بررسی, تکنولوژی

بررسی کامل iPadOS 16

iPadOS 16

مروری کلی بر iPadOS 16

و بلاخره ویژگی چندوظیفه ‌ای در مک به آیپد آمد…

iPadOS 15 ارائه شده سال گذشته در دنیای iPad کمی ناامید کننده بود زیرا چیز زیادی نداشت که ما را در مورد آن هیجان زده کند. در آیپد او اس ۱۵، مرورگر وب سافاری یک تغییر ظاهری پیدا کرد اما به روز رسانی بزرگی به شمار نمی آمد. ویژگی ‌های چندوظیفه ‌ای یا اضافه شدن برنامه ‌های دسکتاپ که ما منتظرش بودیم به موفقیت نرسیدند و اپل حتی در مورد اضافه کردن آن‌ ها به iPad سکوت کرد.

اما یک سال گذشت و اکنون، iPadOS 16  به تازگی معرفی شد. و در بلاخره آن ویژگی چند وظیفه ای کلاس دسکتاپ که انتظارش را داشتیم، به زودی برای M1 iPad شما می آید!

ما اولین نسخه بتای توسعه ‌دهنده iPadOS 16 را نصب کرده‌ایم، همانطور که انتظار میرفت اشکالاتی دارد اما با همین نسخه هم ما می‌ توانیم برجسته‌ ترین ویژگی ‌های جدیدی را که اواخر امسال به iPad ارائه می‌ شوند، به شما نشان دهیم.

با ما همراه باشید تا ویژگی های جدید در iPadOS 16 را بررسی کنیم.

تاریخ انتشار

iPadOS 16  در پاییز ۲۰۲۲ عرضه می ‌شود. ما تاریخ دقیقی نداریم، اما بر اساس تاریخ ارائه نسخه‌ های قبلی  iPadOS، می ‌توانیم اواخر سپتامبر، احتمالاً ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ را برای عرضه آن حدس بزنیم.

نسخه بتای iPadOS 16 در حال حاضر برای کسانی که دارای حساب توسعه دهنده پولی اپل هستند در دسترس است، اما قطعاً نباید برای دریافت آن عجله کنید. شما می توانید منتظر انتشار عمومی iPadOS 16 در پاییز باشید، که پایدارترین نسخه خواهد بود و در واقع برای کاربران  iPad، نه فقط توسعه دهندگان برنامه، در نظر گرفته شده است.

ویژگی های بزرگ جدید آن چیست؟

بیایید با مورد انتظارترین و هیجان انگیزترین ویژگی جدید iPadOS 16 شروع کنیم…

چند وظیفه ای جدید مک اکنون در  iPad

اپل این رابط را Stage Manager می نامد و شما می توانید آن را از Control Center در iPad خود فعال کنید. تا زمانی که این گزینه را فعال نکنید، همچنان از ویژگی ‌های چندوظیفه ‌ای آشنا و بی ‌نظم و ویژگی‌ های چندوظیفه ‌ای قدیمی استفاده می‌ کنید. اما اگر Stage Manager را روشن کنید، این تجربه برنامه پنجره ‌دار مانند مک را با یک داک ثابت برای دسترسی آسان به برنامه‌ هایتان، برنامه ‌های پنجره‌ دار شناور که می ‌توانید اندازه آن‌ها را (تقریباً) به دلخواه تغییر دهید و همچنین دیگر پنجره‌ های برنامه باز شما که به ‌صورت عمودی در سمت چپ مرتب شده ‌اند را نمایش خواهد داد.

از یک نماد کوچک جدید تا گوشه ‌های پایین برنامه ‌های پنجره ‌دار می ‌توانید اندازه آن‌ها را تغییر دهید، همچنین از گزینه سه نقطه آشنا در بالا می ‌توانید انتخاب کنید که آیا آن ها پنجره ‌ای باقی ‌مانند یا تمام صفحه شوند و می ‌توانید آن ها را به اطراف حرکت دهید. اگر صفحه لمسی یا ماوس بلوتوثی به دستگاهتان متصل کرده باشید، این ویژگی با انگشت و اشاره گر ماوس کار می کند، اما متأسفانه، حداقل در حال حاضر، Apple Pencil نمی تواند با این ویژگی تعامل داشته باشد. کشیدن پنجره ها به سمت چپ آن ها را در ردیف عمودی سایر برنامه های پنجره باز قرار می دهد، در حالی که در مرکز می توانید در مجموع چهار برنامه همپوشانی را باز کنید، اگرچه احتمالاً در بهترین حالت از سه یا دو استفاده خواهید کرد، زیرا اضافه کردن برنامه های بیشتر کارتان را کمی سخت خواهد کرد.

