست مانند هدفون  Nothing Ear 1، نکته اصلی فروش Nothing Phone 1 طراحی برجسته آن است. به یاد داشته باشید که این گوشی قرار است متفاوت به نظر برسد (اما خوب است) و این ماموریتی است که برای Nothing طراحی شده است.

جالب اینجاست که Carl Pei & Co برخی از عناصر طراحی آیفون را با برخی از ویژگی های طراحی اندروید ترکیب کرده و سپس چاشنی  Nothing  خود را روی آن پاشیده اند تا دستگاهی با هویت خاص خود بسازند، اما همچنین دستگاهی که به اندازه کافی آشنا به نظر می رسد به خصوص از جلو و کناره ها، آن را شبیه به یک آیفون می کند.

با این حال، ما طراحی پشتی شفاف برای Nothing Phone 1  را داریم که واقعاً منحصر به فرد است و شبیه هیچ چیزی که قبلاً دیده بودیم نیست. ۹۰۰ چراغ ال ‌ای‌ دی مجزا برای اعلان ‌ها و «رینگتون های دیداری» مورد استفاده قرار می ‌گیرد که تا حدودی آن ها را کاربردی می ‌کند.

دیزاین ظاهری گوشی  Nothing Phone 1 چندان منحصر به فرد نیست

طراحی Nothing Phone 1 یک ترکیب آیفون-اندروید با پیچ و تاب نمایشی ملایم است.

همانطور که گفته شد، شما فقط می توانید آنقدر جسور و شجاع باشید که صنعت به شما اجازه می دهد، به این معنی که هیچ چیز مجبور نیست به روندهای طراحی خاصی پایبند باشد.

برای مثال، حاشیه‌ های متقارن رضایت ‌بخش اطراف صفحه‌ نمایش (که برای اولین بار در گوشی‌های میان ‌رده دیدیم) و طراحی کاملاً مسطح به وضوح بعد از آیفون ظاهر می ‌شوند، علی ‌رغم این واقعیت که Pei گوشی اپل را “خسته کننده و راکد” نامیده است. از قضا، اگر پشتی شفاف Nothing Phone  نبود، شبیه یک آیفون ۱۲ با اندروید به نظر می رسید.

همانطور که اشاره شد، Nothing  به طرز هوشمندانه‌ ای جای بخش ناچ بزرگ آیفون را با یک حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر (برای قسمت باز کردن قفل) و یک دوربین کوچک سوراخ ‌دار (برای عکس‌ ها و فیلم ‌ها) جایگزین کرد. البته این ‌ها ژن ‌های اندروید هستند که هویت Nothing Phone  را می ‌سازند و ما نیز انتخاب ‌های Pei & Co را دوست داریم.

Nothing OS در  Nothing Phone 1 همان سیستم عامل قدیمی OnePlus است

با این حال، چیز دیگری که به خصوص برای یک دستگاه اندرویدی میان رده برجسته می شود، این است که Nothing Phone 1 با Nothing OS عرضه می شود که از نظر نرم افزاری بسیار نزدیک به آنچه در گوشی های پیکسل گوگل خواهید یافت می باشد. Nothing تنها تعداد انگشت شماری از عناصر اصلی رابط کاربری مانند دکمه ‌های مرکز اعلان بیضی شکل (که در Pixel مربع شکل ‌تر به نظر می ‌رسند) و فونت نقطه ‌دار برای برخی از متن‌ ها و ویجت ‌ها را انتخاب کرد.

وقتی صحبت از برنامه ‌ها می ‌شود، قابل توجه ‌ترین چیز این است که Nothing به برنامه ‌های اصلی گوگل متکی است و هیچ موردی از bloatware  یا برنامه ‌های دوقلو را اضافه نمی ‌کند که مثلاً در گوشی ‌های سامسونگ و شیائومی می‌بینیم. در واقع، تنها دو برنامه ای که با آنچه در پیکسل دریافت می کنید متفاوت هستند، برنامه دوربین و ضبط صدا هستند. ( bloatware: هر اپلیکیشن ازپیش نصب شده یا موجود در دستگاه که به روش های استاندارد قابل حذف نیست.)

برنامه ضبط صدا یک حس تقریبا آنالوگ و نوستالژی دارد که به نظر ما واقعاً حس دوست داشتنی ای است! با این حال، برنامه دوربین در Nothing Phone 1  یک جعل و تقلب بی شرمانه از آیفون می باشد (که باز هم طعنه آمیز است)، اما می توانیم متوجه شویم که چرا Nothing آن را انتخاب کرده است: نرم افزار Nothing OS Phone 1 خلاصه ای از سادگی ست و برنامه دوربین آیفون تقریباً ساده است.

