اخبار آیفون, بررسی

بررسی آیفون SE 3

بررسی آیفون SE 3

یک آشنای قدیمی..!

مقدمه

اپل هر سال آیفون های پرچم دار خود را بسیار منظم و دقیق نو و به روز رسانی می کند، اما مدل ارزان قیمت آیفون SE حدود ۲ سال است که در بازار بدون تغییر باقی مانده است. سرانجام در سال ۲۰۲۲، انتظارها برای یک آیفون اقتصادی “جدید” با نسخه  iPhone SE 2022، با نام مستعار iPhone SE 3، برای نسل سوم به پایان رسید!

اکنون چه چیزی تغییر کرده و چه مواردی جدید است؟

ظاهر  آیفون  SE 3 و حسی که منتقل می کند، بسیار شبیه به نسل قبلی آن است. همچنین این گوشی درست شبیه آیفون های قبل از خود یعنی، آیفون ۸، ۷، ۶s تا آیفون ۶ از سال ۲۰۱۴ بود. همان حاشیه های بزرگ، همان صفحه نمایش کوچک ۴.۷ اینچی، همان دوربین تکی… این گوشی یک نوستالژی به معنای واقعیست؛ یک آیفون با یک دکمه، تاچ آیدی کلاسیک (و قابل اعتماد) و فرم باریک و جمع و جور می باشد که این روزها بسیار نادر است.

اما… در اصل چه چیز این گوشی جدید است؟ خوب، اتصال ۵G  و یک پردازنده سریع؛ اما آیا این آیفون SE به روز شده می تواند برخی از ایرادات نسخه اصلی خود را برطرف کند؟ با ما همراه باشید تا نگاهی به مشخصات این گوشی بیندازیم!

فهرست مطالب:

طراحی و نمایش، عملکرد، دوربین، صدا، عمر باتری، رقبا، قضاوت نهایی

طراحی و کیفیت نمایش

SE  مخفف عبارت … Same Edition؟

ظاهر و احساس منتقل شونده این آیفون SE جدید به قدری شبیه آیفون SE قبلی است که ما چند قاب که از مدل قبلی آن داشتیم و با آن ها امتحان کردیم کاملاً با نمونه جدید مطابقت داشتند.

صفحه نمایش اش نیز آشناست: صفحه نمایش ۴.۷ اینچی با حاشیه های بزرگ در بالا و پایین. طراحی باریک و سبک است و حتی پس از استفاده از آیفون ۱۳ مینی متوجه می ‌شوید که SE چقدر نازک‌تر است.

اپل در مورد متریال ساخت نیز ریسک نکرده است، این گوشی همچنان دارای قاب و شیشه آلومینیومی در جلو و پشت و حتی دارای استاندارد IP67 کاملاً کاربردی برای محافظت در برابر آب و گرد و غبار می باشد. در بعضی اخبار اشاره کرده اند که این گوشی بسیار لیز و لغزنده و آماده افتادن از دست است! این مساله شاید به دلیل نازک بودن آن است.

و همچنین گزینه ‌های رنگی ارائه شده برای آن نیز آشنا هستند: مشکی، استارلایت و قرمز سفارشی.

محتویات داخل جعبه آیفون SE 3

اپل دیگر شارژری را در جعبه آیفون های پرچم دار قرار نمی دهد و اکنون آیفون SE نیز به این روند می پیوندد.

نکته جالب این است که شما یک کابل شارژ USB-C به  Lightning را در جعبه خواهید داشت، در حالی که نسل قبلی کابل USB-A به لایتنینگ قدیمی را همراه داشت که با شارژرهای مدرن کار نمی کرد. دفترچه راهنمای کاربر و یک ابزار سیم کارت نیز در جعبه وجود دارد، اما انتظار هدفون یا چیز دیگری را نداشته باشید. بله، این بدان معناست که در نهایت شما باید یک شارژر جداگانه بخرید.

