اخبار آیفون, بررسی, موبایل

بررسی تخصصی گوشی جدید اپل مدل آیفون  SE (2022)

بررسی تخصصی گوشی جدید اپل مدل آیفون  SE (2022)

بررسی گوشی جدید اپل مدل آیفون  SE (2022)

به روز رسانی عملکردهای داخلی به طراحی کلاسیک اپل جان تازه ای بخشید.

نظر ما

آیفون SE (2022) سریع‌ تر و بهتر از نسل قبلی خود و با جذاب ‌ترین قیمتی که در حال حاضر برای یک آیفون ۵G  جدید ممکن است، معرفی شد. با این حال، اگر به دنبال خرید آیفون بهتر با صفحه نمایش بزرگ ‌تر، دوربین ‌های بهتر و فهرست بزرگ ‌تری از مشخصات مدرن هستید، SE  جدید ممکن است برای شما مناسب نباشد.

قیمت و در دسترس بودن  iPhone SE جدید

آیفون SE (2022) نسبت به مدل قبلی خود افزایش قیمت داشته و به ۴۲۹ دلار / ۴۱۹ پوند / ۷۱۹ دلار استرالیا رسیده است، اما همچنان به عنوان ارزان ترین تلفن ۵G  اپل، با کیفیت و مناسب است. قیمت آیفون ۱۳ مینی از ۶۹۹ دلار / ۶۷۹ پوند / ۱۱۹۹ دلار استرالیا و آیفون ۱۲ مینی از ۵۹۹ دلار شروع می شود. با این حال، اصرار اپل برای ارائه یک گوشی با تنها ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره سازی برای شروع، کمی ناامید کننده است. کیفیت فیلمبرداری این گوشی نیز تا ۴K  و ۶۰ فریم بر ثانیه می باشد.

با وجود حجم زیاد فایل ها و حافظه کم، راه حل چیست؟

خط تولید آیفون ۱۳ اپل اکنون از ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی شروع می شود. این استانداردی است که اپل باید در سری ۱۳ دنبال می کرد. این مشکل پیچیده شده است زیرا آیفون SE (2022) دارای فضای ذخیره سازی ۲۵۶ گیگابایتی با قیمتی معادل ۵۷۹ دلار / ۵۶۹ پوند / ۹۶۹ دلار استرالیا است، اگرچه یک گزینه ۱۲۸ گیگابایتی نیز با قیمت ۴۷۹ دلار / ۴۶۹ پوند / ۷۹۹ دلار استرالیا وجود دارد. اگر یک آیفون ۲۵۶ گیگابایتی با آن قیمت را در نظر می گیرید، واقعاً باید به یکی از مدل های آیفون ۱۳ فکر کنید. البته آیفون SE قبلی نیز با قیمت ۳۹۹ دلار / ۳۸۹ پوند / ۶۷۹ دلار استرالیا شروع به کار کرد.

در حالی که خواسته ها و انتظارات بیشتر از یک تلفن ۵G با جدیدترین پردازنده، درخواست بزرگی نیست ، اما مصرف کنندگان با خرید این مدل متوجه خواهند شد که بسته بندی کمی کوچکتر و سبک تر شده است! ممکن است برخی از مصرف کنندگان از این که دیگر هدفون سیمی و آداپتور برق همراه دستگاه وجود ندارد، ناراحت شوند اما محیط زیست بخاطر این کار از اپل تشکر می کند. این موضوع برای سری آیفون ۱۳ نیز یکسان است، اما حذف موارد گفته شده همچنان ممکن است برای مصرف ‌کنندگانی که دارای بودجه ‌ای محدود تر هستند و اکنون مجبورند لوازم جانبی را جداگانه خریداری کنند، دردسرساز شود.

پیش خرید این گوشی از ۱۱ مارس شروع و فروش آن از ۱۸ مارس آغاز شده است.

طراحی

آشناتر از آن چه تصور میکرده اید..