با این حال اپل می گوید، اگر iPad M1 خود را به یک نمایشگر خارجی متصل کنید، در مجموع می ‌توانید تا هشت برنامه را در یک زمان، یعنی چهار برنامه را در هر کدام از دو صفحه نمایش اجرا کنید. باز هم، اگرچه چند دقیقه طول می کشد تا به آن عادت کنید و در حال حاضر خالی از اشکال نیست، این رابط چند وظیفه ای جدید (و کاملا اختیاری) iPad قطعا گامی در مسیر درست است و کاملاً به استفاده از یک مک بوک واقعی نزدیک است، زیرا مک ‌بوک ‌ها نیز دقیقاً همان ویژگی Stage Manager را اجرا می‌ کنند.

Live Text  اکنون روی ویدیوها کار می کند

Live Text  قبلاً به شما امکان می ‌داد متنی را از عکس‌های خود بگیرید و آن را کپی کنید، حتی آن را ترجمه کنید، اما اکنون به ویدیوها نیز تعمیم  داده شده است. مثلاً در حال گرفتن ویدیویی هستید که علائم خیابان ‌ها را به زبان خارجی ضبط می‌ کند، یا شاید آیتم‌ هایی در بازار خرید، سپس می ‌توانید فریم به فریم ویدیو را دوباره پخش کنید و هر متنی را از آن فریم‌ ها انتخاب کنید. اکنون Live Text  به همان خوبی که روی عکس ‌ها کار می‌ کند، برای ویدیو ها هم کار خواهد کرد.

در نسخه بتا، در حال حاضر انتخاب متن از ویدیوها کمی سخت است و برنامه Photos به طور کلی کمی مشکل دارد، به طوری که برخی از تصاویر اصلاً بارگیری نمی‌ شوند، اما هنوز برای سخت گیری اندکی زود است زیرا این فقط یک توسعه دهنده اولیه iPadOS 16 و نسخه بتا می باشد. به همین دلیل است که ما به کسی توصیه نمی کنیم که عجله کرده و آن را دانلود کند.

گرفتن یک شخص از تصویر – پتانسیل میم عالی!

(میم اصطلاحی است برای توصیف موضوعات، عقیده‌ ها، رفتارها، تصاویر و یا روش ‌هایی که به وسیله اینترنت و اکثراً از طریق رسانه های اجتماعی گسترش و شهرت پیدا می ‌کنند.)

این یک ویژگی جدید واقعاً سرگرم‌ کننده است که نمی ‌دانیم دقیقا برای چه افرادی کاربردیست! اما قطعاً می ‌توانیم استفاده از آن را برای ساختن میم ‌ها، شاید کارت ‌های خانوادگی و ویرایش عکس‌ های بامزه حیوانات خانگی ببینم. با شروع   iPadOS 16، می ‌توانید هر عکسی از یک شخص، یک حیوان خانگی یا یک چیز، هر سوژه ای که در مرکز عکس قرار می ‌گیرد، باز کنید، آن را به مدتی فشار دهید سپس iPad  سوژه را از پس‌ زمینه برش می ‌دهد و به شما امکان می ‌دهد آن را به برنامه دیگری منتقل کنید… بدون پس زمینه!

این کار بسیار سرگرم کننده است و با فریم های ویدیویی نیز کار می کند. با وجود اینکه این مشخصه در نسخه بتا iPadOS 16 معرفی شده است، مشکلات بسیار کمی دارد. گاهی اوقات نرم افزار یک شکل تصادفی از عکس می گیرد، و گاهی اوقات سوژه را تشخیص نمی دهد، اما در موارد ایده آل بسیار عالی عمل می کند.