به هر حال، اگر بخواهیم خلاصه کنیم که نرم افزار Nothing Phone 1 چگونه به نظر می رسد، باید بگویم که: وان پلاس قدیمی است، که البته این یک تمجید به حساب می آید! قبل از اینکه OnePlus و Oppo به یک شرکت با تیم ‌های نرم ‌افزاری و ارزش های مشترک تبدیل شوند (مطمئنا چیزی که کارل پی دوست نداشت)، OnePlus  همان گوشی اندرویدی ای بود که نسخه پیکسل اندروید را گرفت و با اضافه کردن چند لمس که آن را حتی بهتر کرد، این گوشی را به بهترین نسخه خود تبدیل کرد. خب، کارل پی این شانس را داشت که با Nothing Phone 1 این کار را ادامه دهد و از آن استفاده کرد!

Nothing Phone 1: قیمت آن عالی ست و مجموعه ویژگی ها حتی بهتر است

اکنون، احتمالاً مهمترین اطلاعات در مورد Nothing Phone 1 قیمت آن است.

این گوشی با قیمت ۳۹۹ پوند در بریتانیا و ۴۶۹ یورو در اروپا به فروش می رسد (در حال حاضر در ایالات متحده در دسترس نخواهد بود). در هر حال فعلاً می توانیم بگوییم که این قیمت مناسب است. Nothing Phone 1  یک گوشی میان رده خوب است که برخی از ویژگی های برتر را نیز در اختیار شما قرار می دهد که هیچ گوشی دیگری در این رده قیمتی آن ها را ارائه نمی دهد.

به عنوان مثال، به لطف رابطه به ظاهر خوب کارل پی با کوالکام که موافقت کرد چیپست Snapdragon 778G موجود را اصلاح کند، مخصوصاً برای  Nothing Phone 1، این دستگاه با شارژ بی سیم و حتی شارژ معکوس بی سیم عرضه می شود! این ها ویژگی هایی هستند که به معنای واقعی کلمه هیچ گوشی دیگری با قیمت ۴۰۰ پوند یا حتی ۵۰۰ پوند از آن برخوردار نیست.

علاوه بر این، همانطور که قبلاً ذکر شد، Nothing Phone  دارای حاشیه‌ های کاملاً متقارن، دوربینی با زاویه دید فوق ‌العاده با فوکوس خودکار است که حالت ماکرو را فعال می ‌کند و IP53 مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب دارد (البته به شرطی که در زیر آب غوطه‌ ور نشود!). باز هم، چنین ویژگی هایی را نمی توان در گوشی های دیگر در این رده قیمتی مشاهده کرد، یا بسیار نادر هستند (برخی از میان رده ها دارای رتبه IP53 هستند.)

گلکسی اس ۲۲ و اس ۲۲ پلاس تنها گوشی ‌های اندرویدی جدیدی هستند که حاشیه ‌های نمایشگر متقارن دارند (بسیار نازک ‌تر از گوشی  Nothing) و البته دو برابر گران ‌تر هستند. و برای مرجع، ارزان ترین آیفون با دوربین فوق عریض با قابلیت فوکوس خودکار برای حالت ماکرو، آیفون ۱۳ پرو ۱۰۰۰ دلاری است.

در مورد دوربین ها، سخت افزار دوربین Nothing Phone 1 نسبت به قیمت بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد. قابل ذکر است که این گوشی تنها دو دوربین پشتی دارد و هیچ سنسور ۲ تا ۵ مگاپیکسلی ساده‌ ای ندارد. برداشت های اولیه ما از نمونه عکس ها و ویدیوهایی که دیده ایم، با توجه به قیمت و نرم افزار اولیه گوشی، اکثراً خوب هستند، اما برای نظرات قطعی باید منتظر بررسی کامل ما باشید!

Nothing Phone 1 و  همه چیز در مورد تعادل

برای پایان دادن به بحث مجموعه ویژگی ‌ها، باید بگویم که گوشی Nothing یک گوشی اندرویدی میان رده با قیمت متوسط ​​است و دو راهی ای در مورد آن وجود ندارد… با این حال، اضافات و حذفیات کلیدی (از لحاظ ویژگی ها ) توسط Carl Pei & Co احساس تعمدی و از روی اختیار را ایجاد کرده اند. این کلمه کلیدی است.