کیفیت صفحه نمایش

در قسمت جلوی گوشی، چیز دیگری که ثابت مانده صفحه نمایش است. اندازه صفحه نمایش ۴.۷ اینچی قطعاً بسیار کوچک به نظر می رسد و به نظر ما این بزرگترین سازشی است که باید با SE انجام دهید. با پخش ویدیوها نوارهای مشکی و تصویری حتی کوچک ‌تر دریافت می ‌کنید، انجام بازی ‌ها در صفحه‌ نمایش کوچک ‌تر چندان جالب نیست و انجام سایر کارها روی گوشی دشوار است.

صفحه نمایش همچنین دارای همان وضوح ۷۵۰p “Retina”  است. این رزولیشن به وضوح صفحه نمایش های ۱۰۸۰p  مدرن نیست. با این حال، مشکل وضوح بیشتر در اینجا مطرح نیست، بلکه مساله اصلی فناوری LCD قدیمی است که هنوز در این گوشی استفاده می ‌شود. صفحه نمایش های OLED  جدیدتر دارای رنگ های روشن و پر جنب و جوش هستند، در حالی که این صفحه نمایش  LCD، به همان اندازه که خوب است، از محدودیت های فناوری  LCD هم رنج می برد زیرا ویژگی های کنتراست، سیاهی عمیق و زمان پاسخگویی آنی OLED را ندارد.

برای تست گوشی را صاف روی میز قرار دهید و ویدیوها را از زاویه اندکی تماشا کنید؛ رنگ ها درخشش و روشنایی خود را از دست می دهند، زیرا زاویه دید با صفحه نمایش های OLED قابل مقایسه نیست.

 

نمایش اندازه گیری ها و کیفیت

یکی دیگر از «ویژگی‌ های» صفحه ‌نمایش‌های  LCD، جلوه شبح ‌آلود هنگام حرکت در اطراف می باشد که همچین مشکلی را در OLED ندارید. اپل ممکن است سریع ‌ترین پردازنده‌ ها را در صنعت داشته باشد، اما از اکثر گوشی‌ های مقرون ‌به ‌صرفه در رقابت صفحه‌ نمایش عقب‌تر است، زیرا حتی  Galaxy A33 با قیمت ۳۰۰  دلار دارای یک پنل OLED بسیار برتر است. این گوشی ‌های مقرون ‌به ‌صرفه معمولاً از نرخ ‌های تازه‌ سازی سریع پشتیبانی می ‌کنند، در حالی که SE  با همان نرخ ۶۰ هرتز مانند گوشی ‌های قدیمی تر کار می‌ کند.

یک نکته مثبت قابل توجه این است که طراحی قدیمی تر، تاچ آیدی را نیز به ارمغان می آورد. راستش را بخواهید، به نظر می رسد فراموش کرده ایم که چقدر آن را با Touch ID دوست داشتیم، زیرا قابل اعتماد است و سریع کار می کند. با این حال، یک ترفند Face ID وجود دارد: نگاه کردن به لاک اسکرین محتوای اعلان ‌های شما را نشان می‌ دهد ولی این کار را با Touch ID نمی توانید انجام دهید.

عملکرد و نرم افزار

این قدرتمندترین تراشه جهان است، اما به نظر می رسد در iPhone SE 3 گرفتار شده است!

اپل بازار گوشی های هوشمند مقرون به صرفه را با SE اورجینال که دارای پردازنده درجه یک پرچم دار بود تکان داد و آیفون SE جدید فقط با جدید ترین تراشه Apple A15 در داخل آن، اپل را جلوتر می برد. بله، این همان تراشه است که در سری آیفون ۱۳ هم وجود دارد. این تراشه سریعترین چیپست در سال ۲۰۲۲ است. همچنین برای سالهای آینده هم مناسب خواهد بود.

همانطور که در نتایج تست های بنچمارک آمده است، SE 3  تمام عملکردی را که انتظار دارید از A15 ببینید را ارائه می دهد و حتی امتیاز کمی بالاتر از iPhone 13 mini به دست آورده است.

در بخش گرافیکی، SE  با توجه به اینکه بسیار باریک و کوچک است، به طرز شگفت انگیزی توانایی دارد. گیمرها از این نوع عملکرد خوشحال خواهند شد.