آیفون SE (2022) اپل آپدیت چندانی در ظاهر خود نداشته و با همان طراحی مشابه قبلی عرضه شده است. رنگ میدنایت این مدل با محفظه آلومینیومی صاف و شفاف در شب درخشان است. رنگ آبی آن در داخل خانه سیاه به نظر می رسد، اما در زیر نور خورشید می درخشد. شیشه‌ های پشت و جلوی گوشی کاملاً صاف، روان و بدون اشکال هستند. دیدن یک دوربین نسبتا کوچک و ۱۲ مگاپیکسلی با لنز واید انگل در پشت گوشی، در این دوره که دوربین های چندگانه همواره در حال گسترش هستند، تقریباً عجیب است. فاصله پوشش لنز شیشه ای یاقوت کبود از صفحه پشتی را می توان در یک میلی متر (شاید دو) اندازه گیری کرد.

تقریباً هیچ لبه ای در کل ۵.۴۴ اینچ این گوشی وجود ندارد. جالب است بدانید که برخی از افراد هنوز از لبه های تیز آیفون ۱۳ و سری جدید سامسونگ گلکسی اس ۲۲ شکایت دارند اما شما با خرید این مدل چنین مشکلی نخواهید داشت. در امتداد لبه سمت چپ دکمه‌های تنظیم صدا و کلید sleep/silent قرار دارند، در سمت راست نیز دکمه روشن/خاموش و اسلات سیم‌ کارت (که از eSIM نیز پشتیبانی می ‌کند) طراحی شده اند. در لبه پایینی گوشی نیز اسپیکر، میکروفون و پورت لایتنینگ قرار گرفته است.

نمای جلویی دارای صفحه نمایش  Liquid Retina با رزولیشن ۱۳۴۴ x 750   پیکسل است که به تنهایی عالی به نظر می رسد، اما در مقایسه با صفحه نمایش OLED 5.4 اینچی edge to edge و Super Retina XDR  در iPhone 13 mini به معنای واقعی کلمه کم رنگ است! در بالای صفحه نمایش یک دوربین سلفی و مناسب فیس تایم ۷ مگاپیکسلی وجود دارد که در کنار یک شبکه بلندگوی عریض و کم عمق قرار گرفته است.

دوست قدیمی ما، دکمه هوم  Touch ID، با آیفون اس ای جدید بازگشته است. اگر کاربر محصولات به روز اپل باشید، مدت زمان زیادی است که با  Face ID و آیفون ‌های بدون دکمه هوم زندگی کرده اید و ممکن است فراموش کرده باشید که چگونه برای شروع از یک آیفون با دکمه هوم استفاده کنید! اما با بازگشت دکمه هوم Touch ID به آیفون اس ای ۲۰۲۲ که مورد پسند ما نیز هست، حس جالبی که دکمه در هنگام خواندن اثر انگشت ما داشت یا فشار دادن یک دکمه فیزیکی را به کاربران یادآور خواهد شد.

با توجه به ارزشش، Touch ID  اپل یکی از موثرترین فناوری‌ های بیومتریک است که تا به حال استفاده کرده‌ایم. اثر انگشت خود را یک بار در تنظیمات آن ثبت کنید تا این تکنولوژی هر بار، تقریباً در هر موقعیتی، آن را شناسایی کند. آیفون SE (2022) همچنین در برابر آب و گرد و غبار مقاوم بوده و دارای گواهی IP67 است. ما (به طور تصادفی) گوشی را کاملا در آب انداختیم و اتفاقی برای آن نیفتاد.

جک هدفون ۳.۵ میلی متری روی گوشی وجود ندارد، اما دارای یک پورت شارژ لایتنینگ است که می تواند یک جفت هدفون لایتنینگ را در خود جای دهد. متأسفانه ایرپادهای بی سیم در جعبه این گوشی گنجانده نشده‌اند، اما اگر آن ها را تهیه کنید با گوشی کاملا ست و هماهنگ خواهند شد. نهایتا یک کابل شارژ USB-C به پورت لایتنینگ در جعبه گوشی وجود دارد.