این مهم است زیرا این مورد در مورد بسیاری از گوشی های اندرویدی میان رده یا iPhone SE (در صورت وجود) صدق نمی کند. آن ها دو تا سه ویژگی برجسته را در اختیار شما قرار می ‌دهند و سپس تمام تلاش خود را برای رسیدن به یک قیمت مشخص می ‌کنند، که اغلب باعث به خطر افتادن دیگر تجارب می ‌شود.

به همین دلیل است که iPhone SE با یک پردازنده پرچم دار و پنج سال به روز رسانی iOS ارائه می شود، اما شبیه یک گوشی متعلق به پنج سال پیش است. و به همین دلیل است که برخی از گوشی ‌های شیائومی با قیمتی در حدود ۴۰۰ پوند با باتری ‌های بزرگ، شارژ فوق ‌العاده سریع و دوربین‌ های “چهارگانه” در پشت عرضه می ‌شوند، اما لزوماً تجربه نرم ‌افزاری عالی را ارائه نمی ‌کنند و از طرفی ویژگی ‌هایی مانند شارژ بی ‌سیم و معکوس را حذف نمی‌ کنند.

Nothing Phone 1:  سه مشکل احتمالی در بخش پردازنده، دوربین ها و رقابت شدید  Nothing

Snapdragon 778G+  یک چیپست بسیار کارآمد است و باید عملکرد روزانه بسیار خوبی داشته باشد، به همان صورت که در گوشی هایی مانند Motorola Edge 30 نیز این عملکرد مثبت دیده می شود. همانطور که گفته شد، این A15 Bionic از iPhone SE یا Snapdragon 870 نیست که امروزه در بسیاری از میان رده های اندرویدی استفاده می شود. شما بازی می کنید اما نه در بالاترین کیفیت تنظیمات، شما عکس و فیلم می گیرید، اما تجربه دوربین آنچنان دلچسب نخواهد بود، و ممکن است زمانی که به گوشی به شدت فشار وارد، در هر بخش آن کمی تاخیر مشاهده کنید. ما از قبل این را می دانیم زیرا به اندازه کافی گوشی هایی با این پردازنده ها دیده ایم.

وقتی نوبت به دوربین ها می رسد، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی IMX766 سونی و دوربین ۵۰ مگاپیکسلی فوق عریض سامسونگ JN1 روی کاغذ بسیار قوی به نظر می رسند، اما حقیقت این است که Nothing فاقد تخصص محاسباتی است که شرکت ‌هایی مانند گوگل و اپل برای استفاده حداکثری از این دو حسگر دارند و عکس ‌های مقایسه ای احتمالاً این تفاوت را نشان خواهند داد. البته باز هم باید منتظر بررسی کامل ما باشید، اما برداشت اولیه ما این است که Nothing Phone 1 برای رقابت با گوشی هایی مانند Pixel 6A مشکل خواهد داشت.

Nothing Phone 1  رقابتی بسیار سخت دارد

حالا که صحبت از  Pixel 6A شد، به نظر می رسد که زمان مناسبی برای پرداختن به موضوع رقابت باشد…

این یک مشکل است زیرا برخی از گوشی های اندرویدی میان رده که در زمان عرضه ۴۰۰ پوند قیمت داشتند، اکنون قیمتشان کاهش یافته است و همینطور گوشی های پرچم دار که ماه ها پیش با قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ پوند عرضه می شدند، کاهش قیمت داشته اند. به هر حال در حال حاضر، تخفیف های خرید در آمازون تمدید شده و تخفیف ‌های عمومی در بریتانیا و اروپا، Nothing Phone 1  را در برابر برخی رقابت ‌های واقعا سخت قرار می ‌دهد.

به عنوان مثال، گلکسی اس۲۱ اف ای سامسونگ اکنون با قیمت ۴۳۰ پوند/۵۰۰ یورو یافت می ‌شود، که آن را به سختی گران‌ تر از Nothing Phone 1  می ‌کند. با این حال، تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ بسیار قدرتمندتر، دوربین ‌های کارآمدتر ،بهتر، سبک ‌تر و جمع ‌و جورتر است. طراحی، مقاومت IP68 در برابر آب/گرد و غبار و چهار سال به روز رسانی سیستم عامل باید برای متقاعد کردن کسانی که به دنبال ارزش بهتر هستند، کافی باشد. مهمتر از همه، شما باید یک گوشی از برندی با سابقه طولانی و اثبات شده بخرید.