در بخش فضای ذخیره سازی، نسخه پایه هنوز ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره سازی دارد و اکنون با قیمت پایه بالاتر ۴۳۰ دلار به فروش می رسد. ارتقاء به ۱۲۸ گیگابایت ۵۰ دلار هزینه اضافی دارد و سپس ارتقاء بیشتر به ۲۵۶ گیگابایت، ۱۰۰ دلار هزینه می خواهد.

از نظر نرم افزاری، SE  جدید با نسخه فعلی iOS 15 راه اندازی می شود. iOS به آرامی و پیوسته در حال تکامل بوده است، ظاهری آشنا در طول سال ها را حفظ کرده و تنها به تدریج ویژگی های جدید را اضافه می کند. آنچه در اینجا قابل توجه است پشتیبانی نرم افزاری می باشد: اپل معمولاً حدود ۵ سال به روز رسانی نرم افزار اصلی را ارائه می دهد که بسیار بیشتر از ۲-۳ سال به روز رسانی هایی است که با گوشی های اندرویدی ارزان قیمت دریافت می کنید.

در بخش اتصال، آیفون SE اکنون دارای اتصال ۵G  با پشتیبانی از باند sub6 است، اما گزینه mmWave ندارد. البته این ضرر بزرگی نیست و آنچه مهم تر است این است که در لیست فرکانس های پشتیبانی شده، باندهای C جدید را دارید. AT&T و Verizon قبلاً بخش‌های عظیمی از طیف ۵G  باند C را فعال کرده‌ اند که در سرتاسر ایالات متحده در دسترس خواهد بود و سرعت‌ های بالاتری را که از ۵G  انتظار دارید در اختیار شما قرار می ‌دهند.

یکی از مواردی که در SE استفاده نشده، تراشه باند فوق العاده (UWB) است. تراشه UWB برای یافتن دستگاه‌ های گمشده استفاده می ‌شود، اما همچنین به AirDrop کمک می‌ کند و مکان ‌یابی دستگاه ‌ها را سریع ‌تر می ‌کند.

دوربین

قدرتمندی تنها

در قسمت پشت  SE 3 فقط یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی عریض قرار دارد. این دوربین بدون لنزهای فوق عریض و زوم تله فوتو، فقط یک دوربین است، مثل زمان های خوب قدیم…

این دوربین بهبود یافته است و به لطف تراشه A15 با ISP جدید در داخل، می توانید تصاویر خیره کننده ای با آن بگیرید. همچنین دوربینی است که در این بازه قیمتی از رقبای اندرویدی برتری دارد.

این تراشه از بیشتر آخرین ترفندهایی که در آیفون ۱۳ می بینید نیز استفاده می کند: عکاسی محاسباتی را امکان پذیر می کند، تصاویر را برای رنگ و جزئیات بهینه می کند و موتور Smart HDR 4 رنگ، کنتراست و نویز را افزایش می دهد. همچنین از Photographic Styles پشتیبانی می کند تا رنگ عکس ها را بتوانید تغییر دهید.

عکس های شب آیفون SE (2022)

با تمام وجود نکات مثبت گفته شده در بالا، ویژگی بزرگ به کار نرفته، حالت شب است. SE 3 از حالت شب در عکاسی پشتیبانی نمی ‌کند و این باعث می‌ شود که عکس‌ های اغلب تار، در نور کم، با نویز بیشتر از حد انتظار و رنگ ‌های تیره ‌تر ایجاد شوند.

فیلمبرداری

به علاوه موارد گفته شده، ISP در A15 Bionic بهبود قابل توجهی در کیفیت ویدیو و کاهش نویز به ویژه در نور کم به ارمغان می آورد. به خاطر داشته باشید که SE همچنان از لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) به جای فناوری جدیدتر تغییر حسگر در سری آیفون ۱۳ استفاده می کند، بنابراین چندان پایدار نیست.