نمایشگر

اگر اکنون گوشی شما iPhone 5S است و قصد خرید اس ای جدید را دارید، اندازه صفحه نمایش ۴.۷ اینچی iPhone SE ممکن است مانند یک ارتقاء و پیشرفت به نظر برسد، اما در دنیایی از نمایشگرهای سایز بزرگ، این گوشی با نسبت کنتراست ۲۰۰۰۰۰۰:۱، نرخ تازه‌ سازی تطبیقی و درخشش LCD  ۶۰ هرتزی آن ممکن است به نوعی خارج از رده محسوب شود. البته مقایسه نمایشگر SE با بهترین صفحه ‌نمایش‌های موجود بی‌معنی به نظر می‌رسد، زیرا اگر به دنبال صفحه نمایش بهتر هستید (در هر پلتفرم و از هر سازنده گوشی)، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. با وجود تمام گفته ها، این نمایشگر به صورت مجزا در طیف گسترده ای از وظایف عکاسی و فیلمبرداری گرفته تا مرور وب، گیم پلی و ویدئو خوب عمل می کند. صفحه نمایش SE 2022  می تواند در برابر نور مستقیم خورشید مشکل داشته باشد، اما در داخل محیط های بسته مانند خانه، همچنان خوب است.

ما تا حدودی شاهد بوده ایم که گوشی‌ های آیفون ۸ با وجود چیزی به نام «محافظ صفحه» سریع تر از آنچه تصور می شد با افتادن روی زمین ترک خوردند. پس ممکن است تصور کنید آیفون  SE، که بخش عمده‌ای از ویژگی های آن برگرفته از آیفون ۸ است به همین صورت خواهد بود، اما این تصور اشتباه است زیرا هر دو قسمت جلو و پشت آیفون SE (2022) از همان شیشه ای ساخته شده اند که در پشت همه گوشی های آیفون ۱۳ قرار دارد. ولی متأسفانه، SE  از فناوری شیلد سرامیکی اپل بهره نمی ‌برد، بنابراین اگر این گوشی را بخرید، استفاده از قاب سیلیکونی هنوز منطقی است.

دوربین ها

این روزها گوشی های ما به نوعی دوربین عکاسی مان نیز هستند و هر گوشی ای که در این زمینه کوتاهی کند، دچار دردسر خواهد شد. اگرچه آیفون SE (2022) تنها با دو لنز مشابه با لنزهای SE 2020 ارائه شده است، اما می ‌تواند عکس ‌های چشم نواز و اغلب زیبا بگیرد. لنز واید ۱۲ مگاپیکسلی و f/1/8 پشتی اکنون توسط پردازش تصویر A15 Bionic پشتیبانی می ‌شود و توسط Smart HDR 4 و Deep Fusion (با A13 Bionic معرفی شده و در آخرین iPhone SE ارائه شده است) ساپورت می‌شود.

ما این گوشی را به جهت تست دوربین به فضای باز بردیم و نه تنها از کیفیت تصویری که ارائه می‌ کرد، بلکه از سرعت آن نیز راضی بودیم. با وجود ویژگی لرزشگیر اپتیکال ما دیگر همیشه مجبور نیستیم کاملاً ثابت و بی حرکت بایستیم تا عکسی زیبا بگیریم (فیلم برداری نیز با لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می ‌شود). در حالت پرتره م ی‌توانید یک تنظیم دیافراگم مصنوعی را برای کنترل جلوه عمق میدان تنظیم کنید، و پس ‌زمینه کمتری را در پشت سوژه ‌تان از فوکوس خارج کنید. با این حال، از اینکه عکاسی با حالت پرتره iPhone SE هنوز به افراد محدود می شود، کمی ناامید هستیم چون شما نمی توانید بدون چهره از سگ ها، گیاهان یا هر چیز دیگری عکس پرتره بگیرید.

عملکرد داخلی  و مشخصات

کنترل کامل اپل بر فرآیندهای تولید و خطوط اجزای آن، باعث می شود تا به آسانی  یک عنصر پیشرفته را از جدیدترین محصولات خود بگیرد و آن را به زیبایی در طرحی که بیش از سه سال پیش طراحی کرده است، قرار دهد.  A15 Bionic  قدرتمندترین پردازنده موبایل اپل بوده و قرار دادن آن در قاب کوچک آیفون SE شبیه به تسمه دادن موتور موشک به دوچرخه است.

اگر بخواهیم واضح تر بگوییم، این دیگر از آن دست تراشه های اپل نیست که دچار اختلال یا کاهش سرعت می ‌شوند. این گوشی با شماره‌های Geekbench 5  با وجود تراشه  A15 Bionic  با آیفون ۱۳ مینی برابری می ‌کند. شایان ذکر است که اس ای ۲۰۲۲ در حال حاضر دارای ۴ گیگابایت رم بوده که مطمئنا به عملکرد آن کمک خواهد کرد. اساساً، هر چیزی که در مورد این گوشی خوب و یا حتی بهتر است (تصویربرداری و ویرایش ویدیوی ۴K، بازی در سطح کنسول، عکاسی با هوش مصنوعی) به دلیل وجود A15 Bionic می باشد.  این تراشه مرزهای ممکن را در محدوده هایی که طراحی ۲۰۱۷ دیکته می کند، جابجا خواهد کرد.