زوم نمایشگر (مقیاس ‌دهی) می‌ تواند برای حرفه ‌ای ‌ها مفید باشد

مانند ویژگی جدید چندوظیفه ای که در بالا گفته شد، این یکی نیز کاملاً اختیاری است و احتمالاً فقط توسط کاربران حرفه ای iPad که دقیقاً می دانند چه کاری انجام می دهند و به چه چیزی نیاز دارند استفاده می شود. این یک گزینه جدید در بخش Display & Brightness  به نام زوم نمایشگر است. اگر فکر می کنید درصد قابل تنظیمی به شما می دهد اشتباه می کنید، در واقع فقط دو گزینه استاندارد و فضای بیشتر را برای انتخاب خواهید داشت. اگر فضای بیشتر را انتخاب کنید، iPad یک راه ‌اندازی مجدد سریع انجام می ‌دهد و کمی تفاوت احساس خواهد شد، همانطور که انتظار می ‌رود همه منوها و متن‌ ها کوچک ‌تر می‌ شوند، با این ایده که می ‌توانید محتوای بیشتری را در یک نگاه ببینید.

با این حال، صادقانه بگوییم، بسیار خوب به نظر می رسد، با این ویژگی به احساس استفاده از مک یا رایانه شخصی نزدیک تر می شوید، به طور کلی فضای کمتر هدر رفته و حاشیه گذاری بین عناصر رابط کاربری وجود دارد.

حرفه ای ها یا حتی دانش آموزانی که از این دستگاه برای مدرسه استفاده می کنند احتمالاً نرم افزار iPadOS 16  جدید و متراکم تر را مفید تر و پر استفاده تر خواهند دید.

برنامه آب و هوا در  iPad

برنامه Weather با طراحی بهینه ‌سازی شده برای نمایشگر بزرگ ‌تر، از جمله انیمیشن ‌های همه جانبه، نقشه ‌های دقیق و ماژول ‌های پیش ‌بینی قابل لمس، به آیپد می ‌آید. از دیگر ویژگی های این برنامه می توان به : اعلان های هشدار آب و هوای سخت و شدید ،جزئیات بیشتر آب و هوا، پس زمینه متحرک و کیفیت هوا اشاره کرد.

لیست دستگاه های پشتیبانی شده  توسط iPadOS 16

آیپد پرو (همه مدل ها)، آیپد ایر (نسل سوم به بعد)، آیپد (نسل پنجم به بعد)، آی پد مینی (نسل پنجم به بعد)

اپل بسیار سخاوتمندانه رفتار کرده است که آیپدها به ‌روزرسانی نرم ‌افزار جدید iPadOS 16 را دریافت می کنند! به‌ ویژه اگر از آیپد پرو استفاده می ‌کنید، نگران کنار گذاشته شدن خود نباشید. اگرچه از نظر فنی تقریباً همه افرادی که iPad غیر M1 دارند به نوعی کنار گذاشته می ‌شوند، زیرا نه ویژگی جالب چندوظیفه ‌ای جدید و نه پشتیبانی واقعی از نمایشگر دوگانه را دریافت خواهند کرد.

هیجان زده شدید یا نا امید؟ ما را در جریان قرار دهید!

در نهایت ویژگی های گفته شده و بررسی شده تقریباً همان چیزی است که نسخه بتای توسعه دهندگان iPadOS 16 در حال حاضر و کمتر از یک روز پس از معرفی و انتشار رسمی آن به نظر می رسد و ما آن ها را برای شما بیان کردیم. ویژگی چند وظیفه ای توجه همه را به خود جلب خواهد کرد، اگرچه تعداد زیادی ویژگی کوچک تر دیگر نیز وجود دارد که بعد از انتشار رسمی نسخه اصلی و کامل درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

اما اکنون به ما بگویید که اگر کاربر iPad یا به طور کلی کاربر تبلت می باشید آیا از آن چه در راه است راضی هستید؟ در نهایت برای استفاده کامل از آیپد M1 خود هیجان زده اید؟ یا ناامید شده اید، شاید به این دلیل که جزو کاربران خوش شانسی نیستید که یک آیپد M1 داشته باشند؟ احساس خود را در مورد این موضوع در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.