همچنین توجه داشته باشید که آیفون ۱۳ مینی جدیدتر دارای دوربین اصلی عریض تری است و سوژه های کمی بیشتری در فریم قرار می گیرند. این قطعاً نشان دهنده برتری ۱۳ مینی است به خصوص در فیلمبرداری در نور کم، اما در طول روز تفاوت های این دو گوشی در عکاسی و فیلمبرداری به سختی قابل توجه است.

کیفیت صدا و هپتیک

چیزی که به نظر نمی رسد تغییر کرده باشد، کیفیت صدا است. شما هنوز هم یک سیستم بلندگوی دوگانه با یک بلندگوی اصلی و یک بلندگوی کمکی در گوشی دارید، اما کیفیت آن یکسان است، یعنی برای یک گوشی مقرون به صرفه متوسط مناسب می باشد. البته در مقایسه با سری جدیدتر یعنی آیفون ۱۳،  یک تفاوت محسوس قابل توجه است: شما در خانواده ۱۳ عمق و صدای بسیار بیشتری دریافت می کنید.

یکی دیگر از موارد از دست رفته جک هدفون است، اما این چیزی است که احتمالاً حتی ارزش ذکر کردن ندارد زیرا گزینه های جایگزین آن (مانند ایرپادها) بسیار مفیدتر و جذاب تر هستند.

عمر باتری و شارژ

پیشرفت کوچک، بهبودی خوب

یکی از اصلی ‌ترین محدودیت ‌های طراحی آیفون SE نازک و فشرده بودن آن است و با این وجود نمی ‌توان باتری بزرگی را درون آن قرار داد، اما به نوعی اپل این کار را انجام داده است و SE 3 جدید در واقع با باتری ای نزدیک به ۱۰ درصد بزرگتر از نسل قبلی عرضه می شود.

اندازه باتری آیفون SE:

آیفون SE (2022):  ۲۰۱۸ میلی آمپر ساعت

آیفون SE (2020):  ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعت

آیفون SE (2016):  ۱۶۲۴ میلی آمپر ساعت

اپل در مقایسه با مدل قبلی، ۲ ساعت پخش ویدیوی اضافی برای مدل جدید را مطرح و اضافه کرده است.

با تجربه ما، باتری SE 2022 یکی از نقاط ضعف بزرگ آن است. با استفاده بیشتر از رسانه های اجتماعی، گوشی از ساعت ۸ صبح تا حدود ۸ الی ۹ بعد از ظهر دوام می آورد در حالی که عدد شارژ به تک رقمی رسیده است. البته، استفاده از دوربین، پخش ویدیو یا بازی بیشتر باتری را بسیار سریع ‌تر خالی می ‌کند و با استفاده کمتر، با یک بار شارژ حتی یک روز طولانی ‌تر دوام می ‌آورد، اما هرگز بیشتر از آن نخواهد بود.

ما تست ‌های مستقل باتری را انجام داده ‌ایم که در آن همه گوشی ‌ها را در سطح روشنایی یکسانی تنظیم می ‌کنیم و با استفاده از سه آزمایش مختلف، استقامت آن ها را در یک شبکه Wi-Fi بررسی می ‌کنیم. بر طبق نتایج تست ها حداکثر سرعت شارژی که آیفون SE جدید پشتیبانی می ‌کند تا ۲۰ وات می باشد، که اساساً مشابه مدل سال گذشته است (شارژر را متناسب با آن انتخاب کنید.)

طبق اندازه‌ گیری ‌های ما، با شارژر رسمی اپل، شارژ ۱۵ دقیقه ‌ای ۳۰ درصد ظرفیت باتری را به گوشی شما می ‌دهد، شارژ ۳۰ دقیقه ‌ای حدود ۵۵ درصد باتری را به شما می‌ دهد و شارژ کامل ۰ تا ۱۰۰ درصد حدوداً ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می کشد.