آیفون SE (2022) از خط SE به خانواده آیفون ۵G نیز وارد می شود. این بدان معناست که می ‌توانیم وای ‌فای را خاموش کنیم، برنامه ‌ها را دانلود کنیم، بازی ‌های چندنفره مانند Call of Duty را بازی کنیم و Netflix HD را بدون تردید پخش و نگاه کنیم. البته همه این موارد بسیار سرگرم کننده تقریباً باعث شد ما صفحه نمایش بسیار کوچک ۴.۷ اینچی آن را فراموش کنیم!

۵G  هنوز در برخی مناطق در دسترس نیست و عملکرد آن می تواند به شدت ناسازگار باشد. در هنگام آزمایش ما نیز، سرعت دانلود از مکانی به مکان دیگر بیش از ۶۰ مگابیت در ثانیه متفاوت بود. در بعضی جاها نیز باید فقط از سرعت LTE استفاده کنیم. اما با تمام این تفاسیر، داشتن یک آیفون مقرون به صرفه و ارزان با چنین قدرت اتصال چشمگیر، به نوعی عجیب و جذاب است.

عمر و مشخصات باتری

در حالی که ما اندازه باتری آیفون SE را نمی دانیم (اپل هرگز میلی آمپر ساعت را اعلام نمی کند)، می توان گفت که از زمان آیفون SE (2020) تغییر چندانی نکرده است. با این وجود، ما انتظار داشتیم با وجود A15 Bionic  و ۵G باتری قدرتمندتری در این گوشی استفاده شود. البته حتی با وجود ۵G  که در تمام روز کار می ‌کند و فعالیت ‌های بی ‌وقفه در طیف وسیعی از عملکردها، ۱۲ ساعت عمر باتری را داریم. اپل نیز در این زمینه ادعا می کند باتری این گوشی توانایی ۱۵ ساعت پخش ویدیو (نه پخش و دانلود همزمان یا لایو) را داراست که البته می توانیم این ادعا را بپذیریم. در ضمن این گوشی از شارژرهای جدید MagSafe اپل پشتیبانی نمی کند.

آیا باید آیفون SE (2022) را بخریم؟

بهتر است بخرید اگر:

به دنبال پردازنده های امروزی و اتصال شبکه ۵G  هستید

این گوشی یک گوشی هوشمند ۵G  است که در عملکرد یا اتصال کوتاهی نمی کند.

علاقمند به تغییر نیستید

طراحی این گوشی  کلاسیک است و ماندگار است. همچنین با بازگشت تاچ آیدی نیز ممکن است خوشحال شوید. Touch ID  هنوز یک شاهکار تکنولوژیکی چشمگیر است.

به دستگاه های بزرگ علاقه ای ندارید

این گوشی نه تنها باریک ترین گوشی اپل است، بلکه اساساً وزنی برابر با آیفون ۱۳ مینی دارد، اما بدون لبه است.

آن را نخرید اگر :

به دنبال یک صفحه نمایش عالی هستید

آیفون SE (2022) دارای صفحه نمایش ۴.۷ اینچی است که ما را به یاد مدل های قدیمی می اندازد اما لزوما ویژگی خوبی نیست.

در ضمن خیلی کوچک است و در زیر نور مستقیم خورشید عملکردی عالی ندارد.

می‌خواهید قفل را بدون لمس را باز کنید

وجو تاچ آیدی به این معناست که باید یک رقم روی دکمه قرار دهید تا قفل گوشی باز شود. اگر Face ID برایتان جذاب است این گوشی مناسب شما نیست.

لنزهای دوربین بیشتری می خواهید

عکاسی با این گوشی خوب است اما با وجود معایبی همچون نداشتن زوم، نگرفتن عکس های فوق عریض و بدون حالت پرتره از سوژه های غیر انسانی یا بدون صورت، پس اگر چنین ویژگی هایی می خواهید این گوشی مناسب شما نخواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.