گوگل پیکسل ۶ اکنون قیمتی مشابه با گلکسی اس ۲۱ اف ای در اروپا و بریتانیا دارد، و (نه با اطمینان کامل) این دوربین، دوربین بسیار بهتری نسبت به گوشی Nothing Phone 1 برای شما به ارمغان می آورد. به روز رسانی های نرم افزاری سریع گوگل و چیپست Tensor که جایی بین اسنپدراگون ۷۷۸G+ و اسنپدراگون ۸۸۸ قرار دارد نیز تفاوت ایجاد خواهد کرد!

وقتی صحبت از پیکسل شد، Google Pixel 6A  فوق الذکر فقط چند هفته تا عرضه فاصله دارد و این گوشی با Nothing Phone 1  در اروپا و انگلستان کاملاً قابل مقایسه خواهد بود. با این که مواردی بستگی دارد، اما اگر گوگل موفق شود باگ های متعدد پیکسل ۶ را برطرف کند، پیکسل ۶A  ممکن است در مقایسه با برادر بزرگترش فروش بهتری داشته باشد، که مطمئناً به این معنی است که به راحتی گوشی Nothing 1 را نیز کنار خواهد زد.

در پایان: دستور العمل جدید کارل پی درست به نظر می رسد و Nothing Phone 1 افراد فناور را هیجان زده می کند،

اما درباره “افراد عادی” چطور؟

ما مدتی است که شاهد هیجان در افرادی که ویدیوهای آنباکسینگ گوشی موبایل در یوتیوب می سازند نبوده ایم و Nothing Phone حتی یک گوشی تاشو نیست که نسبتا جدید و جذاب باشد! نمی دانیم آیا جعبه آن فلت است که از کنار باز می شود یا طرح های دیگری دارد، اما بازاریابی تبلیغاتی کارل پی کار کرد! درست مانند کاری که با OnePlus انجام داد.

در هر حال باز هم نمی دانیم که آیا این گوشی برای “افراد عادی” که به دنبال بهترین معامله هستند کافی است؟.. یکی از احتیاط هایی که ما در مورد Nothing Phone 1 داریم دقیقاً طراحی جسورانه پشت آن است. اگر از ما بپرسید واقعاً خوب به نظر می رسد، اما اندکی نگرانیم زیرا ممکن است برخی افراد را بترساند، و حتی اگر بخواهید گوشی را بفروشید این ظاهر چیز جالبی نیست. همچنین، این گوشی به معنای واقعی کلمه “هیچ” نامیده می شود و ممکن است برای اکثر افراد “خیلی کم” باشد.

همچنین، به نظر می رسد Nothing Phone 1 برای بازارهای غربی بسیار مناسب است، اما برای بازارهای دیگر مانند چین و هند که رقابت در آنها بسیار تهاجمی بوده و تقاضا زیاد است، چندان مناسب نیست. پس سؤالات بیشتری مطرح می شود، مانند:

آیا مردم گوشی مورد نظرشان را از برندی خریداری می کنند که سابقه ای ثابت و طولانی در ساخت گوشی نداشته باشد؟

آیا Nothing قادر خواهد بود برای کسانی که می خواهند گوشی Nothing 1 بخرند، گوشی های کافی بسازد؟

آیا گوشی Nothing Phone بعدی به آمریکای شمالی می آید، جایی که به نظر می رسد فروش خوبی داشته باشد؟ اگر بله، چه زمانی و آیا “خیلی دیر” خواهد بود؟

آیا Nothing phone 1 مسیر OnePlus را طی خواهد کرد و یک گوشی پرچم دار خواهد ساخت؟ آیا این “کار درست” است یا اشتباه؟

افزوده بعدی گوشی Nothing  به اکوسیستم Nothing چیست که به گفته کارل پی، قرار است اپل را به چالش بکشد و آیا گوشی Nothing  را در دراز مدت جذاب تر خواهد کرد؟

به هر حال در حال حاضر، به نظر می رسد Pei & Co توانسته اند چیزی از Nothing بسازند. Nothing Phone 1  فردیت دارد و به خوبی متعادل است. ما مشتاقانه منتظریم که به زودی آن را در برابر Google Pixel 6A ببینم. گوش به زنگ باشید!

تا آن زمان، به ما بگویید که آیا گوشی  Nothing به اندازه کافی جذاب به نظر می رسد که باعث شود آن را انتخاب کرده و خریداری کنید!

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.