این گوشی از شارژ بی سیم پشتیبانی می کند، اما از آنجایی که بسیار باریک است، آهنرباهای MagSafe را که در سری آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ دارید، در SE 3 دریافت نمی کنید. جالب است بدانید با یک شارژر استاندارد  Qi، می توانید انتظار داشته باشید که شارژ کامل ۰ تا ۱۰۰ درصد نزدیک به ۳ ساعت طول بکشد.

رقبا

بیایید در مورد قیمت صحبت کنیم. اپل قیمت اولیه آیفون SE 3 را به ۴۳۰ دلار برای مدل ۶۴ گیگابایتی افزایش داده است که ۳۰ دلار بیشتر از مدل قبلی است.

در حالی که چند رقیب اندرویدی در این بازه قیمتی وجود دارد، حدس ما این است که بیشتر افرادی که به دنبال آیفون هستند ممکن است آیفون دیگری را ترجیح دهند. آیفون ۱۱ یکی از انتخاب های مناسب است. اگر برایتان مهم نیست که یک گوشی بزرگتر داشته باشید، از هر نظر برتر به نظر می رسد، از اندازه صفحه نمایش قابل استفاده تر گرفته تا عمر باتری، دوربین فوق عریض و رابط لمسی مدرن تر. البته انتخاب و نظر شخصی ما خرید آیفون ۱۳ مینی خواهد بود که صفحه نمایش OLED را با رنگ های زیبا ارائه می کند که به نظر ما یک ارتقاء بزرگ است که البته همه این ها در بدنه ای جمع و جور، اما با قیمت بسیار بالاتر قرار دارد.

در گروه اندرویدی ها، گوشی گلکسی A52 5G و گلکسی A53 5G هر دو دارای صفحه نمایش بزرگ تر از نوع OLED جدیدتر هستند و علاوه بر دوربین اصلی، دوربین فوق عریض و باتری ای با عمر بیشتر را ارائه می دهند. با این حال، همه اینها قیمت کمی بالاتر از SE دارند.

نسخه ۵G Pixel 5a  یکی دیگر از گزینه های عالی است که فقط از نظر سرعت، عملکرد از دست می دهد، اما همچنین دارای صفحه نمایش OLED  با کیفیت بهتر، دوربین فوق عریض خوب و باتری باورنکردنی که حتی می تواند تا ۲ روز بین هربار شارژ عمر باتری را حفظ کند.

جمع بندی و قضاوت نهایی

آیفون SE بالاخره پس از دو سال به روز شد، اما هیجان زیادی برای آن وجود ندارد. این به ‌روزرسانی مشکلات بزرگ طراحی قدیمی آن را برطرف نمی ‌کند، اما در عوض به نوعی بازسازی و سرعت بخشیدن به فرم فاکتوری را که دو سال پیش قدیمی به نظر می ‌رسید، افزایش می ‌دهد. بله، شما اتصال ۵G، پردازنده فوق العاده سریع و دوربین بسیار کمی بهبود یافته دارید، اما اصول مهم و بنیادی تغییر نکرده اند.

آیفون SE 3 شبیه یک “دژاوو” یا همان آشنایی قدیمی ست و به نوعی به نظر می رسد که اپل قدرتمندترین تراشه جهان را هدر داده و آن را در یک طراحی منسوخ به دام انداخته است.

با وجود فن ‌آوری و طراحی صفحه ‌نمایش قدیمی‌ گرفته تا عمر باتری بسیار کم، قطعاً این گوشی ای نیست که بتوانیم به بیشتر علاقه ‌مندان پیشنهاد کنیم.

پس SE3 برای چه کسانی مناسب است؟ این گوشی برای افرادی است که به نوستالژی علاقمند هستند و کسانی که نمی خواهند از طراحی آشنای «آیفون با دکمه» دست بکشند (افراد زیادی این خصوصیت را دارند). اگر فقط یک آیفون ساده و جمع و جور و در عین حال ارزان ‌ترین آیفون را می ‌خواهید، خوب… گزینه مناسبی است! اما اگر به چیزی کمی مدرن ‌تر علاقمند هستید، باید یا هزینه بیشتری در این زمینه کنید و یا منتظر مدل های جدیدتر بمانید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.